Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat te doen bij nadering asteroïde

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat te doen bij nadering asteroïde

Ik heb Armageddon laatst gezien, waar ze een kernbom plaatsten in een naderende asteroïde. Stel dat dit in de komende jaren ook een keer gebeurd, wat is dan het eerste plan? Ook het opblazen van de asteroïde of wil men op een andere manier ervoor zorgen dat hij niet inslaat op de Aarde? Iemand enig idee?

Voor zover ik weet bestaan er nog geen plannen voor...
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

aanvaarden en ondergaan en een knaller van een feest organiseren.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Yep, just sit back, relax, put your head between your legs and kiss your sweet ass goodbye!

Jahaa, dat is engels... Maar in het Nederlands klinkt 't nie!
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Beetje serieus graag.

Mhmm, dan kan ik de vraag beter anders stellen. Wat is volgens jullie de beste manier?

Commentaar

Keihard wegrennen!

Commentaar

Ik denk dat er vast wel plannen klaar liggen voor dit soort situaties. Maar of het echt werkt blijft de vraag. Het ligt helemaal aan de samenstelling van de asteroïde en zijn baan.

De beste methode zou zijn de asteroïde uit zijn baan te brengen d.m.v. een zetje, denk ik. Er raketten op af sturen heeft volgens mij geen enkel nut, omdat je nooit van tevoren kunt voorspellen wat er gaan gebeuren.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                De beste methode zou zijn de asteroïde uit zijn baan te brengen d.m.v. een zetje, denk ik. Er raketten op af sturen heeft volgens mij geen enkel nut, omdat je nooit van tevoren kunt voorspellen wat er gaan gebeuren.
                Misschien zijn die raketten juist wél handig als je een asteroïde een zetje wilt geven, maar niet als je 'm wilt laten exploderen. Daarvoor moet je denk ik inderdaad van binnenin een bom laten exploderen en dan maar hopen dat we geluk hebben. Er bestaat volgens mij geen één raket hier op Aarde die in staat is om vanaf de buitenkant een asteroïde te laten splitsen. Daarnaast krijg je bij het exploderen van een asteroïde vele kleinere brokstukken, die - ook al zijn ze maar een paar tientallen meters groot - nog in staat zijn om veel schade aan te richten. Kijk maar naar de laatste jaren, als er een asteroïde dreigt in te slaan weten we het al een lange tijd vantevoren. Met nieuwe technologische ontwikkelingen moet het in de toekomst wel lukken om 'm 'onschadelijk te maken'.

Maar een zetje geven, zo makkelijk lijkt me dat niet Demelza. Ik denk dat je met een paar raketten niet zomaar een grote invloed kan hebben op de baan van zo'n enorme asteroïde, want de zwaartekracht van de Aarde speelt natuurlijk ook nog een rol.

Commentaar

Ik heb het ook niet over raketten. Laatst iets gezien waar ze dat mee wilden doen, maar ben vergeten wat dat was... In ieder geval geen raketten.

Een tijdje geleden heb ik een documentaire gezien waarbij ze demonstreerden wat er kon gebeuren als je probeert een asteroïde op te blazen. Ze showden dit aan de hand van stenen. Het eerste bergje stenen bestond uit losse steentjes. Toen hierop geschoten werd gebeurde er bijna niks. De zwaartekracht zorgt ervoor dat de steentjes bij elkaar blijven.
                  Het tweede hoopje bestond uit grotere brokken, mulle steen. Ook hierop werd geschoten en dit had enig effect. Het derde hoopje was 1 massieve brok. En hier gebeurde helemaal niks toen erop geschoten werd.
                  Raketten lijken me dus niet veel zin te hebben. En kan juist averechts werken.

Gewoon een stootje proberen te geven door een vaartuig (was het een ruimtetractor???).
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Er zijn verschillende scenario's om een inslag te voorkomen. Deze gaan echter wel uit van tijdige ontdekking, zodat voldoende tijd is e.e.a. te voorkomen.
                    Met tijdige ontdekking bedoel ik dan wel minimaal enkele (tientallen) jaren voor een inslag gaat plaatsvinden. Er zijn ideeen om een (ionen) motor te plaatsen op de planetoide die een dreiging vormt, door deze een geringe kracht op de planetoide te laten uitoefenen kan de plantoide een kleine koerswijziging ondergaan, voldoende om de aarde te missen. Hetzelfde effect bereik je ook de de planetoide gedeeltelijk te bedekken met een reflecterend folie. heel veel informatie over de kans van een inslag op aarde, en ik denk ook wel over het voorkomen ervan vind je op deze site: http://star.arm.ac.uk/impact-hazard/
                    We liggen allemaal in de goot, maar sommige kijken naar de sterren. - stelling van Wilde -

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                      Gewoon een stootje proberen te geven door een vaartuig (was het een ruimtetractor???).
                      Klopt, laatst een artikel over gelezen in Science.

Commentaar

kan je dat artikel in Science nader toelichten Freek?

Opblazen van een asteroide lijkt mij een optie. Beter een paar brokstukken in de atmosfeer dan één grote.

De asteroide een duw in de andere richting te geven door middel van een zetje lijkt mij geen optie.
                        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Het artikel in Science kan ik niet meer vinden, maar ik heb er wel een link van gevonden van een andere site:

http://www.abc.net.au/science/news/stories/s1502375.htm

Op de volgende site is er ook een stukje te vinden over deze zogenaamde ruimtetractor, een goed idee moet ik zeggen:

http://www.klimaatnieuws.nl/200511/insl ... rkomen.php

Commentaar

Uit zijn baan brengen schijnt beter te zijn. Het ligt natuurlijk aan het object, maar als hij in stukken de dampkring binnen zou dringen dan lijkt me dat ook niet zo prettig.

Wanneer je toch zou besluiten om hem aan stukken te schieten, dan lijkt het me verstandig om dat op zo'n groot mogelijke afstand van de aarde te doen, omdat de kans dan groter is dat veel of alle stukken de aarde missen.
                            - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Opblazen van een asteroide lijkt mij een optie. Beter een paar brokstukken in de atmosfeer dan één grote.
                              Juist niet.
                              Een regen van vele stukken lijkt volgens diverse scenario's nog veel erger te zijn dan één grote inslag.
                              Bedenk ook dat de oplossing uit Armageddon grote onzin was:
                              a) het moet wel een heel grote explosie geweest zijn wilde de komeet zodanig in twee stukken splitsen dat ze aan 2 kanten van de Aarde langs gingen. Vooral omdat de explosie vlakbij de Aarde plaats vond. Eén atoombommetje doet dat echt niet.
                              b) Zo'n explosie zou dan wel in de kern van de komeet moeten hebben plaatsvinden, en niet aan de rand (ze boorden echt niet vele kilometers diep).

Het door het plaatsen van een motor (of wit verven van één kant van de asteroide!) beinvloeden van de baan van de asteroide is technisch wel uitvoerbaar. Maar dan moet het wel nabij het aphelium gebeuren, en vele (liefst tientallen) jaren van te voren.
                              Wordt er nu een komeet op ramkoers ontdekt, dan kan je inderdaad beter niets meer doen, enkel van het schouwspel gaan genieten!

Commentaar

Werken...
                              X