Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felle lichtkoepel rond IJsselmonde Rotterdam

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Felle lichtkoepel rond IJsselmonde Rotterdam

Dit zie ik al van ver, Rotterdam staat niet bekend om haar duisternis maar het is de laatste tijd wel erg extreem.

Dit was om 2 uur in de nacht, ik dacht eerst dat het de snelweg was of het Feyenoord stadion. Maar lijkt me rond die tijd wel raar en ligt iets meer naar het oosten. Is het een bouwput wellicht?

M'n huis ligt dichtbij, maar kan het niet precies plaatsen. ik erger me er mateloos aan, m,n vrij zicht is op het oosten en dat is al een tijdje gedomineerd door deze koepel.

Click image for larger version

Name:	DSC_0310.JPG
Views:	1
Size:	4.69 MB
ID:	1361110
    90mm f/13.3 - Konus Motormax 90 | Canon 450D

Kan het zijn dat dit de inmiddels beruchte rozenkweker is in de gemeente Zevenhuizen?

Comment

Wordt ook gezien vanuit Dordrecht.
      Mvg Peter

Comment

Wow, dan is dit een shot van 30km afstand, stuk verder dan ik dacht, het is wel precies die richting.
        dacht dat het 20km dichterbij lag. Als dit echt van Zevenhuizen komt dan is het onwijs veel licht, net een zonsopkomst. ​​​​​​​

Bedankt voor de reactie.

Comment

Click image for larger version  Name:	LichtvervuilersTraceren.gif Views:	1 Size:	516.7 KB ID:	1361204

In Zevenhuizen-Moerkapelle en Waddinxveen zitten minimaal drie extreme lichtvervuilers die de afgelopen weken hun assimilatielampen op volle sterkte hadden branden. De overheid grijpt pas in als er klachten komen. Welke pijl past het best bij je situatie: A, B of C? Bepaal de exacte richting van de lichtbron en ik kan je naam en adres van de lichtvervuiler, gemeente, aantal groeilampen, aantal lux en klachtnummer vertellen.

Comment

Hoe moet je nu precies zo'n klacht indienen? Moeten hier foto's bij of volstaat een eenvoudig verhaal dat je hier last van hebt?

Comment

Het is aan te raden om eerst de lichtbron te lokaliseren en de tijden te noteren. Dit is wel het minste dat je moet doen. Je kunt helaas niet verwachten dat ambtenaren van een omgevingsdienst zelf na kantoortijd gaan speuren of er ergens licht te zien is en zo ja, waar dat licht vandaan komt. Ik heb zelfs meegemaakt dat ze glashard ontkennen dat je het licht van de ene lichtvervuiler kunt onderscheiden van de andere. De bewijslast wordt al snel bij de klager gelegd. Het is helaas niet anders. Foto's vormen ondersteunend bewijs. De klacht moet ingediend worden bij de omgevingsdienst van de juiste gemeente.
              Als de lichtvervuiling uit de gemeenten Zuidplas (Moerkapelle-Zevenhuizen) of Waddinxveen komt is de bevoegde omgevingsdienst:
              Omgevingsdienst Midden-Holland.
              Online klachtenformulier van deze omgevingsdienst.

Comment

Dacht dat het tegenwoordig afgeschermd moest zijn?
                Mvg Peter

Comment

Ja, het moet grotendeels afgeschermd zijn. Het verplichte percentage afscherming is afhankelijk van het aantal lux in de kas.
                  Daarom is het essentieel om de exacte locatie van de dader en de tijd te melden aan de omgevingsdienst.
                  De omgevingsdienst zoekt dan uit of de dader de regels heeft overtreden.

In de rest van dit jaar zijn de regels:
                  kas met < 15.000 lux: tussen 18.00 uur en middernacht is minimaal 98% afscherming verplicht; tussen middernacht en zonsopkomst is minimaal 74% afscherming verplicht;
                  kas met > 15.000 lux: tussen zonsondergang en zonsopkomst is minimaal 98% afscherming verplicht.

Per ongeluk niet afschermen = overtreding.
                  Opzettelijk niet afschermen (bijv. na een waarschuwing van de omgevingsdienst) = misdrijf.

Hopelijk is het nu duidelijk waarom het belangrijk is om niet stil te blijven zitten als je last hebt van licht uit kassen. Er wordt alleen wat aan gedaan als er genoeg meldingen binnen komen bij de omgevingsdiensten.

Hadden jullie al gezien dat de lichtkoepel op de foto dezelfde vieze gele kleur heeft als de lantaarnpalen en mijn profielfoto (=kassen)?
                  Het zijn allemaal hogedruknatriumlampen. Een duidelijke aanwijzing dat de lichtkoepel uit kassen komt. Het is geen led-licht, want dat geeft 's nachts een witte, blauwwitte of paarse gloed.

Comment

Erg informatief, begin erg benieuwd te raken wat er bij mij gaande is. Ook leuk om te weten dat er wellicht opties zijn om dit te verminderen. Ga het proberen komende zaterdag te lokaliseren.

Comment

Working...
                    X