Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lichtvervuiling is voorpaginanieuws

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lichtvervuiling is voorpaginanieuws

De wereld raakt steeds lichtvervuilder. Gelukkig is er de laatste tijd veel aandacht voor. Zaterdag was het voorpaginanieuws in Trouw.

De nieuwe lichtvervuilingskaart (juni 2016) is een doorontwikkeling en een verbetering ten opzichte van die van Cinzano et al. Maar het is huilen met de pet op. Persoonlijk vind ik het wel gaaf dat de dark sky meter metingen in het onderzoek zijn meegenomen (wel een bescheiden 5%, maar toch). Je schrikt je wel rot, en we worden steeds meer in uithoeken gedreven om nog donkere nachten mee te maken.

Hier staat de KMZ file die je in Google Earth kan inlezen. Niet schrikken:
    NewWorldAtlas_ArtificialSkyBrightness.kmz

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik vrees ook dat het erger en erger gaat worden, helaas. Ook op nu.nl werd er een artikel over geplaatst: Klik
    Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Commentaar

Het wordt inderdaad erger en erger. Er worden wel artikelen geplaatst, maar ik WEET hoe moeilijk het is om mensen warm te maken er iets aan te doen. Ik heb contact met de lichthindergroepen in ons land en NL. Er is ZEER weinig volk om de kar te trekken of te duwen. We gaan het nu ook introduceren in het onderwijs. ism beide groepen. Er is zeer weinig actie. De reden die ik krijg van bvb lichthinder in ons land : we hebben een werkgroep, maar helaas niet voldoende mensen die zich willen/kunnen inzetten. Een oud zeer dus...
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Dit is het volledige bron-artikel van nu.nl: http://advances.sciencemag.org/conte.../e1600377.full
        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Kollase nog steeds in het donker.
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2016-06-14 at 11.20.07.png views: 36 grootte: 1,21 MB id: 1288880
          Rocherath op 't randje
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2016-06-14 at 11.22.06.png views: 47 grootte: 669,0 KB id: 1288882
          DIjkgatsbos in 't geel
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2016-06-14 at 11.23.55.png views: 44 grootte: 340,6 KB id: 1288883
          Puimichel niet meer in 't blauw
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2016-06-14 at 11.26.09.png views: 41 grootte: 392,4 KB id: 1288884
          Grandpre opvallend genoeg nog wel
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screen Shot 2016-06-14 at 11.26.56.png views: 31 grootte: 611,2 KB id: 1288885

Voeg bestanden toe
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

LED-licht heeft hier waarschijnlijk veel aan bijgedragen. Nu kost het weinig om privé buitenlampen en lantaarnpalen eeuwig aan te houden. Ook kosten lichtkunstwerken en lichtreclame weinig in energiegebruik.

Ik heb in Friesland nog wel eens de melkweg netaan gezien. Dat was aan de rand van Oudemirdum (aanrader qua donker). Maar voor de meeste Nederlanders en Belgen erg ver weg.

In Noorwegen bouwen ze tegenwoordig snelwegen (de E6) met kleine ledlichtjes tussen de banen in, in plaats van hoge lantaarnpalen. Die zijn wel erg beschaafd. Volgens mij zijn ze ook geen wit-licht, maar blauwig. In elk geval redelijk prettig voor je ogen 's avonds. Dit zouden ze wat mij betreft op meer plaatsen mogen invoeren.

