Announcement

Collapse
No announcement yet.

Je kunt nu meepraten over regelgeving lichthinder (NL)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Je kunt nu meepraten over regelgeving lichthinder (NL)

Tot 16 september 2016 mag iedereen reageren op de kabinetsplannen voor de leefomgeving, die deze maand zijn gepubliceerd.
    Voor astronomieliefhebbers is vooral het "Besluit activiteiten leefomgeving" van belang.

Grijp deze kans en geef je mening via deze overheidswebsite:
    https://www.internetconsultatie.nl/omgevingswet_besluit_activiteitenleefomgeving

Ik heb een snelle blik geworpen op de ontwerptekst van het besluit.
    De nummers 4.766 t/m 4.769 gaan over kasverlichting. Die alinea's zijn belangrijk voor iedereen die in de buurt van kassen met assimilatiebelichting woont.

Een paar ideeŽn voor verbetering van deze wetgeving (maar iedereen mag met eigen ideeŽn komen):
    - wat voor kassen geldt zou ook moeten gelden voor andere bedrijven die met kunstlicht het bioritme van flora of fauna beÔnvloeden (veestallen)
    - de zogenaamde "donkerteperiode" zou in de maanden november t/m januari en mei t/m augustus wel drie kwartier eerder mogen beginnen
    - het is belachelijk dat die donkerteperiode al eindigt om 24.00 uur; waarom hoeft het na middernacht niet meer donker te zijn?
    - kassen met < 15.000 lux assimilatiebelichting hoeven maar voor 74% afgeschermd te zijn aan de bovenkant. Waarom niet 98%, zoals de andere kassen?
    - ook kwalijk: gemeenten krijgen de vrijheid af te wijken van deze wettelijke normen. Die afwijkingsmogelijkheid zit verstopt in alinea's 2.11 en 2.12. In de praktijk hebben gemeenten de neiging om (in het belang van de plaatselijke economie) soepel om te springen met assimilatiebelichting, zeker is kassengebieden. Misbruik ligt op de loer.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Bedankt voor het delen!
    Ik heb nog wel een paar ideetjes maar ik weet niet of ze hierbij passen of "decentraal geregeld" moeten worden (bleh).

* Dimmen of uitzetten van straatverlichting na 21:00, vooral op autowegen en snelwegen. Kijken naar alternatieven zoals de weg zelf verlichten of kattenogen.
    * Reclameverlichting, vooral buiten stadscentra, uitzetten na 22:00 oid: NIemand ziet het nog na die tijd en het kost wel energie en duisternis.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ik heb gereageerd. Ik heb jouw punten, met de mijne ingestuurd, hoewel ik me realiseer dat ik ook over de andere milieumaatregelen een mening heb (maar niet de tijd om een document van 900 pagina's door te ploegen).
      Hier een copy-pastebaar lijstje van bovenstaande argumenten, voor het geval er mensen zijn die niet de moeite willen nemen om het door te lezen maar wel graag wat willen doen:

- wat voor kassen geldt zou ook moeten gelden voor andere bedrijven die met kunstlicht het bioritme van flora of fauna beÔnvloeden (veestallen)
      - de zogenaamde "donkerteperiode" zou in de maanden november t/m januari en mei t/m augustus wel drie kwartier eerder mogen beginnen
      - het is belachelijk dat die donkerteperiode al eindigt om 24.00 uur; waarom hoeft het na middernacht niet meer donker te zijn?
      - kassen met < 15.000 lux assimilatiebelichting hoeven maar voor 74% afgeschermd te zijn aan de bovenkant. Waarom niet 98%, zoals de andere kassen?
      - ook kwalijk: gemeenten krijgen de vrijheid af te wijken van deze wettelijke normen. Die afwijkingsmogelijkheid zit verstopt in alinea's 2.11 en 2.12. In de praktijk hebben gemeenten de neiging om (in het belang van de plaatselijke economie) soepel om te springen met assimilatiebelichting, zeker is kassengebieden. Misbruik ligt op de loer.
      - Dimmen of uitzetten van straatverlichting na 21:00, vooral op autowegen en snelwegen. Kijken naar alternatieven zoals de weg zelf verlichten of kattenogen.
      - Reclameverlichting, vooral buiten stadscentra, uitzetten na 22:00 oid: NIemand ziet het nog na die tijd en het kost wel energie en duisternis.

De link om direc te reageren is hier: https://www.internetconsultatie.nl/o...ving/reageren/
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Mooi om te zien dat er nu opeens zoveel aandacht is voor lichthinder! Blijkbaar was er een drup die die emmer deed overlopen waardoor dit soort initiatieven nu blijkbaar wel van de grond willen komen door petities te starten en te reageren met meningen op dit soort besluitvormingen. Ben het met Oetie eens dat ik over andere zaken ook een mening heb, en ben blij met het kopie/pasta verhaal van Oetie hierboven ^^ .
        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Om lichthinder verder terug te dringen (met wat herhalingen van punten...)

