Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Springtij

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Springtij

Wanneer is het nou springtij? Tot de storm van een paar weken geleden, was ik in de veronderstelling dat het alleen springtij zou zijn bij vloed en volle maan. Maar tijdens de storm was het nieuwe maan, en ze hadden het toen ook over springtij (of ik ben termen door elkaar aan het halen).

Hoe zit dat nou precies met vloed en de invloeden van de maan?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Springtij is bij iedere volle en nieuwe maan.
    Dan staan de zon en de maan in 1 lijn en is de invloed van beide op het water groter dan normaal.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Yep. Alleen voor het tij in de Noordzee aankomt, ben je circa 2 dagen verder... Ieder getijde vindt bij ons dus plaats ongeveer 2 dagen later dan je zou verwachten op grond van de maanstanden alleen.
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Thanx. Dat is duidelijk. Wat ik nog steeds niet begrijp (ook niet na het lezen van dit artikel), is waarom er bij nieuwe Ún volle maan springtij is. Ik begrijp dat de zon, maan en aarde op 1 lijn staan, maar is het niet zo dat in het ene geval de maan en zon voor de aarde staan, en in het andere geval de aarde tussen de zon en maan in staat? Dat de zwaartekracht dan dus aan 2 kanten trekt?

Commentaar

Misschien is hier de uitleg wat duidelijker Demelza.
          http://www.hidrodoe.be/waterexpert/wate ... oud11.html

Commentaar

Een omwenteling van de maan rond de aarde duurt 24 uur en 50 minuten.
            Verdere uitleg lijkt mij wel goed hoor, maar dit klopt niet. Klein detail misschien, maar als ze uitleg geven, doe het dan wel goed.
            De aarde draait in 24 uur om zijn as en de maand draait in (ongeveer) een maand om de aarde. Het lijkt vanaf de aarde alsof de maan wel in 24 uur om de aarde draait, dit is echter de draaing van de aarde zelf. De reden dat het lijkt alsof de maan in 24 uur en 50 minuten om de aarde draait, komt door de beweging van de maan zelf. Elke dag komt de maan dus 50 minuten eerder op dan de dag ervoor.
            Voor de duidelijkheid, zeg maar .
            Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Elke dag komt de maan dus 50 minuten eerder op dan de dag ervoor.
              Ook dat is niet waar: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=9168

Staat de maan bij nieuwe en volle maan tussen de zon en de aarde in? Ik dacht namelijk dat de aarde juist tussen de zon en de maan in staat bij nieuwe maan.

Commentaar

50 minuten??? Niet echt duidelijk.

Ik zit hier met een sterrengids voor mijn neus en die tabellen zeggen echt iets anders.

Opkomst voor januari

0:55
                2:07
                3:20
                4:33
                5:44
                6:47 etc..........

Verklaar u nader aub.
                305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Bij nieuwe maan staat de maan tussen de zon en de aarde in (daarom kun je dan als je geluk hebt ook ergens een zonsverduistering zien :P ).

Bij volle maan staat de aarde tussen zon en maan in, denk er maar aan dat alleen bij volle maan soms een maansverduistering plaatsvindt, veroorzaakt door de schaduw van de aarde.

Commentaar

Dan zou springtij dus erger zijn bij nieuwe maan omdat zon en maan beide aan een kant van de aarde "trekken"?

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                      Dan zou springtij dus erger zijn bij nieuwe maan omdat zon en maan beide aan een kant van de aarde "trekken"?
                      Zover ik het heb begrepen wel ja, en wist je trouwens dat niet alleen aan de zee wordt "getrokken" maar ook aan de aardbodem? Daar merken we eigenlijk niets van maar dat kan soms wel een centimer of 2 zijn dat de aardbodem omhoog komt.
                      Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Als kind heb ik ook uit niet-betrouwbare bron geleerd dat springtij bij nieuwe maan erger zou zijn dan bij volle maan, maar nooit bevestigd gekregen dat het ook waar is. Het lijkt me logisch, maar weet niet of het nou echt veel scheelt. Het lijkt me moeilijk meetbaar, dus ik heb er altijd rekening mee gehouden dat het een fabeltje kan zijn.

Commentaar

Weet wel dat de maan veel meer invloed heeft dan de zon.
                          Het is heel goed meetbaar en rekenbaar.

Denk dat de maan baan aan de hemel de factor is wat bepaald of er springvloed is.
                          Dus een hoge maan is het 'beste', op het loodrechte heeft hij de beste hoek.

En je hebt vooral te maken met de kustvormen.
                          Kan het water wegkomen of wordt het alsmaar opgestuwt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Slartibartfast
                            50 minuten??? Niet echt duidelijk.
                            Ik zit hier met een sterrengids voor mijn neus en die tabellen zeggen echt iets anders.
                            Verklaar u nader aub.
                            Het is gemiddeld 50 minuten, zie Hoe laat komt de Maan op?. In jouw voorbeeld is het (veel) meer dan 50 minuten, maar als je ietsje verder bladert in die tabel, of in Gegevens voor de Maan in 2008, zie je (maar dan in locale tijd ipv UT):
                            7/1 08:38
                            8/1 09:17
                            9/1 09:44
                            10/1 10:05
                            11/1 10:20
                            12/1 10:33

dus veel minder dan 50 minuten. De afwijking van het gemiddelde komt hoofdzakelijk door de ellipsvorm van de maanbaan.
                            Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Verklaar u nader aub.
                              Oeps, sorry... Dat van die 50 minuten was niet waar inderdaad.
                              Mijn punt was ook meer gericht op het feit dat de maan niet in 24 uur en 50 minuten om de aarde draait. Sorry voor de verwarring . Verdere uitleg is al voorbij gekomen zie ik .
                              Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Werken...
                              X