Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aarde passeert evenaar van de Melkweg in 2012??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aarde passeert evenaar van de Melkweg in 2012??

Goeiedag,

Ik las bij een aantal websites dat
    de Aarde in 2012
    de eh evenaar van de Melkweg zou passeren.
    Dat was nieuw voor me
    en ik vroeg me af of
    er hier mensen zijn die er beter over
    kunnen informeren...

Om te beginnen is het redelijk bekend waar de Zon zich ten opzichte van ons Melkwegstelsel bevindt, maar niet nauwkeurig genoeg om te kunnen zeggen dat de Zon in 2012 het vlak van de Melkweg doorkruist. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe groot de 'verticale' afstand van de Zon tot het Melkwegvlak geschat wordt, maar ik weet wel dat er 30% onzekerheid is in de verticale snelheid van de Zon (dus loodrecht op het vlak van de Melkweg). Dus zelfs wanneer we de positie van de Zon exact zouden weten, dan konden we het precieze moment van de doorkruising van het galactisch vlak niet zo nauwkeurig bepalen. Het jaartal 2012 is dus door een grapjas verzonnen.

Dit is een deel van het antwoord op een soortgelijke vraag. Zie voor de originele vraag en de rest van het antwoord daarop hier.
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Ik weet wel dat als ons zonnenstelsel de melkweg zal doorkruisen, dat gepaard gaat met meer inslagen. Het zonnenstelsel zal dan namelijk door een onrustiger gebied trekken. Het is al jaren bekend dat dit eens in de x miljoenen jaren gebeurt, maar niemand weet precies wat de gevolgen ervan zijn.

2012 lijkt me wat vroeg, maar het zal ongetwijfeld de komende paar duizend jaar gaan gebeuren... maar dan zullen wij er niet meer zijn :-)
      De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

2012 is niet echt door een grapjas voorspelt. Het enigste wat er gebeurd bij 2012 is dat de maya kalender opnieuw begint. Toevallig is dat binnenkort, en daaraan wijzen al die rampen en voorspellingen die je leest naar 2012. Een van de eilanden van CC zal in 2en splitten, jazeker dat moet wel rond 2012 gebeuren :-) Ook die passage middellijn van de melkweg. FF wat gegoogled en ik kom op een getal, van bv 65 miljoen jaar.
        Als er wat zou gebeuren dan zou dat bv binnen 1/100 graad van de schijf zijn (bijvoorbeeld..). 1/100e graad komt overeen met 1805 jaar. Als er wat gebeurd over 5 jaar, dan zou dat proces al 1800 jaar geleden begonnen zijn (zie het nog steeds als een voorbeeld). Als het nog moet beginnen, dan hebben we nog 5 jaar om het effect te merken, en dan zou het proces beslag doen op pak hem beet 1/36100e deel van de schijf.

Straal van de melkweg is 50.10^3, sin (1/36100)* 50.10^3 = 0.024166 LJ en een beetje.

Het 'proces' wat dan zou moeten gebeuren zou dan al binnen die 0.024166 LJ van ons verwijderd moeten zijn, en volgens mij is dat harstikke dichtbij??

Hebben we hier niet die mythbusters voor... :P :P

Commentaar

Re: Aarde passeert evenaar van de Melkweg in 2012??

Als je gaat googlen op 2012 kom je het ene ramp scenario naar het andere tegen, lachen

Commentaar

Ik heb dit soort berichtjes vaak gelezen. Het blijkt dat er niet bedoeld wordt dat de Zon fysiek door het vlak van het Melkwegstelsel beweegt, maar dat de winterzonnewende dicht bij het geprojecteerde vlak van de Melkweg aan de hemel plaatsvindt. Dank aan Demelza voor haar uitleg hier.
            Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

dan zit ik toch nog met een vraag over het jaartal 2012. ik heb gelezen op een site (die ik niet meer kan vinden) dat het magnetisch veld van de aarde omdraait/omkeert, wat is daarvan waar en merken wij hier iets van?
              Greetzzzzz Daantjuh
              Dobson Skywatcher 200/1200
              Skylux 70/700

Commentaar

Hier misschien?
                http://www.survive2012.com/geryl1.php

Wederom een site van een onheilsprofeet voor wie de brandstapel nog niet goed genoeg is.....

Mogelijk keert het magnetisch veld van de Zon rond 2012 om, maar dat gebeurt elke 22 jaar (dubbele zonnevlekkencyclus), dus dat is niet iets om je zorgen over te maken. Ikzelf heb het al 2x overleefd!

Groeten,
                Guus

Commentaar

Omkering aards magnetisch veld
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

@ GuusGilein, of het die site is dat weet ik niet meer maar het was in ieder geval in het nederlands....

@ Jefke, dank je wel voor de link, ik ga het eens uitgebreid lezen..
                    Greetzzzzz Daantjuh
                    Dobson Skywatcher 200/1200
                    Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door Daantjuh
                      ...ik heb gelezen op een site (die ik niet meer kan vinden) dat het magnetisch veld van de aarde
                      omdraait/omkeert, wat is daarvan waar en merken wij hier iets van?
                      Goeiedag,

Af en toe heb ik tijd om bezig te zijn met een onderwerp als dit,
                      en dit gaat oa over de vraag of het kan zijn dat in het verleden
                      aardmagnetisch veld andersom was dan tegenwoordig.

Via de volgende link is er een video te zien,
                      met na 4.30m een animatie van de Aarde
                      waarbij aardmagnetisch veld omdraait...

Magnetic Storm (4 of 6)

Interessant toch?

Commentaar

Werken...
                      X