Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lichtsoep boven gemeente Zuidplas

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Waarom schermen die kwekers hun kassen niet beter af? Er gaat toch op die manier veel energie verloren die eigenlijk naar die rozen had gemoeten? Veel kassen die ik ken in mijn buurt hebben (rol)schermen om het inkomende zonlicht te kunnen dempen als dat te veel is. Die zou je toch ook andersom kunnen gebruiken.
    Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Comment

Inderdaad, Hugo, dat vraag ik me ook af. Net als waarom een straatlamp die 500 meter verder staat nog steeds zichtbaar is (want dat betekent dat ze die richting licht 'verliest', net als hier, en ook niet in het minst: naar boven...)

Ik vrees echter dat de investering van dergelijke schermen niet opweegt tegen de verloren kost van de overtollige verlichting.

De masochist in mij zou bij dit zicht al beginnen hopen op een stevige lokale hagelbui.
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Originally posted by Hugo de Jong View Post
        Waarom schermen die kwekers hun kassen niet beter af? Er gaat toch op die manier veel energie verloren die eigenlijk naar die rozen had gemoeten?
        Veel kwekers gebruiken nog hogedruknatriumlampen. Deze lampen geven veel warmte af. Ik heb een kweker horen vertellen dat de temperatuur in zijn kassen door die lampen ongeveer 12 (!!) graden stijgt. Rozen kunnen niet goed tegen hitte. Zo'n kas is natuurlijk ontworpen om de warmte binnen te houden. Zo veroorzaakt de assimilatiebelichting een dilemma.
        Als de warmte te hoog oploopt, zet de kweker de ramen aan de bovenkant van de kas open. Blijkbaar gaan dan de schermen ook open. Zo ontsnapt de warmte naar buiten, maar ook het licht, want vreemd genoeg dwingt de overheid de kweker niet om die lampen uit te zetten als de afscherming open gaat. Zo zien we een urenlange oranje of gele lichtkoepel.

Denk aan een paar duizend lampen van 1000 watt per stuk in elk kassencomplex.

Stof tot nadenken.
        Kwekers roepen in koor dat ze duurzaam bezig zijn, Maar is dit gedrag duurzaam?
        Is het niet contraproductief om licht en warmte op te wekken en dan een groot deel van dat licht en die warmte de kas uit te sturen?
        Versterkt dit het broeikaseffect?
        Hoe kunnen we gedragsverandering stimuleren?

Comment

Originally posted by Lichtvanger View Post
          Hoe kunnen we gedragsverandering stimuleren?
          http://www.4solarenergy2.nl/download...ktriciteit.pdf
          Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

@Lichtvanger: dank voor de duidelijke uitleg, nou snap ik hoe het zit met die afscherming. Maar dan kan je dus niet rekenen op "gedragsverandering", want die kweker optimaliseert binnen zijn eigen systeem. Er is dus een nieuwe technische ontwikkeling nodig, die voor de kweker een aantrekkelijkere keuze oplevert. Hij heeft last van die warmte, maar hij heeft het licht nodig. Nu zet hij "het raam open", en dan moet natuurlijk ook de afscherming open. Dan zit het probleem dus nu in die natriumlampen. Zijn die echt zo goedkoop in aanschaf en levensduur, dat dat opweegt tegen het energieverlies? Zouden LED-lampen gunstiger kunnen worden? Dan kan die kweker blijven kweken, maar dan kan hij ook de ramen (en afscherming) dichthouden. En restwarmte-recuperatie is natuurlijk ook een goede oplossing, maar die lijkt me duurder: je dissipeert eerst energie die je niet nodig hebt en probeert het dan weer terug te vangen.
            Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Comment

De technieken zijn beschikbaar:

derde generatie led-verlichting voor tuinders
              led topverlichting voor tomaten
              led verlichting die superkwaliteit Red Naomi rozen geeft (dezelfde rozen die in Zuidplas en Waddinxveen nog volop door natriumlampen worden beschenen)
              en deze kweker van Red Naomi rozen zegt zelf dat je met led een 50% hogere opbrengst krijgt.
              Led-lampen geven veel minder warmte dan natriumlampen.

Moeten we blij zijn met deze ontwikkeling?
              Alleen als het licht goed binnen de kas wordt gehouden.
              Daar heb je helemaal gelijk in, Hugo.

Als in de praktijk blijkt dat led-licht (breed spectrum) net zo heftig naar buiten wordt gestraald als het licht van natriumlampen (smalbandig), zie ik het somber in voor de astronomie. Dan is het middel erger dan de kwaal. Voor astrofotografen kan het een nachtmerrie worden.

Ik denk dat kwekers nog niet massaal overstappen op de best beschikbare techniek (derde generatie led met 100% afscherming aan alle buitenzijden van de kas) omdat ze eerst de investeringen in natriumlampen terug willen verdienen.

Hoewel de overheid bij het verlenen van vergunningen en ontheffingen tuinders moet verplichten de best beschikbare technieken toe te passen (dat staat in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), gebeurt dat in de praktijk nauwelijks. Dat kan te maken hebben met het economische belang van de tuinbouwsector.
              Wie last heeft van licht uit kassen, zal zelf aan de bel moeten trekken om gehoord te worden.

Comment

Die rozen gaan de hele aardkloot over.
                Om het erger te maken, er is geen enkele bedrijfstak in Nederland met een betere ROI (return of investment) dan de rozenkwekers.

Meer specifiek als reactie op lichtvanger, de investering van de natriumlampen is er al lang uit.
                Ik ben zijdelings geinformeerd dat er al sinds 1996 een antireflectiedoek bestaat, wat het argument volledig onderuit zou halen qua bovenafdekking (ventilatie etc) maar dat het ze gewoonweg niet intresseert wat de omgeving ervan vindt. Overigens kan dat ook worden verklaard met een kort onderzoek naar de afkomst van een aantal kassen-eigenaren. Het zal verbazen waar die vandaan komen, en dat heeft gevolgen voor zowel de handhaving als de wetgeving.
                De kassen-vereniging heeft maar zo'n 35% onder zich. De buitenlandse investeerders hebben daar zo goed als geen verbinding mee.
                Last edited by edjuh; 19-05-17, 14:16.
                EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Er is geen reden voor xenofobie.
                  De eigenaren van de kassen in dit topic hebben oerhollandsche namen.

Het vervelendste is nog dat het de gemeente k niet interesseert wat de omgeving ervan vindt.

Comment

Working...
                  X