Announcement

Collapse
No announcement yet.

Samen strijden tegen lichtvervuiling

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

svdr : zo is het maar net ! Niet 'klagen en zagen', maar argumenteren en volhouden is DE remedie bij uitstek om tot resultaten te komen.
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Als psycholoog wilde ik een duit in het zakje doen waar jullie misschien wat aan hebben. Mensen zijn geen computers en zinnen hebben meer invloed op mensen dan alleen de feitelijke informatie. De volgende twee zinnen bevatten exact dezelfde feitelijke informatie:

"Ik ben tegen lichtvervuiling en ik ben het niet eens met mensen die veel lichten aanhouden want dan is de sterrenhemel niet meer te zien en voor dieren is het ook vervelend"
      "Ik ben voor donkere nachten, ik stimuleer mensen om lichten zoveel mogelijk uit te doen, dan kunnen we de sterrenhemel weer zien, en voor dieren is dat ook erg prettig"
      Mijn punt is waarschijnlijk nu al duidelijk: de zinnen lijken hetzelfde te betekenen, maar het menselijk brein functioneert veel geavanceerder dan dat. Naast de feitelijke informatie blijven er ook steekwoorden hangen in de associatieve netwerken. In de eerste zin zijn dat de woorden "tegen, vervuiling, niet eens, niet, vervelend". In de tweede zin zijn dat de woorden "voor, stimuleer, kunnen, prettig". Als je die eerste woorden hoort wordt je spontaan sjachrijnig, nog voor dat je je hebt gerealiseerd wat er precies gezegd wordt. Als je de tweede zin hoort krijg je een Yes-we-can-gevoel en zal een EMG-electrodensetje op je musculus orbicularus ocili en de levetator een lichte onbewuste Duchenne-smile laten zien: je wordt er vrolijk van. Marketingmensen weten dit zeer goed.

Moet je eens lezen hoe er over een designwedstrijdje van een mega-metro-project gepraat wordt:

"The purpose of the competition is to help accelerate the development of a functional Hyperloop prototype and encourage student innovation by challenging university students to design and build the best Hyperloop pod. This competition is the first of its kind anywhere in the world—teams have put their pods through a litany of tests over the last week in hopes of making it into the Hyperloop test track itself.

Based on the high-quality submissions and overwhelming enthusiasm surrounding the competition, SpaceX is moving forward with a second installment of the competition: Hyperloop Pod Competition II, which will culminate in a second competition in Summer 2017 at SpaceX’s Hyperloop test track. Hyperloop Competition II will be focused on a single criterion: maximum speed. The second competition is open to new student teams interested in competing on the test track, as well as to existing student teams who have already built and tested Pods to further refine their designs."

Wat zien we: accelerate, functional, encourage, innovation, challenging, build, best, first, high-quality, overwhelming, enthousiasm, moving forward, culminate, focused, interested, further, refine".

Dit is wel een heel extreem voorbeeld maar het maakt goed duidelijk wat voor een haast verdovende indruk zo'n tekst achterlaat, eigenlijk zonder dat je nog eigenlijk precies begrijpt wat er staat. Hetzelfde principe zou je toe kunnen passen op een presentatie of folder of poster over lichtvervuiling. De psychofysiologie van taalverwerking en emoties voorspelt dat je jezelf met titels als "Lichtvervuiling - waarom het een probleem is en waarom we ertegen moeten strijden" (ik verzin maar even wat) al op een achterstand zet als het gaat om mensen meekrijgen.

Wat dan wel een goeie titel is, kan ik zo even niet gauw verzinnen ;-) Maar in de communicatie is het goed om te benadrukken waar je wel voor gaat: namelijk schitterende donkere nachten, fonkelende juwelen aan de hemel, de majestueuze melkweg die van horizon tot horizon loopt, natuurvriendelijk, verbeterde situaties voor dieren, ecologisch, duurzaam, goedkoper, modern, dynamische verlichting, omgevings-sensitief verlichten, lichte footprints van bedrijven, EU subsidies, groen, vooruitgang, allemaal positieve berichten! ;-)

Deze zin van Jeanpierre vat het eigenlijk goed samen:

"Ik zie nog steeds bedroevend weinig interesse voor het probleem Lichthinder. "

Ik ben niet verbaasd. Ik heb ook geen interesse voor problemen en hinder. Het zit hem voor een groot gedeelte in de woorden.
      Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm - QHY23 - TSFLAT 2 - QHY5L-II OAG
      Het nauwkeurig waterpas zetten van je statief is tijdsverspilling.

