Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Airglow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Airglow

Zelfs in donkere locaties is de hemel niet helemaal donker. De foto van Tim Peake uit het ISS toont heel duidelijk hoeveel de airglow van de hogere atmosfeer aan lichtvervuiling kan toevoegen.

Is die airglow die rode gloed? Of de witte?
    Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Alles bij elkaar telt neem ik aan als airglow. Er spelen verschillende processen die de airglow veroorzaken, en dat kan dus ook op verschillende hoogtes en in meerdere kleuren zijn.
      Vanaf de grond tijdens astrofotografie ervaar ik het als een beetje bruinige kleur, maar dat zegt niet veel want ik ben rood-groen kleurenblind.
      De foto van het ISS toont heel duidelijk aan wat het verschil tussen wel en geen airglow is, in vergelijking met bij voorbeeld de melkweg.

Commentaar

Deze foto nam ik vorig jaar in de Eifel. Hierop is duidelijk de airglow te zien. Is soms ook wat groenig of rood van kleur. Kan heel gaaf zijn om te zien, maar geeft wel kans op gradiŽnten in je opnamen.

Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
        TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Werken...
        X