Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij nieuw kassencomplex

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp nodig bij nieuw kassencomplex

Direct aan de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (aan Aalsmeer zijde) is een nieuw kassencomplex geopend. Dit complex laat direct van zich zien met een ietwat lichtvervuiling.
    Laat ik het zo stellen: de lichtvervuiling van Schiphol valt in het niet bij wat dit complex aan licht de lucht in stuurt. In ieder geval aan het begin van de avond/nacht (laatste wat ik gezien heb dat de lichten aan staan was rond 23.00uur).

Dit complex is echt net nieuw. Denk dat ze nu een week of 2 de lichten aan hebben. Helaas heb ik nu pas de gelegenheid gehad om foto's te maken en hier jullie hulp in te roepen.
    Het gaat om een nieuw complex voor Tomaten van Kwekerij Schenkeveld. Het adres is Tijmweg 1 Rijsenhout (helaas is de foto met adres net bewogen, had ik niet in de gaten na het nemen van de foto). De gemeente is Haarlemmermeer.

Hier zou ik graag bezwaar tegen maken, maar ik heb geen idee hoe dat te doen. Ik woon zelf hemelsbreed 7km (volgens afstandmeting Google maps) van dit complex. Wie kan mij helpen, evt met voorbeeld brieven enz.

Bedrijfsnaam:
    Click image for larger version

Name:	bedrijfsnaam.jpg
Views:	1
Size:	1.92 MB
ID:	1363271

Op korte afstand genomen (tijdstip: ongeveer 17.45 uur vandaag 6dec).

Name:	vanaf aalsmeerderweg.jpg
Size:	2.30 MB
ID:	1363272

Lichtvervuiling gezien vanuit mijn straat op 7km afstand:

Name:	straat zicht.jpg
Size:	1.90 MB
ID:	1363273
    130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Is het misschien een idee om ze ook al op facebook te noemen met de foto's erbij?
    Nog een ander punt: dit complex ligt direct onder de aanvliegroute voor de Kaagbaan op maar een paar kilometer afstand van het begin van de baan. Zou hier misschien nog een veiligheidspunt aan te wijden zijn?

Dit is de exacte lokatie. Van het grote vierkant is de linkerbovenhoek nu helemaal bebouwd met kassen en er komen er meer aan zo te zien.
    https://www.google.nl/maps/@52.26169.../data=!3m1!1e3

Comment

Zo te zien valt Rijsenhout onder toezicht van Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Je kunt hier digitaal een klacht doorgeven / verzoek doen tot handhaving. Het begrip 'lichthinder' staat zowaar als mogelijke klacht in het pulldown-menu.
      Last edited by Maurice Toet; 06-12-17, 21:07.

Comment

Dank Maurice.
        Ik dacht eigenlijk dat ik bij de gemeente moest zijn, maar dit werkt zo te zien ook. Direct een melding gedaan en heb een zaaknummer gekregen.
        Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Comment

Deze lichtvervuiling heeft ook de aandacht getrokken van het Haarlems Dagblad en een politieke partij in de Haarlemmermeerse gemeenteraad.
          We doen hier niet aan partijpolitiek, maar met deze simpele google-zoekvraag vind je het wel:
          Schenkeveld lichtvervuiling

Foto's van deze lichtvervuiling op Twitter:
          https://twitter.com/hashtag/rijsenhout

De omgevingsdienst is een samenwerkingsverband van meerdere gemeenten.

Stappenplan om het serieus aan te pakken (als je melding bij de omgevingsdienst niet het gewenste effect heeft):

Stap 1. check het bestemmingsplan van dit gebied. Dit bestemmingsplan is te vinden op ruimtelijkeplannen.nl (doorklikken op de kaart en dan het bestemmingsplan downloaden en lezen).
          Vermoedelijk is het bestemmingsplan al definitief. Is dat bestemmingsplan - zoals het hoort - aangekondigd in een lokaal huis-aan-huisblad in je woonplaats met de mededeling dat iedereen bezwaar kan maken?
          Zo ja, check dan of de bezwaartermijn al is verstreken. Zo neen, dan kun je proberen alsnog bezwaar te maken omdat je wel last hebt van dit bedrijf, ook al is de afstand 7 km. De Raad van State heeft in twee procedures die ik voerde bepaald dat je ook op een paar kilometer afstand hinder kunt ondervinden van assimilatielampen (de gemeente wilde in eerste instantie mijn bezwaren niet behandelen omdat men dacht dat lichthinder ophoudt aan het eind van de straat). In een andere uitspraak gaf de Raad van State een inwoner van Etten-Leur gelijk, die vroeg om een verbod van assimilatiebelichting in het bestemmingsplan op te nemen. Dat verbod staat niet standaard in bestemmingsplannen, dus: lees het bestemmingsplan en vraag om zo'n verbod, als het nog niet te laat is.

