Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuw lichtvervuilingsproject van ome Daan

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nieuw lichtvervuilingsproject van ome Daan

https://www.astroblogs.nl/2018/09/05...ace-waste-lab/

Geen idee hoe hoog die lasers komen, vanaf hoe ver je het gaat kunnen zien of tot hoe laat, maar het lijkt me echt nergens goed voor om met lasers in de lucht te gaan zwabberen.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Vandaag zit ik toevallig samen met een van de sterrenkundige samenwerkingspartners van Roosengaarde. Ik zal eens vragen hoe het zit. Als het neerkomt op een door de ESA gesponsorde lichtshow dan is het tijd voor actie.
    20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Comment

Dat zou inderdaad wel érg bijzar paradoxaal zijn. Hou ons ajb op de hoogte!
      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

Zelfs al zijn het 200mW lasers moet je niet overdrijven; daar merk je op een kilometer niets meer van (iemand met een paar 5W LEDs naar boven schijnend is “erger”) tenzij je net observeert waar die gericht staat.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/424348

Een lang verhaal kort: hij gebruikt zijn lasers ditmaal voor bewustwording omtrent het ruimte-afval probleem.
          30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Comment

Kon het ook niet laten om te tweeten: https://twitter.com/mjschoenmaker/st...41631401725955

Wanneer ik in Almere met laserpointers ga zitten klooien heb ik waarschijnlijk zo de politie naast me staan...
            C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

3 maanden lang in een al zeer sterk lichtverveuild gebied een beperkt project met gerichte lasers op een wezenlijk probleem, ruimteafval. Ik zou me eerder druk maken over de assimilatie kassen en andere ellende. We kunnen overal tegenaan schoppen maar dat helpt niet om als serieuze gesprekspartner te worden gezien is mijn ervaring “daar heb je die zuurpruimen van.. weer”. Just my 2c.
              Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

+1!
                12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

+1.
                  Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Kan me de initiële zorgen wel voorstellen. Maar het is inderdaad een goed onderwerp en als die lasers al vanaf een korte afstand niet meer zichtbaar zijn is dat natuurlijk alleen maar mooi.
                    What happens in Cygnux X-1
                    Stays in Cygnux X-1

Comment

Ik vind het op zich mooi dat hij aandacht voor ruimteafval vraagt op deze manier. En het is er al lichtvervuild. Maar als we dat als argument nemen kunnen we wel stoppen met actie voeren tegen overmatige verlichting.
                      Dat gezegd hebbende maak ik mij ook niet zo druk over een paar lasertjes. Bovendien dient het een doel. En zal het tijdelijk zijn?
                      Volgende project voor Daan om aandacht te vragen voor een thema: Lichtvervuiling!
                      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

Ik vraag me ook af waarom er per se met veel licht gewerkt moet worden om ergens aandacht voor te vragen. Dat staat toch eigenlijk op gelijk niveau met het verlichten van kerken etc., ook al is de show dan minder lichtvervuilend en maar tijdelijk. En het is ook zoiets als blik in het water gooien om aandacht te vragen voor vervuiling door plastic.
                        Jan
                        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Ik vind dit eerder vallen onder de verschillende vormen van expressie om ergens de aandacht op te vestigen wat het collectief belang aan gaat. Als dit in grote schaal wordt uitgevoerd, zal dit altijd met enige overlast gepaard gaan. An sich kan je de middelen als zinloos beschouwen, maar het dient een hoger doel voor de samenleving. Kunst is dus niet zinloos zoals sommige politici en groeperingen als de Taliban ons willen doen geloven.

Andere voorbeelden zijn de Bevrijdingsfestivals op 5 mei waarin gratis en voor iedereen toegankelijk de vrijheid wordt gevierd (geluidsoverlast), vuurwerk door de gemeentes afgestoken op Koningsdag en met Oud en Nieuw (geluidsoverlast en luchtvervuiling), en inderdaad voor het vragen van aandacht voor de plastic soep worden er soms van afvalplastic gefabriceerde walvissen in water of op het strand gelegd (vervuiling van de openbare ruimte). Tussen haakjes de overlast zoals je het sec kan beschouwen als er geen hoger doel aan zou zijn verbonden.

Kunst is niet op één lijn te stellen met recreatie of industrie. Het ageren tegen projecten als deze zie ik dan ook meer als spijkers op laag water zoeken en daarmee sla je de plank mis.
                          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Originally posted by theritz View Post
                            Volgende project voor Daan om aandacht te vragen voor een thema: Lichtvervuiling!
                            +1 !

Comment

Goed idee. Wel niet komen klagen als hij daarvoor licht gaat gebruiken, want dat is zijn expressiemedium.

Originally posted by janvangastel View Post
                              Ik vraag me ook af waarom er per se met veel licht gewerkt moet worden om ergens aandacht voor te vragen. Dat staat toch eigenlijk op gelijk niveau met het verlichten van kerken etc., ook al is de show dan minder lichtvervuilend en maar tijdelijk. En het is ook zoiets als blik in het water gooien om aandacht te vragen voor vervuiling door plastic.
                              Bij de lokale verkiezingen hier in Belgistan heeft een niet onbekende kunstenaar de partij Groen! ooit geadviseerd om hun verkiezingsdrukwerk op plastic te printen om juist dat punt duidelijk te maken. De partij heeft er van af gezien omdat ze dachten dat de meerderheid van het publiek de boodschap waarschijnlijk niet zouden begrijpen. Ik deel die mening, hoewel ik het idee fantastisch vond.

Voor een kunstenaar is het principe wat wij hier ten lande 'trop is teveel' noemen een gefundenes fressen...
                              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Working...
                              X