Bij mij in de buurt zijn geen lantaarnpalen en dus heeft iedereen een arsenaal aan buitenlampen op hun huis met een donkersensor erop. Die staan de hele nacht aan, zelfs 's zomers, terwijl het nu echt niet donker wordt. Ik vind die mensen stapelgek qua 's zomers. Ik kan op het moment 's nachts een boek lezen zonder lamp, dus waarom een buitenlamp aan? 's Winters zijn die lichten wel nuttig om op straat te kunnen lopen zonder hoofdlamp, maar ze monteren ook lampen rondom hun huis waar helemaal geen straat is. Dus men is totaal doorgeslagen en het licht heeft niets meer met nut te maken. Ik denk dat ze eerder bang zijn voor het donken.
            Ik zou niet weten hoe ik erover kan beginnen met ze, want wat zijn nou mijn eigenlijke argumenten? Ik denk dat als ik zou zeggen dat de wilde dieren verstoord worden, dat ze hun schouders zouden optrekken, want we hebben toch een bos vlakbij waar de dieren kunnen zien? En dat een amateur-astronoom er last veel heeft is ook niet hun probleem. Wel is het zo dat als we niet zoveel lampen aan zouden hebben, dat we op meer plaatsen de melkweg zouden zien en dat zou mij persoonlijk aanspreken, maar andere mensen misschien niet. Als er eenmaal sneeuw ligt, weerkaatst die behoorlijk veel licht van buitenlampen en dan is het beetje melkweg ook niet meer te zien. Die buitenlampen zijn trouwens ook van een andere orde dan lantaarnpalen, want de lampen schijnen rondom in plaats van naar beneden. De buurt wil trouwens op den duur ook nog een lantaarnpalen plaatsen om veiliger op straat te kunnen lopen. Ik heb daar geen goede tegenargumenten tegen. Maar ik kan wel proberen ervoor te zorgen dat ze naar beneden gaan schijnen. Maar of alle huizen dan al hun 8 buitenlampen gaan uitdoen, betwijfel ik ten zeerste. En dan wordt het alleen maar dubbelop.
            Verder gaat mijn gemeente waarschijnlijk samenvoegen met de gemeente ernaast en dan gaan ze vast uitbreiden met huizenbouw. Het gebeurt al vanaf de andere kant. Ons bos wordt steeds kleiner omdat er aan alle kanten stukjes worden omgebouwd tot veld met woningen. Dus minder natuur, minder skiløypes voor steeds meer mensen, steeds meer verkeerslawaai in het bos en steeds meer licht.
            Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Precies, de voordelen van het licht zijn voor de meeste mensen zwaarwegender dan dieren-welzijn of een astronoom die het jammer vindt dat we de melkweg niet meer kunnen zien. Mensen zijn er niet mee opgegroeid, met die verwondering, en missen het dus ook niet. Verreweg de meeste mensen vinden LED verlichting prachtig, handig, zuinig (dus goed toch!?) etc. etc. Ik zie hier echt niks tegenop boxen, niet met hoe ik de mensen nu inschat. Oftewel, samen met de verandering in klimaat, ben ik wat bang dat onze hobby een langzame dood tegemoet gaat zien. En dat zie ik niet als doom-denken hoor, het is dit jaar al zo duidelijk een probleem en daar helpt de licht-trend echt niet bij,

Commentaar

Origineel geplaatst door supernov Bekijk bericht
                Verreweg de meeste mensen vinden LED verlichting prachtig, handig, zuinig (dus goed toch!?) etc. etc. Ik zie hier echt niks tegenop boxen, niet met hoe ik de mensen nu inschat.
                Dat vind ik zelf ook. MAAR: voor buitenverlichting wordt de verkeerde kleurtemperatuur (4000K) toegepast en daardoor wordt het meer verstrooid en is ook slechter voor dag / nachtritme. Leds van 3000K zouden voor buiten veel beter zijn. Schrik niet: zelf heb ik LED verlichting in de tuin van 2700K, maar die is alleen een paar minuten aan als er iemand is (bij een waarneemsessie zet ik dat ook uit), verder is mijn tuin DONKER. Deed iedereen dat maar, scheelt een hoop lichtvervuiling.
                LEDs hebben het voordeel dat ze meteen aan- en uitgezet kunnen worden of gedimd kunnen worden. Daardoor kunnen ze makkelijker aangestuurd worden met 'alleen aan indien nodig'. Met de traditionele HID lampen (Metaal halide en natriumlampen) is dat onmogelijk en spaarlampen moeten eerst 1-2 minuten 'opwarmen' voor ze op volle sterkte zijn bij kouder weer.
                Recent heb ik bij buren permanente buitenverlichting vervangen door 3000K LED stralers die 2 minuten aan gaan en naar beneden schijnen.

My eyes are the best optical devices provided. Others:
                GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Sowieso snap ik totaal niet waarom er zoveel verlichting alle kanten op schijnt, het is toch zo logisch als wat om dat niet te doen aangezien je er niks aan hebt!?

