Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Warme golfstroom zwakt af

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Warme golfstroom zwakt af

Dit bericht heb ik gekopieerd van http://www.nu.nl

Reden om ons zorgen te gaan maken?

'Warme Golfstroom zwakt af'

Uitgegeven: 1 december 2005 11:32

LONDEN - De kracht van de Warme Golfstroom , die door de Atlantische Oceaan warmte richting West-Europa aanvoert, is de afgelopen dertien jaar met 30 procent in kracht afgenomen. Het fenomeen is waarschijnlijk het gevolg van de opwarming van de aarde, maar kan paradoxaal genoeg zorgen voor een veel kouder klimaat in West-Europa. Dat staat in een Britse studie die donderdag is gepubliceerd in het blad Nature.

De Warme Golfstroom begint in de Golf van Mexico en brengt warm water naar het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Omdat het water daar relatief zout is, kan het na afkoeling naar beneden zinken, waarna het in zuidelijke richting terugstroomt. De relatief warme oceaan beÔnvloedt de temperatuur in een wijde omgeving.

Door de opwarming van de aarde smelten de ijskappen in Groenland. Het water dat op deze manier in de Noord-Atlantische Oceaan terechtkomt, leidt mogelijk tot de verzwakking van verscheidene stromen, waaronder de Warme Golfstroom, zo meldden donderdag Britse kranten.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Snap niet dat ze daar nu weer mee komen, dit was toch al algemeen bekend. ???:
    Ik heb dit in ieder geval jaren geleden al gelezen.

Niet kwaad tegen jou bedoeld hoor Demelza :bloemen:
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Nee, snap het wel Ossi. Ik wist dit ook al eerder, maar ik had het idee dat men het niet zo serieus nam. Ik maak me hier wel degelijk zorgen over en ben blij dat er nu meer over in de openbaarheid gebracht wordt.

Ik ben benieuwd hoe de anderen hierover denken.

Commentaar

tja het zal zoals zo veel wel niet erg bevorderend zijn voor ons klimaat. Het een is het gevolg van het ander. En ik ben bang dat het allemaal in een soort visieus cirkeltje is geraakt waar de natuur heel moeilijk weer uit komt. Want he ene vind onderinvloed van het andere plaats.

Maar tja verontrustend wil ik het niet noemen. Dit ook deels omdat het niet ineens een mega constatering is. Zoals jij en ossi al zeggen, is het algemeen bekend.
        [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Hmm ach die golfstroom is afhankelijk van zoveel factoren dat je denk ik niet met zekerheid kan zeggen dat hij er dan-en-dan mee ophoudt. Misschien gaat-ie straks weer op de oude manier verder, of buigt-ie af. Voor Europa is het misschien een goede zaak. De opwarming van de aarde wordt dan precies tegengewerkt door het stoppen van de golfstroom, zodat de netto temperatuurstijging/dalen precies 0 wordt. Dan blijft het klimaat in Europa op den duur dus gelijk!
          This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

ik denk ook dat als men over een veel groter tijdsbestek gaat kijken, de aarde zichzelf aardig instand houd. Misschien is het broeikas effect wel de tegenhanger van de ijstijd, wie zal het zeggen.

Ik maak me er wel beetje zorgen om, dat wel, maar ik verwacht dat de natuur zichzelf instand aan het houden is. Met pieken en dalen in de temperatuur, stromingen enz.
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Okee, de meesten van jullie maken zich dus niet zo'n grote zorgen. Maar niemand weet hoe snel er veranderingen kunnen gaan optreden. Hoe snel verandert het klimaat als de golfstroom stilvalt?

Het zullen waarschijnlijk allemaal natuurlijke processen zijn, daar hebben jullie volkomen gelijk bij. Maar wat zijn de gevolgen voor ons als mens?

@Damatrix: ik denk niet dat het netto resultaat 0 zal zijn. Als in 13 jaar tijd de stroming met 30% verminderd is, dan gaat een verlaging van de temperatuur veel sneller gaan dan de opwarming ben ik bang. En wat gebeurt er als de golfstroom helemaal stilvalt? Krijgen we een nieuwe ijstijd?

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                [Bladiebladiebla]
                Krijgen we een nieuwe ijstijd?
                Laten we het zo zeggen: het zal pittig koud worden

Commentaar

Ik zeg al veel langer dan vandaag dat Europa op een nieuwe kleine ijstijd afstevent.

Nu moet je gewoon eens afvragen hoedat het komt dat die lucht en water stromingen veranderen.

De aarde is al vele jaren lanzamer en langzamer aan het draaien rond haar eigen as....die bewijzen zijn er dus wat dat betreft.....enkele jaren geleden moest men nog op jaar basis 1 seconde toevoegen om gelijk te lopen met de zgn atoomklokken, nu zou men der al 2 secondes op jaar basis moeten gaan toevoegen en men voorspeld dat het later wel eens 1 sec per maand zal gaan worden.

