Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verlichte kassen? Donkerteperiode is begonnen!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Verlichte kassen? Donkerteperiode is begonnen!

Op 1 september is de wettelijke donkerteperiode begonnen in Nederland.
    De donkerteperiode begint een half uur na zonsondergang en eindigt om 2 uur 's nachts.
    In dit tijdvak moeten tuinders hun groeilampen uit doen of minimaal 98% afschermen.
    Fijn, dan kunnen we weer eens sterren kijken.

Zie je toch overtredingen? Komt er 's avonds vies oranje licht uit kassen? Meld het dan aan de omgevingsdienst. Dat is de regionale instantie die toezicht moet houden op naleving van deze regels.

Vind hier de omgevingsdienst in je regio

Top: dank voor deze waarschuwing. Ik wist niet dat dit per seizoen geregeld was.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Comment

Gisteravond reed ik laat vanuit Harlingen over de A31 naar huis. Er was veel lage bewolking, dus een prachtige gelegenheid om de lichtkoepels te bestuderen. Er viel me meteen een dikke kolom oranje licht op in het zuidzuidoosten die me nog niet eerder was opgevallen. Vreemd, ik weet in dat deel van Friesland geen kassen of iets industrieels dat zo'n lichtzuil zou kunnen produceren. Naarmate ik verder reed bleek dat de richting van de koepel eigenlijk nauwelijks veranderde, het moest zich dus op grote afstand bevinden. Voorbij Sneek dan? Joure? Wat zou daar kunnen zitten met zoveel oranje schijnsel?

Thuis de lichtvervuilingskaarten erbij gepakt en een vermoeden dat ik eigenlijk al wel in mijn achterhoofd had maar onbewust had weggeduwd: de kassen van Luttelgeest in de Noordoostpolder. Het lijkt erop dat die op dik 50 km afstand onder 'goede' omstandigheden nog kunnen domineren op de horizon. Daar dus geen 98% afscherming. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik vrees van niet...
      Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Comment

Op de lichthinderkaart van Astroforum zie je dat Luttelgeest één grote lichtpuist is waarbij Utrecht in het niet valt. Geen luttel probleem dus.
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Originally posted by EdwardB View Post
          Op de lichthinderkaart van Astroforum zie je dat Luttelgeest één grote lichtpuist is waarbij Utrecht in het niet valt.
          Het probleem is in de loop van de tijd erger geworden? Bekijk de foto genomen door André Kuipers, het lijkt dan mee te vallen. De grote steden produceren veel meer licht. Kan zijn dat de foto is genomen tijdens z'n eerste vlucht, alweer wat jaren geleden.
          Click image for larger version

Name:	Nederland-vanuit-de-ISS-door-Andre-Kuipers.jpg
Views:	1
Size:	129.9 KB
ID:	1392940

Comment

Originally posted by EdwardB View Post
            Op de lichthinderkaart van Astroforum zie je dat Luttelgeest één grote lichtpuist is waarbij Utrecht in het niet valt. Geen luttel probleem dus.
            Het is ook wel een bekende bron van licht. Ik had de zuil alleen nog niet eerder van dergelijk grote afstand gezien.

Originally posted by Rudy View Post
            Het probleem is in de loop van de tijd erger geworden? Bekijk de foto genomen door André Kuipers, het lijkt dan mee te vallen. De grote steden produceren veel meer licht. Kan zijn dat de foto is genomen tijdens z'n eerste vlucht, alweer wat jaren geleden.
            Op de ISS-foto's zie je de daadwerkelijke lichtuitstoot van steden en andere lichtbronnen. De lichtvervuilingskaart van Astroforum toont het (berekende) effect van die lichtbronnen op de duisternis (ik geloof dat dit de bron is). Je kunt die twee dus niet direct met elkaar vergelijken. Neemt niet weg dat het inderdaad erger is geworden in de afgelopen jaren.

Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Comment

Originally posted by Krelisz View Post
              De lichtvervuilingskaart van Astroforum toont het (berekende) effect van die lichtbronnen op de duisternis (ik geloof dat dit de bron is). Je kunt die twee dus niet direct met elkaar vergelijken.
              Dat is goed om te weten. De genoemde bron is interessant om te lezen, bedankt.

Comment

Originally posted by Krelisz View Post
                Gisteravond reed ik laat vanuit Harlingen over de A31 naar huis. (.....) Thuis de lichtvervuilingskaarten erbij gepakt en een vermoeden dat ik eigenlijk al wel in mijn achterhoofd had maar onbewust had weggeduwd: de kassen van Luttelgeest in de Noordoostpolder. Het lijkt erop dat die op dik 50 km afstand onder 'goede' omstandigheden nog kunnen domineren op de horizon. Daar dus geen 98% afscherming. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik vrees van niet...
                Ja, Luttelgeest, de schandvlek van Midden-Nederland....