Commentaar

Schrijnend hoe de vlek van antwerpen zich verder naar het zuiden strekt en bijna één grote white-spot maakt met Brussel.
                    Maar dan nog is het verrassend (in de goede zin) dat op een goede nacht in mijn achtertuin - pal tussen Antwerpen en Brussel - de melkweg wel zichtbaar is en een grensmagnitude van 5.5 nog lukt. Van zodra er een beetje vocht of stof in de lucht zit, sneuvelt de donkerte door verstrooiing in de atmosfeer: een fenomeen dat de laatste jaren duidelijk is toegenomen.

Origineel geplaatst door Nop Bekijk bericht
                    Grandpre opvallend genoeg nog wel
                    Ssssst... niet teveel reclame maken.
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Ik denk dat ze eerder bang zijn voor het donker
                      De vinger op de wonde!

Ooit schreef ik dit opinieartikel voor een opdracht op school:

Verlichting in de spotlights

Iedereen kent de satellietbeelden van de Aarde bij nacht, waarop de kunstmatige verlichting te zien is. Noord-Amerika, Japan en Europa zijn duidelijk herkenbaar. Wanneer we beter naar Europa kijken valt meteen op hoe hard ons land verlicht is. We zijn gewend geraakt aan overmatige belichting, maar de grens tussen functioneel en overdreven is reeds lang overschreden.

Criminaliteit

Veiligheid is het eerste waar mensen aan denken bij het woord ‘verlichting’. Het is een oeroud instinct, de mens is immers geen nachtdier. Waar de onderzoeken zeer uiteenlopende resultaten bekomen over de effecten van verlichting op criminaliteit en verkeersveiligheid, zijn de conclusies over het veiligheidsgevoel een stuk eensgezinder. Mensen voelen zich veiliger naarmate het verlichtingsniveau stijgt (Farrington & Painter, 1999, 2001; Farrington & Welsh, 2002; Schreuder, 2000; Sherman et al. ,1997; Tien et al. , 1977.

Toch moeten we een onderscheid maken tussen objectieve en subjectieve veiligheid (cijfers en beleving). Licht zorgt immers ook voor een ongewenst effect: opportuniteit. De meeste criminele feiten gebeuren op verlichte plaatsen, of overdag (Farrington & Welsh (2002) Effects of improved street lighting on Crime: a systematic review). In een continu verlichte omgeving is er bijvoorbeeld geen effect van afschrikking zoals dat bij dynamische verlichting wel het geval is. Fel verlichten zorgt voor een groot contrast tussen licht en donker, creëert schaduwplaatsen en verblinding. Hierdoor wordt het onveiligheidsgevoel zelfs verhoogd. Het is dus niet de lichtsterkte, wel de manier waarop verlicht wordt die belangrijk is.

Verkeersveiligheid

Op de weg vinden we dezelfde trend terug. Op fel verlichte wegen voelen weggebruikers zich veiliger. Alleen gaat dit effect verloren door het feit dat dit uitnodigt om sneller te gaan rijden (Assum, T. Bjoernskau, T. Fosser, S. & Sagberg (1999) Risk compensation - the case of road lighting). Daarenboven gaat hierdoor nog een ander effect verloren: vooral zwakke weggebruikers vallen in een zee van licht veel minder snel op. In het donker krijgen reflectoren, fluorescerende kledij en lage intensiteitsverlichting zoals fietslampjes pas het gewenste effect. Bestuurders worden alerter en door gevaren te accentueren kunnen zij beter anticiperen op de situatie. Het volledig doven van lichten op autosnelwegen heeft geen enkel nadelig effect gehad op de verkeersveiligheid. (bron: BIVV)

Kosten en milieu

Wanneer je onze straatverlichting vanuit de ruimte kan zien, stelt elk nuchter persoon zich daar vragen bij. Alle licht dat naar boven straalt, is per definitie verspilling. Het doven van de verlichting op (delen van) bepaalde snelwegen zorgde in Vlaanderen alleen voor een besparing op de energiefactuur van 2 miljoen Euro per jaar! (cijfers: Sibelga). Door energiezuinige lampen, die enkel schijnen waar en wanneer nodig, te gebruiken wordt niet ingeboet aan de positieve effecten. Dat is goed voor onze veiligheid en portefeuille, maar ook voor het milieu. Men spreekt nu ook over “lichtvervuiling”, omdat het overvloedige licht het bioritme van mens, dier en planten in de war gooit, en bijgevolg ook nadelig is voor de gezondheid.

