Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meteorietinslag Peru

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meteorietinslag Peru

Over inslagen gesproken: heeft iemand dit verhaal gelezen gisteren in de krant?
    In de Peruaanse grensregio Puno, vlakbij Bolivia heeft een meteoriet een krater in de grond geslagen van 30 meter in diameter en een diepte van 6 meter.
    Getuigen zeiden dat de inslag gepaard ging met een felle lichtflits en een explosie.

Denk dat je zo'n blok echt niet in je achtertuin of op je dak van je huis wil zien belanden....
    Jammer dat mn scanner defect is anders had ik de foto even ingescanned.

EDIT Demelza:
    Dit onderwerp is opgesplitst en komt voort uit het topic: Apophis
    Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Heb iig meer info al gevonden:
    http://www.huliq.com/34732/meteorite-la ... n-sickness
    Dit is geen undersign.

Commentaar

of op http://www.spaceweather.com
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat zouden de afmetingen van deze meteoriet zijn geweest (vooropgesteld dat het inderdaad een meteoriet was)?
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Volgens een berichtje op de vvs lijst, is 1 meter (ijzer) al voldoende.
          Op Cloudy Nights heb ik ook een leuke veronderstelling gelezen. Het zou eventueel een oude rakettrap of zoiets kunnen zijn, waar er nog wat hydrazine in zit. Dat heeft ook een ammoniakgeur en veroorzaakt o.a. hoofdpijn en misselijkheid
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik lees ook berichten dat het wellicht gas is dat in de grond heeft gezeten en nu is vrijgekomen.
            Maar 1 meter ijzer! Dat dat zo'n ravage kan aanrichten zeg!
            Wordt dat soort ruimtepuin trouwens niet in de gaten gehouden?

Commentaar

Als het gaat om brokstukken afkomstig van ruimtesondes wel, is het een object uit de interplanetaire ruimte niet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                Ik lees ook berichten dat het wellicht gas is dat in de grond heeft gezeten en nu is vrijgekomen.
                Maar 1 meter ijzer! Dat dat zo'n ravage kan aanrichten zeg!
                Wordt dat soort ruimtepuin trouwens niet in de gaten gehouden?
                Niet om flauw te willen doen, maar je kan je vast wel de Arizonakrater/Barringerkratervoor de geest halen? Wel, die is veroorzaakt door een meteoriet van "maar" 50m groot vermoed men. Dat meteoren zulke enorme kraters slaan komt voor een goed deel door hun enorme snelheid en de hoek waarmee ze inslaan. Hoe lager de hoek, des te meer snelheid wordt omgezet in het "omploegen" van de aarde eronder.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Blijft nog steeds de vraag over OF het een meteoriet is geweest of toch iets anders, ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
                  Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Weet iemand of hier al meer over bekend is? Ik vind het zo jammer dat zulke berichten groot in het nieuws komen, maar dat ze vaak niet vertellen wat er uit een onderzoek is gekomen.

Commentaar

Mijn achtertuin is groot genoeg Dus bij mij mag er best ééntje vallen; graag zelfs. Ik spaar die dingen.

Commentaar

Bij geen enkele van de zuidamerikaanse media die het oorspronkelijk gemeld heeft (oa http://noticias.123.cl%20noticias.123 ) kan ik updates vinden. Of er IS geen nieuws of het is een dikke hoax. Dat die lokale mensen er overigens ziek van leken te worden is ook niet algemeen geaccepteerd met de vermeende meteorietinslag als oorzaak, wellicht een vorm van massahysterie.

Ik heb zelfs gelezen dat het slechts een vermeend vulkanisch verschijnsel zou zijn. Dat daarnaast iemand meteoriet-deeltjes gevonden dacht te hebben betekende ook niet dat de meteoriet zelf gevonden was. Dat laatste mag je toch verwachten bij een krater, anders dan dat ie boven de grond uiteen gespat is.