Stap 2. verzamel bewijsmateriaal. Maak foto's op verschillende tijdstippen tussen 18.00 uur en zonsopkomst. Dus niet vůůr 18.00 uur. De wettelijke donkerteperiode begint namelijk pas om 18.00 uur. Ik heb gemerkt dat er tuinders zijn die tussen 18.00 uur en (ongeveer) middernacht de lichten dimmen en dan stiekem na middernacht de verlichting opvoeren. Blijkbaar denken ze dat niemand dat in de gaten heeft.

Stap 3. check of de gemeente zogenaamde maatwerkvoorschriften (=ontheffing) heeft gegeven aan de tuinder. Dat betekent in de praktijk dat de gemeente toestemming geeft aan de tuinder om af te wijken van de wettelijke norm. De tuinder mag dan assimilatiebelichting langer aanzetten en/of minder afschermen. Deze check kun je uitvoeren op de website van de gemeente (bij veel gemeenten zit deze rubriek diep verstopt op de website; zoek op de trefwoorden "Bekendmakingen" en "maatwerkvoorschriften").
          Als de tuinder geen maatwerkvoorschriften heeft gekregen (zoals het hoort, want het is een nieuwbouwkas, dus de tuinder moet gemakkelijk kunnen voldoen aan de wet), zou je het licht niet of nauwelijks mogen zien tussen 18.00 uur en zonsopkomst. Als dat toch gebeurt, heb je een handvat om een handhavingsverzoek in te dienen bij de gemeente.
          Als de tuinder wel maatwerkvoorschriften cadeau heeft gekregen, kun je binnen de bezwaartermijn bezwaar maken. Ik wil je daar graag bij helpen. Als de bezwaartermijn al voorbij is, wordt het lastig.
          Last edited by Lichtvanger; 06-12-17, 21:41.

Comment

Dank Lichtvanger

Voor zover ik kan zien zijn de bestemmingsplannen al in 2016 vastgesteld. Weet niet wat dat betekend over bezwaar.
            Tot nu toe kan ik op de site van de gemeente geen maatwerkvoorschriften vinden over de verlichting, maar vind het erg moeilijk zoeken (juiste zoekwoorden) om niet door honderden hits te moeten scrollen.
            Lijkt erop dat de bestemmingsplan dus al vast staat. Enkel mogelijkheid tot handhaving dus nog (mits er geen ontheffing is).

Comment

Originally posted by ArnoM View Post
              Voor zover ik kan zien zijn de bestemmingsplannen al in 2016 vastgesteld. Weet niet wat dat betekend over bezwaar.
              Dan is het helaas te laat om bezwaar tegen het bestemmingsplan in te dienen. Stap 1 kan overgeslagen worden.

Tot nu toe kan ik op de site van de gemeente geen maatwerkvoorschriften vinden over de verlichting, maar vind het erg moeilijk zoeken (juiste zoekwoorden) om niet door honderden hits te moeten scrollen.
              Ik kan ook geen maatwerkvoorschriften vinden. Des te beter. Nu mogen we ervan uitgaan dat de kweker de wet volledig moet naleven. Dit betekent:
              * zijgevels van de kas afschermen;
              * tussen 18.00 uur en middernacht moet de bovenkant van de kas afgeschermd zijn (minimaal 98% lichtreductie);
              * tussen middernacht en zonsopkomst moet de bovenkant van de kas afgeschermd zijn (minimaal 74% lichtreductie)
              * voor kassen met verlichtingssterkte van 15.000 lux of meer gelden strengere regels: bij deze kassen moet de lichtreductie minimaal 98% zijn tussen zonsondergang en zonsopkomst. De omgevingsdienst behoort te weten wat de verlichtingssterkte in de kassen in Rijsenhout is.

