Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lichtvervuiling of brand?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lichtvervuiling of brand?

Vanmorgen reed ik naar mín werk in Rosmalen (vlakbij Den Bosch) en zag ten noorden daarvan een enorme lichtkoepel. Ik weet alleen niet of het brand of wellicht kassen zijn. Iemand die meer weet hiervan? Het is van nog veeeel verder ook al enorm goed te zien. Zie foto.
    Click image for larger version

Name:	22476D1D-5001-4AEE-97BE-9C57B2F4AEF0.jpeg
Views:	1
Size:	1.37 MB
ID:	1359050
    Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Zeer zeker lichtvervuiling... Als het wat flikkerde, dan kan het echter ook afkomstig zijn van het affakkelen van brandbare gassen, iets dat in de petrochemie vaak gedaan wordt - maar misschien ook mogelijk is in andere industrietakken. Dat geeft ook een heel grote gloed, maar dat valt niet echt onder de categorie lichtvervuiling. Dit is vaak zeer ver te zien, ik kan dat bvb van bij mij thuis zien als ze in Antwerpen affakkelen, en dat is al gauw 70 km in vogelvlucht...

Misschien is er ten noorden van Den Bosch zo een bedrijf?
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Het licht flikkerde niet, er is zover ik weet niks wat met petrochemie te maken heeft daar in de buurt. Heb wel even op Google maps zitten kijken en er is wel wat glasbouw voor bloemen, bij Tuil, net over het water bij Zaltbommel.

Wat kunnen we hieraan doen als niet inwoner zijnde van die gemeente en waarschijnlijk zelfs andere provincie?
      Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Inmiddels heb ik de mileutelefoon gebeld van de provincie Gelderland, zij gaan het verder uitzoeken.

Comment

Originally posted by zwik View Post
          Het licht flikkerde niet, er is zover ik weet niks wat met petrochemie te maken heeft daar in de buurt. Heb wel even op Google maps zitten kijken en er is wel wat glasbouw voor bloemen, bij Tuil, net over het water bij Zaltbommel.

Wat kunnen we hieraan doen als niet inwoner zijnde van die gemeente en waarschijnlijk zelfs andere provincie?
          Je kunt er wat tegen doen.

In de eerste plaats is het belangrijk om de dader te traceren (foto's uit verschillende posities maken; naar de lichtbron toe rijden en ook daar foto's nemen).

Waarschijnlijk gaat het hier om assimilatiebelichting uit kassen. Dat licht moet tussen zonsondergang en zonsopgang (grotendeels) afgeschermd zijn, maar tuinders en ambtenaren zijn vaak niet goed op de hoogte van de regels, dus er hoeft geen opzet in het spel te zijn. Maar ook zonder opzet is het een overtreding; een strafbaar feit.

Ik heb geprocedeerd over een vergelijkbaar geval en ben in het gelijk gesteld door de Raad van State (hoogste rechter in dergelijke zaken):
          www.astroforum.nl/forum/theorie/lichtvervuiling/1292886-in-de-krant-rechtszaak-over-lichtvervuiling-kassen

Als je voldoende bewijs hebt verzameld dat het licht uit een kas komt, kun je op basis van deze uitspraak vragen om handhaving. Je hoeft niet te bewijzen dat je in dezelfde gemeente woont of dat je rechtstreeks in de groeilampen kijkt. Je moet wel aannemelijk maken dat je hinder ervaart. Ook op zeer grote afstand kan sprake zijn van hinder. Sterrenliefhebbers wisten dat al lang, maar de rechter erkent het nu ook.

Als de dader in Tuil zit (gemeente Neerijnen), is de bevoegde handhavingsinstantie: Omgevingsdienst Rivierenland (odrivierenland.nl).
          Link naar het klachtenloket van deze omgevingsdienst.

Men moet ook klachten uit andere provincies in behandeling nemen, als de klager aannemelijk kan maken hinder te ondervinden.
          Als de tuinder ontheffing ("maatwerk") heeft gekregen, kun je toch bezwaar maken en je kunt zelfs aanvoeren dat die ontheffing ongeldig is, omdat die ontheffing blijkbaar nooit in jouw gemeente is gepubliceerd terwijl je er wel last van hebt. Dat is door de Raad van State bepaald in deze uitspraak (windturbines Hartelkanaal).
          Last edited by Lichtvanger; 20-10-17, 22:04.

Comment

Super lichtvanger. Heel duidelijk en konkreet! actie en niet verder zeuren. Je kan er inderdaad wat aan doen.
            In de eerste plaats bewustmaking.
            Hoegaarden - www.drogenberg.be - www.vvscapella.be www.astrobin.com/users/joostie
            Viva la Resolution! C11 TS65APO-Q NEQ6 HEQ5 Nikon D5100 Unmod

Comment

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik ga zeker bewijs verzamelen! Zijn er eigenlijk kosten gebonden aan het procederen?

Comment

Het is helemaal niet nodig te procederen als de omgevingsdienst normaal zijn werk doet: de wet handhaven.
                Om de toezichthouders in beweging te krijgen moeten er eerst signalen uit de samenleving komen.
                Jouw melding (gratis) is een eerste begin. Zonder melding gebeurt er helemaal niks en kunnen lichtvervuilers vrolijk doorgaan.
                Als er meer meldingen over hetzelfde bedrijf binnenkomen loopt men waarschijnlijk wat harder.
                Een andere mogelijkheid (ook gratis): rechtstreeks contact met de lichtvervuiler opnemen.
                Mocht dit allemaal niet helpen, dan kun je een handhavingsverzoek naar de gemeente en/of omgevingsdienst sturen. Ook gratis.

Je hoeft pas aan procederen te denken als de overheid formele besluiten gaat nemen die jouw belangen schaden.
                Bijv. zogenaamde "maatwerkvoorschriften" (als je dat woord leest moet je je echt zorgen gaan maken) of een weigering om handhavend op te treden.
                Maar ook in die gevallen kun je zonder kosten een bezwaarschrift indienen bij de instantie die het besluit neemt.
                Het gaat pas geld kosten als je bezwaarschrift wordt afgewezen en je geen genoegen neemt met de afwijzing.
                Dan is beroep mogelijk bij de rechtbank en uiteindelijk de Raad van State. Dat kost een paar honderd euro griffiegeld. Ik heb zelf het woord gevoerd (dus geen advocatenkosten) en kreeg uiteindelijk het hele bedrag terug toen ik in het gelijk werd gesteld.

Comment

Is het nog gelukt de lichtvervuiler te vinden?
                  Heb je al gekeken in Bruchem?

Comment

Het is me niet gelukt de vervuiler te vinden, ik heb wel contact gehad met de provincie Gelderland en zij zouden verder gaan uitzoeken.

Later heb ik wel nog met andere bedrijven en gemeenten contact gehad over situaties waar ik me aan stoor. Dit is allemaal positief opgepakt mede dankzij het nieuws! Inmiddels zijn er nog geen veranderingen waargenomen maar die zitten er wel aan te komen als ik ze mag geloven.

Comment

Working...
                    X