Nu, minder aardse rotatie betekent minder wind en water circulatie met alle gevolgen vandien.
                  Orkanen groeien en verplaatsen zich veel langzamer dan enkele jaren geleden met als gevolg supper orkanen maar ook supper zware stormen.
                  Tevens word het koude en warme zeewater van de oceanen niet meer voldoende vermengd hierdoor, met als gevolg het koude water blijft zich stapellen aan de noordkant en het warme water blijft zich stapellen aan de zuid kant van de aarde.

Al deze inticaties lijden naar 1 ding, en dat is een nieuwe ijstijd voor Europa.

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
                    Ik zeg al veel langer dan vandaag dat Europa op een nieuwe kleine ijstijd afstevent.

Nu moet je gewoon eens afvragen hoedat het komt dat die lucht en water stromingen veranderen.

De aarde is al vele jaren lanzamer en langzamer aan het draaien rond haar eigen as....die bewijzen zijn er dus wat dat betreft.....enkele jaren geleden moest men nog op jaar basis 1 seconde toevoegen om gelijk te lopen met de zgn atoomklokken, nu zou men der al 2 secondes op jaar basis moeten gaan toevoegen en men voorspeld dat het later wel eens 1 sec per maand zal gaan worden.

Nu, minder aardse rotatie betekent minder wind en water circulatie met alle gevolgen vandien.
                    Orkanen groeien en verplaatsen zich veel langzamer dan enkele jaren geleden met als gevolg supper orkanen maar ook supper zware stormen.
                    Tevens word het koude en warme zeewater van de oceanen niet meer voldoende vermengd hierdoor, met als gevolg het koude water blijft zich stapellen aan de noordkant en het warme water blijft zich stapellen aan de zuid kant van de aarde.

Al deze inticaties lijden naar 1 ding, en dat is een nieuwe ijstijd voor Europa.
                    Woehoe je bent weer terug! :applaus:

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                      Origineel geplaatst door Demelza
                      [Bladiebladiebla]
                      Krijgen we een nieuwe ijstijd?
                      Laten we het zo zeggen: het zal pittig koud worden
                      Ik ben ervan overtuigd dat we weer een ijstijd zullen gaan krijgen, maar wanneer en hoe snel dit zal gaan is een groot raadsel. Wetenschappers weten het zelf niet eens. De ene roept dat we een ijstijd krijgen, de ander zegt dat we een tropisch klimaat gaan krijgen.

Ik moet steeds denken aan die film waarin de golfstroom stilvalt (ben de naam even kwijt, The Day After of zoiets). Het gebeurt zo ontzettend snel dat men binnen een paar dagen in een flinke ijstijd is beland. Uiteraard is dit fictie, maar ik in hoeverre? Als de golfstroon stilvalt, volgen de gebeurtenissen zich dan razendsnel op, of gaat het geleidelijk aan? Gaat de gemiddelde temperatuur eerst omhoog en vervolgens langzaam omlaag? Pfff.... Ik wordt niet goed van al die vragen.

Commentaar

The Day After Tomorrow 8)
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                          The Day After Tomorrow 8)
                          Thanx! Die bedoelde ik inderdaad! :applaus:

Commentaar

Tropisch valt nu nog mee maar het wordt al lekker warm, we zaten immers in October nog aan een koud bier op het terras??!?!?
                            Door het stiller vallen van de golfstroom zal verder inderdaad de temperatuur zakken hier in het noorden met als gevolg meer neerslag koudere winters en ga zo maar door, het is dus nu al merkbaar wat de warmte betreft en het weer wordt ook grilliger en minder voorspelbaar.
                            Het is afwachten wat het klimaat gaat doen want die verandert toch wel.
                            ons gedrag helaas niet , Kyoto of geen Kyoto...
                            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Die verzwakking van verscheidene stromen zal voor het grootste deel te danken zijn aan de toename van zoetwater in de Groenlandse Zee door het smelten van de poolkappen met name die van de immense ijskap van Groenland. Zoetwater heeft een kleinere dichtheid dan zoutwater en is dus lichter dan zoutwater. De golfstroom zwakt af omdat de afzinkbeweging wordt afgeremd door de steeds verminderde dichtheid van het water van de golfstroom in de Groenlandse Zee, die toename dus van zoetwater daar in de Groenlandse Zee. Het is van belang dat het afgekoelde water daar daalt, bekend is dat koud water een grotere massa heeft dan warm water. En juist die daling of afzinkbeweging zorgt ervoor dat de oceanische transportband in beweging blijft. Maar mocht de golfstroom afzwakken, zal er dus minder warm water vanuit de Golf van Mexico onze kant opkomen.

Ook door de toenemende regenkansen, grotere mate van verdamping van oceanen, zeeŽn en rivieren (broeikaseffect), waardoor je grotere toevoer van water van rivieren naar de zeeŽn krijgt en het zoetwatergehalte in de zeeŽn zal stijgen. Maar dat is slechts een mede-veroorzaker.

Ze zouden zout over de poolkappen kunnen strooien is mijn idee.
                              Ijs wordt namelijk ook kouder als je er zout op strooit geloof ik. Althans dat zegt mijn broer. Minder kans dus ook op smelting. Maar hoeveel pakken zout van de Edah zul je daarvoor wel niet nodig hebben?

Alles komt goed

Commentaar

Werken...
                              X