Enkel mogelijkheid tot handhaving dus nog (mits er geen ontheffing is).
              Klopt.
              Het is de vraag of de Omgevingsdienst Noordzeekanaal meteen actie gaat ondernemen als jij de enige bent die lichthinder meldt.
              Misschien realiseert de tuinder zich niet eens wat lichtvervuiling is. Daarom het advies om foto's te maken op verschillende tijdstippen (stap 2 van het stappenplan).
              Als er meer meldingen binnenkomen bij de omgevingsdienst en ook rechtstreeks bij de tuinder, is de kans groter dat de lichtvervuiling bij de bron wordt aangepakt. Dan hoef je niet meteen naar het zwaardere middel (handhavingsverzoek per brief) te grijpen.
              Dat kan later nog wel.

Comment

Mocht je nog een plek zoeken om de foto's te posten:
                de twitterpagina van het bedrijf is
                twitter.com/rschenkeveld

Comment

Dank voor het meedenken Lichtvanger.
                  Ik moet dus een dossier maken met foto's van na 18.00uur. De foto bij mij in de straat is wel na 18.00, de andere 2 nog voor, dus die tellen officieel dus niet. Goed om te weten. Wacht de uitslag van de omgevingsdienst wel af. Hopelijk zijn er al meer klachten binnen gekomen.

Originally posted by Lichtvanger View Post
                  Mocht je nog een plek zoeken om de foto's te posten:
                  de twitterpagina van het bedrijf is
                  twitter.com/rschenkeveld
                  Dank, maar ik probeer nog zo lang mogelijk van twitter weg te blijven. Heb dan ook nog geen account daar (en wil dat liever ook nog niet).
                  Heb ze inmiddels wel getagd op facebook.

Comment

Arno, volgens mij hebben we nog wel een paar van dit soort bedrijven, ook langs de A4.
                    Ik zie ook iets richting Heemstede. Wellicht tijd om eens even de koppen (auto's) bij elkaar te steken en wat rondes te maken.
                    Als ik nu vanuit mijn kantoor kijk zie ik aardig wat nare vlekken, die wel wat aandacht mogen hebben.
                    Wees wel voorzichtig, er hebben zich in N-Holland eerder wat nare interventies voorgedaan.
                    EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Het kan aan mij liggen, maar ik snap het helemaal niet zo goed.Als er een kunstenaar van plan is om (niet storende...) lichtjes te plaatsen op een dijkje is het 'kot' te klein en is er verontwaardiging alom. Als een bedrijf zoals hierboven kassen plaatst vol lampen, dan kan ik mij niet voorstellen dat dit niet vooraf geweten was. Of doen die mensen dit bij nacht en ontij op anderhalf uur tijd als een dief in de nacht?
                      Achteraf is er dan verontwaardiging. En moet het verdronken kalf worden gereanimeerd. En dit gebeurt steeds weer. Is hier een redelijk aanvaardbare uitleg voor?
                      Kijk: hier in ons landje komt er een nieuwe sterrenwacht. Namen noem ik vooralsnog niet, maar er zitten mensen in die strijden tegen lichthinder. Wat ik nu lees in een politiek pamflet (er zijn hier volgend jaar verkiezingen); Die stad ijvert om alle bestaande lampen te vervangen door LED lampen.
                      En neen: ik hoorde nog geen protest.De sterrenwacht komt er dan ook met steun van de stad. Ik hoop vurig dat er daar overleg komt. Indien niet hoop ik dat er 200 LED lampen rond die sterrenwacht komen. Mensen zullen zich daar veilig voelen. (grapje uiteraard, ik zou het erg vinden!).
                      Ik ben nog van de oude stempel: ik meen dan (proberen te) voorkomen nog steeds beter is dan (proberen te) genezen.
                      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

jeanpierre : Persoonlijk denk ik dat de ophef voornamelijk komt door de aandacht die in de pers. Een nieuw kassencomplex wordt niet aan de grote klok gehangen. Je moet (zoals Lichtvanger al vaker heeft aangegeven) zelf de aankondigingen van de bestemmingsplannen in de gaten houden, zelf constateren of er een vergunning voor maatwerk voor verlichting wordt aangevraagd enz. Hier moeten de personen dus aktief achteraan. Weinigen zullen hier echt achteraan gaan zitten. Dit vanwege tijdgebrek, kennisgebrek, lastig door het juridische taal te worstelen en noem alles maar op.

De kunstwerken worden breeduit aangekondigd in de pers. Vaak als voorpagina of op radio/tv. Meestal met als ondertoon hoe mooi het wel niet gaat worden. Heel soms (te weinig) in het kader van "is meer licht wel nodig". En dan is het per project maar de vraag hoe het uit gaat pakken. Op de afsluitdijk lijkt het mee te vallen. Maar er zijn genoeg voorbeelden te over waar dat niet het geval is. Doordat er aandacht aan besteed wordt, valt het eerder op en wordt er eerder en sneller aan de bel getrokken.

