Announcement

Collapse
No announcement yet.

De "heilige gloed" van FC Twente

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De "heilige gloed" van FC Twente

Het afgelopen Achterhoekweekend werd er flink gepraat over lichtvervuiling van kassen. De namen van deze forumleden zijn me ontschoten (vergeef me). Rozenkwekers rond Waddinxveen waren berucht, zo hoorde ik. Gelukkig zijn er rond Hengelo in een wijde omtrek niet van dit soort kassengebieden te vinden. Wel in Zuid-Oost Drenthe, maar ik las een tijd geleden dat deze zouden gaan verkassen...

Wat ik wel heb is een regelmatig terugkerende lichtende vlek in de lucht in de richting van het FC Twente stadion in Enschede. Vanuit mijn tuin is zelfs soms te zien dat de lichtende plek op het wolkendek een rechthoekige vorm vertoont... De discussie rond de rozenkweker was op een gegeven moment tot een punt gekomen waarbij de rechter iemand op 2 kilometer afstand nog 'belanghebbende' vond (of zoiets dergelijks). Het stadion is voor mij 3.68 kilometer in ZZO richting... Ik zal dus wel buiten de boot vallen.

Om een idee te geven van het schijnsel hier een paar foto's die ik op 24 december maakte toen ik terug fietste vanaf mijn werk.:

Vanaf het Universiteit Twente terrein. 1.67 km afstand.
    Click image for larger version  Name:	IMG_7636.JPG Views:	1 Size:	1.71 MB ID:	1374742

Bijna thuis,.. 2.57 km
    Click image for larger version  Name:	IMG_7638.JPG Views:	1 Size:	1.39 MB ID:	1374743

Verder hoorde ik ook dat de tijdstippen waarop licht aan staat een rol kan spelen. Ik heb dus eens een nacht mijn camera foto's laten maken met hieronder het resultaat:

De hele nacht is de belichting aan... Dat dacht ik al...

Het blijkt - na wat googlen - een bedrijf te zijn dat Gavita Holland BV heet, wat voor stadions dit soort verlichting maakt voor het laten herstellen van hun grasmatten. Zie dit voorbeeld in de Arena:
    . Dat FC Twente dit type verlichting gebruikt vond ik via Google op het wietforum...

Blijkbaar zijn er 6 units met in totaal 360 lampen in gebruik vanaf oktober tot/met maart om het gras te helpen in het groeiproces (24 uur lang licht).

Het heeft in 2010 er al voor gezorgd dat er bezwaren zijn ingediend, maar die hebben blijkbaar niet geholpen. Zie hier: http://www.natuurmilieu-enschede.nl/...twente-stadion Misschien omdat dit blijkbaar de beleidsvisie van de club is:

“FC Twente 2020: GEWOON doen, gewoon DOEN”
    Of er in 2015 iets veranderd is met de verlichting weet ik niet, maar het is zo ongeveer sinds die tijd dat het steeds vaker opvalt dat er een lichtende plek zich op het wolkendek aftekent. Dit is ook het moment waarop in de Tubantia een artikel verschijnt over het fenomeen met de titel "'Vreemde lucht' in Enschede blijkt verlichting Grolsch Veste". Dat het blijkbaar gewaardeerd wordt door de schrijver van het stuk maak ik op uit de benaming die de journalist het schijnsel geeft...
    Dit is overigens bij lange na niet de eerste keer dat de 'heilige gloed' zichtbaar is.
    Zucht... Ik ben geen voetbal kenner, en deze post was de aanleiding om voor het eerst eens de website te bezoeken... Ik hoop dat de huidige voetbalkunde van de club er voor zorgt dat de lichtvervuiling aan mijn Zuid-Zuidoost kant binnenkort weer uit gaat (en blijft).
    Attached Files
    Last edited by schoenmaker; 06-04-18, 10:41.
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Martin, je gebed zal snel verhoord worden, vermoed ik. Na dit voetbalseizoen is voor dit soort fratsen geen geld meer. Kunstgras zou overigens ook helpen.
    Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Ik weet niet of de groeiverlichting onder een aparte regelgeving valt, maar het lijkt me van wel, aangezien ze hetzelfde doel (pun intended) heeft als de kasverlichting.
      De verlichting van sportterreinen zelf valt hier in Vlaanderen (net zoals de openbare verlichting trouwens, handig van de wetgever om zichzelf te beschermen) buiten de scope van onze Vlarem - wetgeving. Ik neem dus aan dat in Nederland ook dergelijke uitzondering is voorzien. Misschien handig om uit te pluizen wat er is inbegrepen?
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Openbare en sportveldverlichting vallen in Vlaanderen wel degelijk onder Vlarem 2. Sommige milieuambtenaren beweren van niet, maar het is wel degelijk het geval.

Comment

De discussie rond de rozenkweker was op een gegeven moment tot een punt gekomen waarbij de rechter iemand op 2 kilometer afstand nog 'belanghebbende' vond (of zoiets dergelijks). Het stadion is voor mij 3.68 kilometer in ZZO richting... Ik zal dus wel buiten de boot vallen.
          Het hangt er vanaf denk ik... Misschien wordt je alsnog aangemerkt als belanghebbende als het licht hiervan erger is dan dat van de rozenkweker en je er ondanks de grotere afstand, er nog minstens evenveel last van hebt.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Originally posted by EdwardB View Post
            Het hangt er vanaf denk ik... Misschien wordt je alsnog aangemerkt als belanghebbende als het licht hiervan erger is dan dat van de rozenkweker en je er ondanks de grotere afstand, er nog minstens evenveel last van hebt.
            Het is niet dat het licht me 's nachts wakker houdt. Het enige waar ik er last van heb is bij het sterrenkijken... Denk dus niet dat ik kans maak op een juridische invalshoek om er iets aan te (laten) doen.

De dichtstbijzijnde woonwijk is in Enschede een wijk dat allemaal straten heeft die naar sterren en planeten vernoemd zijn. ;-)

Maar de bewuste ambtenaar heeft er niet veel verstand van gehad gok ik...

Click image for larger version  Name:	IMG_8590.PNG Views:	1 Size:	132.1 KB ID:	1374905
            Deeneb ?
            C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Jeetje... het is nog opzettelijk verkeerd gespeld ook... http://straatnamen.enschede.nl/straten/00202/

Comment

Wel raar. Waren ze bang voor 'De Nepstraat' of zo? Er waren sternamen genoeg om uit te kiezen.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

De afstand is van ondergeschikt belang. Als je hinder ondervindt van krachtige lampen (en deze zijn EXTREEM krachtig), ben je belanghebbende.

schoenmaker
                  Ik heb je een PM gestuurd.

Comment

Goeie actie om dit nog eens aan de kaak te stellen! Ik heb me er ook vaak aan geërgerd toen ik nog wel eens op station Drienerlo moest uitstapte voor het werk. Tussen de gaten in de tribune zag je die lampen staan schijnen. Dat ze 's ochtends ook aan waren deed vermoeden dat ze de hele nacht aastonden. Onbegrijpelijk dat dit zo de gehele nacht is toegestaan.

Misschien is het binnenkort wel voorbij als ze moeten bezuinigen gezien de stand in de competitie.

Comment

Working...
                    X