Click image for larger version  Name:	Luttelgeest-zet-zichzelf-op-de-kaart.gif Views:	1 Size:	277.9 KB ID:	1393321
                [kaart gemaakt met lightpollutionmap.info, meest recente data van VIIRS 2018]

Het centrum van de lichtvlek is - ja hoor, daar gaan we weer - een rozenkwekerij. Op hun website (hier te vinden) staat: "Op de locatie aan de Lindeweg is in 2015 het lichtniveau verhoogt tot meer dan 15.000 lux".
                Daarmee is het één van de meest intense lichtbronnen van Nederland.
                Maar dat licht moet dus minimaal 98% afgeschermd zijn tussen een half uur na zonsondergang en 2 uur 's nachts.
                Als je het licht toch 's avonds ziet - zelfs op 50 km afstand - is er iets goed mis.
                Deze overtreding kun je melden aan de rozenkweker (tel.nr is te vinden op de website) en/of de instantie die toezicht moet houden:
                Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek, tel. 0320-265400 of op het klachtenformulier, dat hier te vinden is.

Iedereen die aannemelijk kan maken last van dit licht te hebben (bijv. met foto's of ander bewijs) kan klagen.

Comment

Wauw wat goed om te weten dit. Ik vraag me af of dit ook geldt voor ander licht zoals de industrie bij Middenmeer.
                  Trouwens ook raar dat het om 2:00 eindigt. Alsof er dan opeens niemand meer last van heeft o_0
                  Spuit 9 op zijn minst...
                  16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Hier ook van A. Kuipers de kwekerijen bij de A12.
                    Naast de overbelichte lichtspot zelf zie je ook mooi de afstraling op de omgeving, i.e. de reflectie op de grond... Je zou er maar wonen.

Name:	lansbergen.jpg
Size:	87.4 KB
ID:	1393335

Arjan

Comment

Bedankt voor deze zeer goede info!
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by oetie View Post
                        Wauw wat goed om te weten dit. Ik vraag me af of dit ook geldt voor ander licht zoals de industrie bij Middenmeer.
                        Trouwens ook raar dat het om 2:00 eindigt. Alsof er dan opeens niemand meer last van heeft o_0
                        oetie Daar kun je terecht bij RUD NHN Regionale Uitvoerings Dienst Noord Holland Noord. Op de website http://www.rudnhn.nl kun je dan een klacht indienen. Deze instantie is verantwoordelijk voor de controle van omgevingsvergunningen waar ook de lichthinder (en meer ) onder valt.
                        Deze tip kreeg ik van de gemeente Heerhugowaard toen ik bij hun kwam voor het inzien van de omgevingsvergunning voor het uitbreiden van een kassencomplex bij mij in de buurt.
                        Elke provincie heeft zo'n dienst kijk maar bij bv RUD Utrecht of RUD zuid hollend enz enz.
                        RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

Ik zal er ook eens op gaan letten.
                          Nu zijn er bij mij meer kassen in het noorden dan in het zuiden maar toch.
                          Bedankt voor de info.
                          Orion Starblast 6" Dobson

Comment

Deze regel is helemaal nieeuw voor mij.

Die kassen bij Lutrelgeest waren me al opgevallen. Ik woon namelijk een paar km verderop kn Emmeloord. Nog een beetje mazzel dat ze ten noord oosten van mij zitten maar toch.
                            Ik zal eens opletten of ze na zonsondergang en 2:00 niet veel licht meer uitzenden.

Maar ja. 2% van 15.000 lux is nog steeds veel licht.

Comment

Originally posted by AtM View Post
                              Hier ook van A. Kuipers de kwekerijen bij de A12.
                              Naast de overbelichte lichtspot zelf zie je ook mooi de afstraling op de omgeving, i.e. de reflectie op de grond... Je zou er maar wonen.

Name:	lansbergen.jpg
Size:	87.4 KB
ID:	1393335
                              Vanavond reden we om 20.15 uur - dus een half uur na zonsondergang - langs deze rozenkwekerijen over de A12. Het was goed te merken dat ze het licht afgeschermd hadden. OK, misschien was de afscherming niet perfect, maar de situatie was aanzienlijk beter dan op deze satellietfoto. 's Avonds dan hč. In de ochtenduren kleurt de hemel hier nog steeds dramatisch oranje in het voormalige groene hart.

Comment

Working...
                              X