Ja, je hebt gelijk dat er een scheve verhouding ligt met hoe er gereageerd wordt op kunst of kassen/industrie, maar dat heeft dus wel zijn oorzaken. Hoe dat aan te pakken? Geen idee. Persoonlijk heb ik ook niet echt de tijd om de suffertjes door te spitten voor vergunning aanvragen. En dan heb ik ook nog te maken met het feit dat ik op een grensgebied woon van iets van 6 gemeenten (Haarlemmermeer, Hillegom, Lisse, Kaag en Braassem, Aalsmeer, Heemstede. Van al deze gemeenten kan ik de lichtvervuiling direct zien. Maar om nu van alle gemeenten alle aanvragen bij te gaan houden? En dan heb ik het nog niet eens over de plaatsen waar allang lichtvervuiling "geaccepteerd" is zoals Schiphol en de 3 Calatrava bruggen in de Haarlemmermeer (waar Edjuh waarschijnlijk aan refereert).

Zoals blijkt is het gewoon een lastig stukje, waarbij er ook weer is dat niet alle verlichting daadwerkelijk tot lichtvervuiling hoeft om te slaan.

edjuh Misschien een idee. De verlichting richting Heemstede ga ik uit van de 3 Calatrava bruggen over de hoofdvaart. Deze worden heerlijk van onder verlicht met genoeg lampen waar een voetbalvereniging jaloers van wordt. Maar we kunnen wel eens een keer iets afspreken. PB me maar met je ideeŽn.

Comment

Ik ben in dergelijke zaken heel hard in mijn oordeel :eigen schuld dikke bult.... Er zijn steeds plannen ter inzage. Dat Gerard of Irma Modaal dit niet bekijken , daar kan ik inkomen. Maar er zijn actiegroepen die zoiets in de gaten kunnen (en eigenlijk moeten) houden. Dus waarom gebeurt dit niet? vertel me nu niet; 'tijdgebrek, kennisgebrek, lastig door het juridische taal te worstelen en noem alles maar op.'
                          Ik noem het eerder 'laksheid of laat maar doen en dan kunnen we achteraf nog lawaai maken'. Wat gebeurt trouwens.
                          Ik heb het niet persoonlijk op jou bedoeld ArnoMarc, laat dat duidelijk zijn, maar wel op de manier van de dingen aan te pakken. Beetje preventie zeg maar. Dus teveel 'sufferdjes om juridische dinges te doorspitten'? ok... en nu?? Nog een pak erger denk ik.
                          Ik zou stellen: slechts enkele katten liggen wakker van lichthinder, en die enkelen tref je hier op het forum :-)

Comment

Hoe gaat dit dan in BelgiŽ? Wordt het openlijk aangekondigd dat een tuinder van plan is de nachtelijke hemel te verlichten? Zijn die aankondigingen in begrijpelijke taal en zijn er werkelijk actiegroepen die dat allemaal in de gaten houden? Dat klinkt als een ideale wereld.
                            Nu even terug naar de realiteit in Nederland. Op papier is er een inspraakmogelijkheid. In de praktijk zijn de berichtjes in de krant listig geformuleerd. Gaat u maar rustig slapen. De overheid waakt over u.
                            Voorbeelden: "het bestemmingsplan voor het Glasparadijs is vastgesteld" of "B&W hebben maatwerkvoorschriften opgelegd aan het Glasparadijs". Slimme jongen of slimme meid die goed tussen de regels doorleest en snapt wat er in werkelijkheid gaat gebeuren:

Click image for larger version  Name:	Groeten uit het Glasparadijs.jpg Views:	1 Size:	114.0 KB ID:	1363335
                            foto gemaakt door Lichtvanger om 2.07 uur van het lokale Glasparadijs

Dus ja, hou die berichtjes in de suffertjes goed in de gaten en maak op tijd gebruik van de inspraakmogelijkheden. Voorkomen is beter dan genezen.

Comment

Voor hier iets wordt gebouwd moet er een vergunning worden aangevraagd ja. En wordt het aangekondigd.En mensen kunnen bezwaar maken. Ik zie dit inderdaad als logisch. Begrijpelijke taal? Als je weet dat er kassen komen, dan kan je je vragen stellen denk ik . Liefst voor die er staan.

Comment

Working...
                              X