- kassen en veestallen afschermen
          - reclameborden na 22:00 uur verlichting uit
          - industrieterreinen met bedrijfsnamen reclame, kantoren e.d. verlichting na 22:00 uur uit
          - aanlichten van (historische) gebouwen en kerktorens, na 23:00 uur uit
          - snelwegverlichting uit na 23:00 uur, bij slecht weer (verwachting) aanlaten
          - straatverlichting in woonwijken na 23:00 uur halveren
          - straatverlichting buitengebieden na 23:00 uur uit.
          - tuinverlichting na 23:00 uur uit
          - buitenlampen aan huis met bewegingsmelder
          - stimuleren om fietspaden met intelligente verlichting uit te rusten
          - affakkelen van overtollig gas terugdringen
          - 24 uur industrie slim verlichten
          - sky beamers verbieden
          - bewakingscamera's laten werken met IR licht
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

He-le-maal mee eens.
            Vooral de issue: veiligheid.........
            Je kan inbrekers en lui die iets van plan zijn alleen pakken door ze bespieden in IR licht, zo is eerst bewijsmateriaal te verzamelen en kan alarm worden geslagen zodat ze kunnen worden gepakt.
            Als andere oplossing werkt natuurlijk verlichting die op een sensor aanschakelt veel effectiever dan gewoon continu het licht aan te laten staan: zo sta je die inbrekers nota bene te helpen!
            Fietspaden met intelligente verlichting is ook belangrijk! Een vrouw moet zich 's avonds veilig kunnen voelen, zeker nu, nu er zoveel ongewenst gespuis zich in Nederland heeft weten te vestigen.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Want gespuis is nooit van Nederlandse afkomst natuurlijk

Anyway, het veiligheidsargument is natuurlijk groot en begrijpelijk. Maar zoals het nu is, dat is echt ridonculous.
              Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Er is ook heel erg veel Nederlands gespuis, helaas is er de laatste jaren nog veel en veel meer niet-Nederlands gespuis bijgekomen (en we hadden al genoeg gespuis hier).
                Ik vind dat een vrouw gewoon lekker op de fiets in het donker alleen over een verlicht fietspad moet kunnen rijden en ze moet zich dan door de verlichting veilig voelen.
                Bouw ook meteen maar camera's in zodat eventueel gespuis meteen op camera staat: dat schrikt ze nog meer af. Helaas wordt je dan overal ongewenst in de gaten gehouden, maar ja, anders is er geen bewijsmateriaal en komen ze ermee weg.
                In het verleden zijn er zoveel zedenzaken geweest met als probleem de bewijslast. Dat moet en kan anders.
                Handen af van vrouwen die geen prijs stellen op ongewenste aandacht.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Over veiligheid gesproken: een vrouw in het stikdonker op de fiets: je ziet alleen "iemand" op de fiets aankomen. (Kan ook Badr Hari zijn). Oeps.
                  Een vrouw op een goed verlicht fietspad: je ligt met snode plannen in de bosjes te wachten en je kunt van verre zien aankomen of het een vrouw is of toch Badr Hari.
                  In dat laatste geval adviseer ik te wachten op het volgende slachtoffer.
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Dus.....toch gewoon alle licht UIT en je vermommen als Badr...

Comment

Wat betreft lichthinder de volgende ideeen:

- Reclameverlichting na 22 uur verplicht uit, zeker buiten de stad, tenzij er een evenement is wat later eindigt.
                      - Gevel verlichting van monumentale panden en kantoorpanden na 22 uur uit. Voor veiligheid kunnen lampen met bewegingsmelders geplaatst worden.
                      - Skybeamers verbieden, tenzij er een evenement is of anderszins van tijdelijke aard in een stedelijk gebied.
                      - Verlichting van perrons op stations kan doorgaans 's nachts uit behalve op de grote stations. Desnoods laten aangaan met een bewegingsmelder.
                      - Bij buitenlampen die permanent (een hele avond of zelfs hele nacht) aan zijn, de armaturen zo afschermen dat het licht niet boven de horizontaal komt, dus alleen naar beneden schijnt. Deze site http://darksky.org/lighting/lighting-ordinances/ biedt wat richtlijnen.

LED verlichting heeft veel mogelijkheden voor energiebesparing en minder lichtvervuiling, helaas wordt daar geen gebruik van gemaakt. Daarvoor zou het volgende kunnen gebeuren:

- Alle nieuwe LED buitenverlichting uitvoeren met LEDs met een kleurtemperatuur van maximaal 3000K, zeker als die na 22 uur aan is. De huidige felwitte 4000K LEDs zijn slecht voor de dag- nachtritmestoornissen en verstrooien veel meer waardoor de hemel lichter wordt bij dezelfde hoeveelheid lux.
                      - Veel meer LED verlichting van dimmers of bewegingsmelders voorzien. In tegenstelling tot de natriumlampen en metaalhalide lampen kunnen deze snel in- en uitgeschakeld worden en branden meteen op volle sterkte.
                      - Bij vervanging van natrium of andere lampen door LED niet meer licht maken voor hetzelfde geld maar evenveel voor minder geld. Het is niet nodig om onder een lantarenpaal 1000lux te hebben om fijnmechanisch werk te doen.
                      My eyes are the best optical devices provided. Others:
                      GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Comment

GOEDE ideeen hier! Jammer dat ik mijn input al verstuurd heb.
                        Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Originally posted by oetie View Post
                          GOEDE ideeen hier! Jammer dat ik mijn input al verstuurd heb.
                          Je kunt nog iets sturen op naam van je vriend als hij het er mee eens is.
                          My eyes are the best optical devices provided. Others:
                          GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Comment

OH, goeie! Heb jij trouwens de petitie al getekend? *kijkt streng*
                            Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Inderdaad goede ideeŽn hier.

Om de commentaren geloofwaardig te maken, is het wel aan te raden dat iedere inzender:
                              1. eigen woorden gebruikt;
                              2. zich beperkt tot feiten (meningen over gespuis hebben alleen maar tot gevolg dat de rest van je verhaal niet meer serieus genomen zal worden);
                              3. kort en bondig de eigen motivatie beschrijft, bijv. "in de afgelopen jaren ervaar ik steeds meer hinder van de kunstlicht in de nachtelijke uren".

Ik ga ook een reactie sturen naar

https://www.internetconsultatie.nl/o...ving/reageren/

Ah.. ik zie nu dat je een Word-documentje kunt oploaden. Doen!!

Comment

Working...
                              X