Er valt in elk geval nog zat te verklaren dacht ik zo.
                        "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Hola, er is nieuws over de meteoriet inslag!

Ik las vandaag op de internet editie van El Pais dat de vermeende meteoriet inslag voldoende concreet is gebleken om een levendige handel daarin op te leveren! Met het traditionele rollenpatroon van de gemiddelde Zuid Amerikaanse republiek, een verhaal van corrupte ambtenaren en armlastige boeren op zoek naar een 'quick buck'.

De samenvatting en vertaling van het wat uitgebreidere oorspronkelijke verhaal is de volgende:

Un negocio extraterrestre

Reportage: "Een buitenaardse handel"

Fragmenten van de in Peru gevallen meteoriet worden verkocht voor 2,5 euro per gram

door: JAIME CORDERO - Lima - 08/10/2007

Een Peruaans congreslid heeft een onderzoek gelast naar geruchten dat locale politie agenten meteoriet-fragmenten zouden hebben verkocht aan een “meteorieten-jager”.

Michael Farmer stelt $1000,- betaald te hebben voor ongeveer 300 gram aan materiaal bestaande uit 100 fragmenten.

Zaterdag 29 september j.l. kwam hij in Carancas aan waar de krater door de locale politie wordt bewaakt. Van enkele politie agenten kreeg hij een lift naar de locatie aangeboden alwaar inmiddels bleek rond de 30 kilo aan materiaal uit en rond de krater te zijn verwijderd door agenten en locale bewoners, met het doel deze voor verkoop aan te bieden.

Niet veel later werd hij reeds door locale boeren aangeklampt met de vraag hoe zij het beste centjes konden verdienen aan de meteoriet. "Door ze uit de krater te trekken", zou hij geantwoord hebben. Hij zou zelfs deelgenomen hebben aan traditionele ceremonies die doorgaans gehouden worden voor het aanvang van de arbeid. In de loop van middag leken er problemen met de politie te zijn ontstaan.

Michael verliet Peru op 2 oktober zonder melding te hebben gedaan van de inmiddels ontstane handel.

In de Peruaanse wetenschappelijke gemeenschap, welke de gang van zaken inmiddels ook ter ore was gekomen, is inmiddels onrust onstaan. Ronald Woodman, voorzitter van het geofysische instituut van Peru, stelt dat de kip met de gouden eieren wordt geslacht omdat de waarde veel hoger zou liggen en dat daarnaast toekomstig wetenschappelijk onderzoek wordt geschaad.

Farmer’s site, http://www.meteoriteguy.com biedt de Peruaanse meteoriet nog niet aan maar Farmer zelf meldt dat 9,85 gram van de meteoriet reeds op eBay is verkocht via een Boliviaanse handelaar. Farmer denkt $50,- per gram te gaan vragen.
                          Een politiewoordvoerder van het district Carancas ontkent de beweringen van Farmer.

Peruaanse wetenschappers hadden inmiddels wel een einde gemaakt aan de twijfel dat de inslag wellicht een stuk ruimteschroot zou betreffen. Eigen onderzoek heeft aangetoond dat het om chondriet zou gaan en dat de omtrek van de krater slechts 13m bedraagt anders dan de aanvankelijk gemelde 30m. Dat locale bewoners onwel zouden zijn geworden door en na de inslag, wordt toegeschreven aan psychosomatische oorzaken en verder zou dat minder dan 30 personen hebben betroffen en geen grote aantallen zoals eerder beweerd.
                          "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Dus toch een meteoriet.
                            Wat mij betreft mag er in mijn achtertuin wel eentje (een kleintje) neervallen als ik lees wat daarvoor betaald wordt!

Commentaar

Het lijkt me een eer zo'n ding te mogen ontvangen in mijn achtertuin.. M'n Pa zal er wel minder blij mee zijn, na al zijn werk wat hij erin heeft gestopt :P..
                              "Messier Vrienden Club Berlicum"
                              **Bresser Skylux 70/700**
                              **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
                              X