Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lichtpuist op de Breezanddijk

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Lichtpuist op de Breezanddijk

Gatver. Wat moeten we hier nou weer mee... Het zou zomaar kunnen dat dit niet perongeluk is, maar simpelweg omdat er wel eens iets minder frisse dingen gebeuren op onze lievelingswaarneemplek.

Click image for larger version

Name:	IMG_02242.jpg
Views:	1
Size:	4.03 MB
ID:	1378208
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Zoals we het ter plekke konden beoordelen is het een van de (vier..?) nieuwe LED straatverlichting / lantarenpalen bij de benzinepomp wiens armatuur scheef staat. Ik zal eens contact zoeken en mag ik je foto daarbij gebruiken?
    25 cm F/6 Dobson - J v G spiegel
    45 cm F/5.3 stelling-kijker Orion Optics - set

Comment

Natuurlijk! Ik wilde ook al contact opnemen, inderdaad, maar ik weet niet met wie.
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ik ga mn best doen en laat het resultaat weten.

Comment

Top!
          Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Gebruik ook één van Oetie's foto's met de prachtige melkweg. Dat brengt een positieve boodschap, in plaats van te zeuren over een lamp. Het "waarom" is de kernboodschap.
            Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Ik heb een e-mail naar de beheerder van het Texaco station gestuurd. Ja, ook met een sfeerfoto van Oetie erbij.
              De vraag naar de pomphouder was ook of hij beheerder van deze verlichting is (denk het wel..)

Comment

Top, Willem! Ik ben heel benieuwd naar het antwoord! Ik heb zelf een tweetje gestuurd naar Rijkswaterstaat...
                Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Alle mensen zeg... en dat op zo'n locatie. Hopelijk heeft dit een positief einde!
                  What happens in Cygnux X-1
                  Stays in Cygnux X-1

Comment

Na afgelopen sterrenkijknacht zaterdag op zondag op de BZD had ik ook last van dit nieuwe blok op de maag, deze lichtpuist...
                    In gesprek raken met de bedrijven en personen die wellicht onwetend dit soort verlichting installeren is de eerste stap, het mailen van foto’s die wij daar maken en vertellen hoeveel mensen er wel gaan genieten van het donker zijn de goede boodschappen om over te brengen.
                    Ik vond een hele interessante link over een plan voor berbetering van de Afsluitdijk:
                    https://www.duurzaamgebouwd.nl/proje...dijk-van-start
                    Hier kun je lezen hoe de Breezanddijk een soort eco eiland gaat worden met zachte oevers, wetlands en een bezoekerscentrum. Natuurbeleving en duurzaamheid zijn de geijkte trefwoorden. Daar zit voor ons een punt om aan te haken in de discussie, deze lokatie als donker hemel toevluchtsoord te behouden zodat veel mensen nog op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met een mooie nachtelijke hemel. Qua ligging heeft de Afsluitdijk al veel mee daarvoor!
                    Blue Energy wordt daar ook genoemd als voorbeeld van het nieuwe denken over de Breezanddijk en niet dat we nou zo blij zijn met hoe ze dat op dit moment ‘s nachts kenbaar maken met hun reclame bord, maar daar kunnen we wel uit opmaken dat deze herinrichting al een begin heeft gekregen.
                    Ik denk dat we daar op een constructieve manier over kunnen meedenken en praten uit naam van natuurbehoud.

groet, Michel

Comment

Een mogelijke piste is om jullie donkere streken te laten erkennen als dark sky gebied. Op dat moment gaat de lokale overheid mee in het verhaal en worden nog wat extra maatregelen van kracht die jullie wat meer slagkracht geven bij dergelijke toestanden.

Dus inderdaad: karretje mee aanhaken en trachten om op die manier jullie acné weg te werken
                      Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Originally posted by Lifesvr View Post
                        Een mogelijke piste is om jullie donkere streken te laten erkennen als dark sky gebied. Op dat moment gaat de lokale overheid mee in het verhaal en worden nog wat extra maatregelen van kracht die jullie wat meer slagkracht geven bij dergelijke toestanden.

Dus inderdaad: karretje mee aanhaken en trachten om op die manier jullie acné weg te werken
                        Die initiatieven zijn er gelukkig al . Er is een intentieverklaring ondertekend door 43 gebiedspartijen (waaronder lokale overheden) om tot een Dark Sky Park te komen voor het hele Waddengebied. Recent heeft ook Defensie zich hierbij aangesloten. Het is te hopen dat dat momentum vastgehouden kan worden en snel tot resultaat leidt.

https://rijkewaddenzee.nl/nieuws/dar...-waddengebied/
                        "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Dat is goed om te weten, voor het hele Waddengebied nota bene. Ik maakte me namelijk vooral zorgen om plannen voor de ontwikkeling van Breezanddijk als recreatiegebied. Hopelijk is die zorg ongegrond.

Originally posted by Krelisz View Post
                          Recent heeft ook Defensie zich hierbij aangesloten.
                          Dat is mooi. Er vliegen regelmatig F16s over. Die schijnwerper is een mooi oefendoel.

16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                          One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Originally posted by Krelisz View Post
                            Die initiatieven zijn er gelukkig al . Er is een intentieverklaring ondertekend door 43 gebiedspartijen (waaronder lokale overheden) om tot een Dark Sky Park te komen voor het hele Waddengebied. Recent heeft ook Defensie zich hierbij aangesloten. Het is te hopen dat dat momentum vastgehouden kan worden en snel tot resultaat leidt.

https://rijkewaddenzee.nl/nieuws/dar...-waddengebied/
                            Dit geeft zeker hoop! Voor de korte termijn even afwachten wat Texaco met hun schijnwerper wil doen, is er al reactie op de mails en tweets vernomen?

Comment

Nee, nog geen reactie gehad, telefonisch lukte ook niet. Overdag het pompstation opzoeken, vande zomer eens doen.

Comment

Working...
                              X