Announcement

Collapse
No announcement yet.

Woon je in de buurt van het Groene Hart? Let dan op!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Woon je in de buurt van het Groene Hart? Let dan op!

Wie in of bij het Groene Hart woont, kent ze wel: de oranje lichtkoepels boven de rozenkwekerijen.
    Intussen zijn ze uitgegroeid tot de grootste lichtvervuilers van Nederland. Het wordt steeds moeilijker om daar nog te genieten van de sterrenhemel. Het Groene Hart is 'nachts oranje (of geel als je dezelfde camera hebt als André Kuipers).

Op de bekende ISS-foto is de felste hot spot goed te zien:

Click image for larger version  Name:	Hotspot light pollution.jpg Views:	1 Size:	213.4 KB ID:	1368376
    Bron: ESA / André Kuipers from the International Space Station, non-commercial use permitted.

Astroliefhebbers hebben gevraagd: wie is dat? Kunnen we er iets tegen doen?
    Ja, je kunt er nu iets aan doen, maar je moet wel snel zijn.

Deze aankondiging stond op 24 januari in de dorpskrant van Waddinxveen:

Click image for larger version  Name:	Porta Nova nieuwe maatwerkvoorschriften 24-1-2018 Hart van Holland alleen berichtje LQ.jpg Views:	1 Size:	252.3 KB ID:	1368377

Bezwaren kunnen per brief ingediend worden bij B&W van Waddinxveen. Niet per e-mail, appje of telefonisch. Het moet echt per brief.
    De brief moet uiterlijk 28 februari bij B&W van Waddinxveen liggen. Bezwaren die te laat binnenkomen worden niet behandeld. Wie te laat is of niks doet, zal een paar jaar tegen de oranje gloed aan moeten kijken.

Let op!
    Het heeft alleen zin om bezwaar in te dienen als je kunt bewijzen dat je last hebt van DEZE rozenkweker.
    Er zitten andere rozenkwekers in de buurt die ook heel irritant zijn als je sterren wilt kijken, maar daar gaat deze bezwaarprocedure niet over.

Als je er niet uit komt of tips hebt: stuur me een PM.

Hé, dat is toevallig, deze foto heb ik vandaag ook gebruikt om in de klas van mijn dochter te vertellen over de zon, maan en sterren. De kassen naast Waddinxveen vielen mij ook direct op (net als dat de kinderen de nachte ook oranje vonden)....
    Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

Als je over de N11 rijdt zie je 'm als het wat bewolkt is. Alsof Zoetermeer in de brand staat. Dat is eigenlijk wel afleiding die je niet nodig hebt bij het autorijden..

What where the skies like when you were young?

Comment

Maar hebben jullie geklaagd ?
        Zoetermeer in brand ... hmmmm, uh, nee, laat ik dat maar niet doen
        EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Het is de Grootste Rode Vlek op deze kaart:

Click image for larger version

Name:	NL_Verandering nachtelijk kunstmatig licht 1992-2016.gif
Views:	1
Size:	220.1 KB
ID:	1368556

Comment

Pikant detail:

In het AD van vandaag noemt deze rozenkwekerij zich:
            "de meest duurzame rozenkwekerij van Nederland".
            Je moet maar durven.

www.ad.nl/gouda/kwekerij-van-30-miljoen-rozen-bloem-met-passie-en-liefde~a3acdd62/

Comment

Het lastige is hier dat je aannemelijk moet maken dat je belanghebbende bent. Uit verschillende jurisprudentie blijkt dat dat erg moeilijk is door enkel te zeggen dat je een donkere hemel nodig hebt voor uitoefening van de hobby. Zeker op enige afstand.

Comment

Originally posted by reflector View Post
                Het lastige is hier dat je aannemelijk moet maken dat je belanghebbende bent. Uit verschillende jurisprudentie blijkt dat dat erg moeilijk is door enkel te zeggen dat je een donkere hemel nodig hebt voor uitoefening van de hobby. Zeker op enige afstand.
                Dan ben je nog niet op de hoogte van de meest recente uitspraak van de Raad van State over dit onderwerp.
                De Raad van State erkent dat je wel belanghebbende bent als je op kilometers afstand woont en hinder ervaart van het kassenlicht.
                Lees hier de volledige uitspraak.

Een samenvatting staat op deze website.

Vrij naar Jeanpierre: we moeten maar eens ophouden met dat Calimero-gedoe.

Comment

Ok, daar was ik inderdaad niet van op de hoogte. Dank voor de link.

Comment

Working...
                  X