Comment

Eerlijk, ik vind het een goeie brok tekst. Alleen snap ik voor geen meter wat ermee wordt bedoeld :-)
        en ik bedoel : iedereen weet toch waarover het gaat? Indien niet heeft het volgens mij eerder te maken met bevattingsvermogen van de menselijke geest....

Comment

Ja ik schrijf te lange teksten, ik weet het ;-) Iedereen weet waar het over gaat ja, maar de manier waarop je deze zaak brengt maakt toch een groot verschil in hoeverre je mensen meekrijgt. Mensen zijn niet makkelijk gemotiveerd door zgn negatieve motivatie: iets ellendigs voorkomen. Mensen raken veel sneller gemotiveerd om iets moois te bereiken. Dus het hele punt is: heb het niet over 'het probleem van lichtvervuiling waar we tegen moeten strijden' maar heb het over die prachtige donkere hemel die we zo graag weer willen zien. Kleine nuance, groot verschil in impact.

Comment

Originally posted by Daniel Beetsma View Post
            J... prachtige donkere hemel die we zo graag weer willen zien.
            Ik denk dat ik een vette kluif ben voor menig psycholoog:-) Net deze laatste zin interesseert mij voor geen meter....(allee: klein beetje overdrijving mag)
            Kijk: ik krijg sowieso de mensen mee die ik wil meehebben. Die laatste aangehaalde zin vind ik gewoon te melig in het hele verhaal. Ik zie graag een donkere hemel, maar strikt noodzakelijk vind ik dit niet. Het mag wel, en zou mooi meegenomen zijn. Voor die enkelingen die de astronomie bedrijven toch. De grote minderheid dus :-)
            Ik bewandel liever de weg van de negatieve motivatie. Waarom? Omdat je er volgens mij 'sterkere' mensen mee bereikt.

Comment

Je bent welkom op mijn sofa, haha ;-) Nee ik heb diep respect voor jullie die hier wat aan proberen te doen laat dat duidelijk zijn.
              Je hypothese over sterkere mensen benaderen vind ik wel interessant Klopt misschien wel, je verzamelt dan een klein leger elite-warriors die hun tanden erin zetten, in het verzet gaan, en niet van opgeven weten. Ga zo door, JP, ga zo door ;-)

Comment

Kijk; in een 'strijd tegen lichthinder' of andere 'strijdperken' heb je diverse strekkingen nodig om mensen te sensibiliseren. Ik heb een heel groot respect voor mensen als Lichtvanger hier.Die doet het op een zeer strikte en correcte manier. Dat doen ook sommige werkgroepen lichthinder.Dankzij een pak mensen wordt het ook beter.
                En dan heb je de 'klagers': een zeer grote groep die redeneert van 'ach, je moet de nacht aan de nacht laten, ik zie geen melkweg meer, de mensen hebben schrik van het donker, en die hebben ongelijk, want...'
                Ook die mogen en moeten er zijn, maar dat is mijn doelgroep niet....Daar kan en wil ik niets mee.
                Ik heb evenveel respect voor mensen die bakken licht willen ! Maar die groep probeer ik precies te bereiken; ik wil hen heel graag licht geven, op een verantwoorde manier. Praat ermee, redeneer daarmee. En probeer de kerk in het midden te houden. Dat is de reden waarom ik NOOIT zal pleiten voor 'die prachtige sterrenhemel waar we zo van houden'. Dat interesseert die groep helemaal niet. Welintegendeel; het kan averechts werken.
                Wat ik dus doe; zeer kort overleg met enkelen.Mijn 'werkvergaderingen' duren de tijd om een kop koffie te drinken. Rest doe ik online. Een kleine groep verzamelen en daarmee verder gaan. Is dat de enige goede manier? Maak ik mij daar nu geliefd mee? NEEN ! Is ook helemaal niet nodig.Maar naast en met andere initiatieven bereik je wél massaal veel mensen. En dan kan je constructief in gesprek gaan.
                Vandaag woensdag komt mijn laatste groep scholieren om 21 uur vanavond..Dat getuigt van enthousiasme, anders zouden ze dit niet doen. Voor dezen wil ik mij graag inzetten.
                Maar oneliners: i hate it...grondig :-)

