Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog meer lichtvervuiling: Brabant light art

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog meer lichtvervuiling: Brabant light art

Zie: http://www.brabantsmartsolutions.com/brabantlightart/

200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Lekker, van zonsondergang tot middernacht. Uitgerekend wanneer de modale waarnemer enkele uutjes wilt genieten van de sterrenhemel.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Zojuist een mailtje betreffende lichtvervuiling gestuurd naar branding@brabant.nl...

Gevraagd of ze Brabant niet liever willen "branden" als vooruitstrevend op het gebied van het VOORKOMEN van lichtvervuiling.
      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Twitter doet soms ook wat. Dus provincie Brabant wat gestuurd. Lijkt niks, maar als je je als burger laat horen (niet speciaal als amateur astronoom maar als burger!) is er wel meer momentum en aandacht tegenwoordig.
        Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik heb dit bericht gestuurd:

Hallo,

Ik vind het erg jammer dat dit project met geld van mij, als hardwerkende belastingbetaler, wordt uitgevoerd.

Lichthinder is slecht voor de natuur, dieren, maar ook de mens. Als je ontnomen wordt van je recht op een goede nachtrust, die alleen mogelijk is met een donkere hemel zonder allerlei straatverlichting die onnodig aanstaat als iedereen ligt te slapen, resulteert dit in een verslechtering van je gezondheid.

Ik vraag U daarom dringend om de lichten om 2300u uit te schakelen, anders kan dit worden opgevat als een mileudelict (althans, in mijn gemeente, Reusel de Mierden, wel).

Zie dit: http://www.platformlichthinder.nl/

Met vriendelijke groet van een verontruste en teleurgestelde burger,

Patrick Duis
          Hooge Mierde
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Kom in actie jongens en meisjes, en stuur ze een klacht!

Commentaar

Vandaag een nette email ontvangen van de provincie.

"Geachte heer Duis, Beste Patrick,

Dank voor uw e-mail waarin u uw zorgen uit over de lichtprojectie. De provincie begrijpt deze zorgen en heeft daarom voor aanvang van het project grondig onderzoek verricht naar mogelijke overlast van het licht voor mens en dier. Op basis daarvan zijn verschillende maatregelen getroffen. Zo wordt door een gerichte (afgekaderde) projectie strooilicht buiten de toren voorkomen. Bovendien is gekozen de afbeelding aan de kant van kantoorpark Pettelaarpark te projecteren. De lichtprojectie heeft hierdoor geen invloed op de woningen aan de noordzijde van het provinciehuis. Het licht wordt bovendien om middennacht gedoofd om er zeker van te zijn er ĺs nachts geen lichtvervuiling is. Ook is vooraf gekeken naar mogelijke effecten op dieren zoals trekvogels en vleermuizen. Een ecologisch bureau heeft na onderzoek vastgesteld dat vleermuizen geen negatieve gevolgen ondervinden van de projectie en uit onderzoeken blijkt dat ook trekvogels niet negatief door het licht worden be´nvloed.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ge´nformeerd over de afwegingen van de provincie. Mocht u nog aanvullende vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
              Maaike Grevelink

P.s. Het staat u uiteraard altijd vrij om bezwaar aan te tekenen tegen beslissingen van de provincie. Meer informatie daarover kunt u vinden op:http://www.brabant.nl/loket/producte...l.aspx?id=6365.
              "

Het leeft dus wel, in ieder geval bij de provincie Noord Brabant.

Misschien kunnen anderen deze info gebruiken om andere provinciebesturen te attenderen over de aanpak van dit project.

Commentaar

Voor de rest moeten wij allemaal meer belastingen betalen en zuiniger zijn door de crisis.
                Allemaal zeer hypocriet.
                Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Astrobug : handelingen van 14jarigen kunnen soms stichtender zijn dan uitspraken van 'Grote Mensen' :

De campagne om de scholen bij lichtvervuiling te betrekken, heeft zijn effect al...
                  Zie hier de link waar jonge studenten mee bezig zijn...verstandiger dan klagen over belastingen volgens mij.
                  http://www.engineersonline.nl/nieuws...rce=newsletter
                  Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Ik heb gevraagd om ergens anders het licht uit te doen als compensatie voor de lichtvervuiling....
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hee, da's een goed idee. Hetzelfde als met bomen kappen: verplichten om er weer nieuwe bomen voor terug te planten.

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                        Hee, da's een goed idee. Hetzelfde als met bomen kappen: verplichten om er weer nieuwe bomen voor terug te planten.
                        Straks bedenkt iemand dat het andersom ook moet. Jullie willen de lichten uit daar? Dan doen we ze hier aan (ter compensatie)... :roll:
                        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Ik vind dit inderdaad ook niet zo'n slim idee . Om het zacht uit te drukken.

Commentaar

Ho ho heren, we hebben het hier wel over vervuiling. Bij extra vervuilen moet je compenseren om de totale vervuiling niet te laten oplopen. Het is niet zo, dat je bij een geringe vervuiling maar automatisch kunt denken: we hebben de maximale vervuiling nog niet gehaald, dus laat ik maar eens extra gaan vervuilen.
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik denk dat we veeleer de toer moeten opgaan zoals in de link van die studentes...Licht is niet per definitie 'vervuiling'. Het gaat erom hoe storend het is. Vooral voor mens, plant en dier.
                              De komende dagen en weken werken een aantal mensen (hier en in NL) dit idee verder uit. Voor jaaaren. 'Enthousiaste fans' voor dit project zijn voor ons land weervrouwen Jill Peeters en Eva Clockaerts. Volgende week spreek ik Sabine Hagedoren. En de vraag werd ook verstuurd naar Helga van Leur. Het gaat niet enkel om een 'leuke snoet', maar vooral om meedenken met die jongeren. Ergens anders het licht uitdoen ter compensatie van een ander ontstoken licht stop ik zeker niet in het pakket.
                              Last bewerkt door jeanpierre; 22-09-16, 14:08.

Commentaar

Werken...
                              X