Conclusie

Onze streken zijn het meest verlicht ter wereld en toch zijn ongevallen en criminaliteit hier niet lager dan elders. Overal zie je oranje lichtkoepels waardoor ‘s nachts amper nog sterren te zien zijn. Een groot deel van onze energie wordt verspild, ten koste van veiligheid en milieu. Dankzij de huidige technologie is het mogelijk om efficiënter en zuiniger om te springen met ons belastinggeld. In plaats van systematisch te verlichten, moeten we dit doordacht beginnen doen.

Bronnen:
                      http://www.britastro.org/dark-skies/crime.html
                      http://www.igov.nl/
                      http://www.platformlichthinder.nl/
                      http://www.ibsr.be/nl
                      http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/
                      http://bivv.be/nl
                      http://sibelga.be

Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                        Van zodra er een beetje vocht of stof in de lucht zit, sneuvelt de donkerte door verstrooiing in de atmosfeer: een fenomeen dat de laatste jaren duidelijk is toegenomen.
                        Niet zozeer vocht (alleen), maar vooral stof (al dan niet in combinatie met vocht) is het probleem. Daarom hebben we met name bij oostenwind, relatief vaak heiige lucht. Ook NOx draagt daaraan bij. En wil het nu net zijn dat de luchtkwaliteit in Nederland ongeveer het slechtste van Europa is. Dus luchtvervuiling versterkt lichtvervuiling.

Commentaar

Natuurlijk wordt het erger: energie goedkoper (wat dat betreft mag je hopen dat kernfusie nog lang op zich laat wachten...) en meer mensen.
                          On a positive note: mensen trekken wel steeds meer naar steden en stedelijke gebieden. Voor Nederland is dat slecht nieuws. Voor gebieden als Duitsland over de Elbe (Kollase idem), en meer remote gebieden in de Alpen kan het misschien meevallen. Maar misschien hoop ik dat meer.
                          Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
                            Natuurlijk wordt het erger: energie goedkoper (wat dat betreft mag je hopen dat kernfusie nog lang op zich laat wachten...) en meer mensen.
                            On a positive note: mensen trekken wel steeds meer naar steden en stedelijke gebieden. Voor Nederland is dat slecht nieuws. Voor gebieden als Duitsland over de Elbe (Kollase idem), en meer remote gebieden in de Alpen kan het misschien meevallen. Maar misschien hoop ik dat meer.
                            Dat mensen meer in steden gaan wonen is juist positief. Dan blijven de plattelandsgebieden donkerder. Maar Nederland is al bijna een grote stad, dus dan snap ik dat het slechter wordt, maar i.c.m. met klimaat en luchtvervuiling (heiigheid bij oostenwind) is het voor mij toch al opgegeven (waarmee ik niet wil zeggen dat we niks moeten doen !) met 43% in de rode zone en mijn woonplaats in de gele zone.

Ik heb het hele artikel gelezen. Heel interessant, ik wist niet dat de 'kale' hemel (dus zonder sterren helderder dan +7, melkweg en zodiakaallicht) al 174 mucd /m2 is wat neerkomt op een verlichtingssterkte van een millilux (volle maan is 200 mlux).

Maar meer licht ook andere gevolgen: dag/nacht ritme verstoord. Het artikel stelt ook dat gelere LEDs, niet naar boven stralende verlichting een hoop kan schelen. Overigens zie ik vaak dat ook de huidige (te witte) LEDtarenpalen minder boven de horizontaal schijnen dan de natriumlampen of TL buizen die er eerst stonden (lampen steken vaak onder de armatuur uit).

En dat zelfrijdende auto's geen straatverlichting nodig hebben. En verlichting kan veel slimmer: alleen als er iemand is, bij druk verkeer feller, bij rustig verkeer zwakker. De technologie is er al. Er kan daar een hoop geld mee verdiend worden.

EDIT: Er is ook een app voor om zelf mee te doen.

http://lossofthenight.blogspot.nl/20...g-loss-of.html (Android en iOS versies).

Last bewerkt door skysurfer; 14-06-16, 17:46. Reden: App link toegevoegd

Commentaar

skysurfer , bedankt voor de tip, ik heb de app geinstalleerd. Ik moet denk ik wel wachten tot de herfst met gebruiken.
                              Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Werken...
                              X