Comment

Hm goeie repliek en degelijk pleidooi voor de weg vd negatieve motivatie. Je hebt waarschijnlijk gelijk als je zegt dat een prachtige sterrenhemel waar we zo van houden de gemiddelde ondernemer met terreinverlichting geen drol interesseert. Bedankt voor je antwoord ;-) en good luck.
                  Daniel

Comment

Daniel Beetsma : het interesseert niet alleen de gemiddelde ondernemer geen drol, maar evenmin de gemiddelde mensch. Dat is geen stelling, maar een feit. Punt aan de lijn :-)
                    Die leerlingen in mijn vorige post kwamen op bezoek en begonnen over sterretjes tellen en donkere omgevingen opzoeken en zo. Ik werd er mottig van. 'of ze niets beter konden verzinnen' was mijn botte vraag. Ik wou weten wat Lichthinder en lichtvervuiling voor hen betekende. En dat ze nu eens niet over 'laat de nacht aan de nacht' en 'ik zie geen sterretjes' hebben.
                    Gisteren kreeg ik antwoord; eentje was de grens van Duitsland naar ons land overgestoken op weg naar huis. Hij vond het vreselijk storend, die plotse felle verlichting langs de snelweg. En hij vond het nog gevaarlijk ook. Twee anderen vonden het storend als ze over een verlichte tegel liepen die het licht naar boven straalde om een gevel te verlichten. Vonden ze verblindend. Zeker als ze de straat wilden oversteken en eerst een paar seconden moesten wachten omdat ze deels verblind waren. Twee anderen vonden het midden stad geen sfeer uitstralen met al die lichten. Ze vonden het teveel storend werken. Dat is nu ook wat ik hier wil aantonen: zeg wat je zelf ervaart, niet wat 'de meesten' willen horen....één positief geluid: in een nieuwe wijk was er betere verlichting. Dat niet naar boven straalde en veel zachter was. Ze vroegen welk 'systeem' dat was. Mijn antwoord; 'zoek het uit dames'.
                    En dan hoop ik stiekem dat ze daar ook ouders en vrienden bij betrekken. Misschien worden dit wel ondernemers. En misschien hebben die iets geleerd op school. Of niet...je kan het maar proberen.

Comment

En met dergelijke artikels laat ik hen dan eens nadenken. dat is 'lichthinder' in de brede zin van het woord....http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2905254

Comment

Originally posted by jeanpierre View Post
                        Ik denk dat ik een vette kluif ben voor menig psycholoog:-)
                        Nee hoor :-)

Comment

Originally posted by mth75 View Post

Nee hoor :-)
                          OEF !!!! gelukkig maar, die gasten kosten hier stukken van mensen :-)

Comment

que ? Ik denk dat de vervlaamsing hier even toesloeg. Probeer het nog eens JP.
                            EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Nu het hier toch even weer in de actualiteit is; dit draadje even bovenhalen.
                              Gisteren was ik te gast in Brussel, Paleis der Academiën bij de prijsuitreiking van Focus Aarde. Een organisatie van Stichting Koningin Paola in nauwe samenwerking met de Stichting Frimout.
                              Eén en ander staat ook onder www.monarchie.be en 'stichting koningin Paola' trouwens.

Aanwezig waren: Koningin Paola, prinses Astrid, Tijs Mauroo, graaf Bernard de Traux de Wardin, Barones Hilde Kieboom, en drie ministers van evenveel gemeenschappen; Duitstalig, Franstalig en Vlaams. Helemaal Belgisch dus.Ook de proclamatie vond plaats in de drie talen.
                              De eindwerken (profielwerkstukken) waren van zéér hoog niveau, laat dit duidelijk wezen. Wat opviel; de Westvlamingen waren op zijn zachtst gezegd prominent aanwezig bij de prijzenpot. Laat ons zeggen : voor de helft....

maar wat ik zeggen wou: achteraf werd op de receptie stevig doorgeboomd. Sociaal en ecologisch engagement werden heel erg aangekaart. Waaronder de projecten lichthinder in de scholen. Uit de gesprekken blijkt dat het door scholen internationaal wordt opgepikt. Mooi was dat jongeren en leerkrachten daarover verhaal deden tegenover ministers, koningin, en onder elkaar overlegden. Misschien is er toch hoop voor de toekomst.

Comment

Working...
                              X