Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De media over de opwarming van de aarde

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De media over de opwarming van de aarde

Okee. Ik wordt er nu officieel een beetje moe van. Dagelijks kom je berichten tegen over de opwarming van de aarde en dat het toch echt onze schuld is. We rijden teveel auto, kijken teveel televisie, dadelijk moeten we nog gaan stoppen met ademhalen.

Ik denk dat mijn mening over de opwarming van de aarde wel bekend is. Kort gezegt geloof ik dat het een natuurlijk proces is, maar dat de mens het hele proces versnelt. We zijn niet goed bezig en zouden ons meer met het milieu bezig moeten houden.

Maar als ik dan dit soort berichten iedere dag weer lees...
    Grotere kans op cholera door klimaatverandering
    Mobiel bellen warmt de aarde op

Tja... Ik vind het een beetje bangmakerij. Ze zouden best wat meer aandacht mogen schenken aan preventie in plaats van zoveel van die berichten dat het eten van het een of het ander, of het gebruik van dit of dat slecht is voor het milieu of de klimaatverandering. Het zal allemaal best wel zo zijn, maar door dit soort berichten gaat men bijvoorbeeld echt niet minder bellen. Geef lessen op school, stimuleer de bevolking beter met het milieu om te gaan (en dan praat ik niet over toeslagen), etc.

Voor de duidelijkheid: ik vind het goed dat er nu zoveel aandacht is voor het milieu, de natuur en klimaatverandering, maar niet door dit soort berichten.

Hoe denken jullie hierover?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Ik zeg post ook eens progressieve berichten op astrostart.nl
    Met een insteek op het wetenschappelijk, koude fusie zou gemaakt zijn en reporductief volgens de NAVI.
    Fusie-reactor ITER b.v. ook intressant.
    Ook allemaal afgeleiden van de wetenschap van de elementen in ons zonnestelsel.

En maak een deel aan in dit forum, 'toekomst van de aarde' , ach aardwetenschap komt in de buurt. Nu nog topics zoals deze, maar dan positief.
    Reageer bij de NOS RTL-nieuws met suggesties.
    Want erg journalistiek is het niet, jaren terug steeds berichten over dat eht er aan komt, nu steeds over waardoor we nog steeds bijdragen.
    Maar niks over oplossingen (die zijn ook niet makkelijk).

Zeer afwachtende journalistiek in Nederland waarmee men niks bijdraagd behalve bangmakerij en een wit voetje halen.
    Maar men waardeerd in NL ook totaal niet als iemand zegt "ik heb een oplossing/idee/de energie om er wat aan te doen".
    Dan kijken we andersom.

Hoe beperk ik mijn druk op het mileu.
    Niet alleen energie en uitstoot, maar wat je aan (soort)materiaal verbruikt ook.
    Waarvan en hoe (veelheid energie) wordt het gemaakt.

Hoe ik kan positief meedoen.
    Zelfbouw zonnepanelen/windturbine (600 watt mag zonder aanvraag nuon/essent)

HOOFDPUNT: oorzaak/gevolg opwarming.

Wij zijn voor 95+ % de oorzaak.
    Niet alleen gassen maar ook stofdeeltjes en vergeet vooral niet landschaps ontginning en verandering van bestaande samenstelleng.

COMPLETE landen ontgind van vegetatie/bossen. Woestijnen groeien ook b.v. , ook door waterverbruik.
    Vegetatie beperking van andere gewassen op menselijk land.
    Opp. aan steden (BETON/asfalt op de grond) die de warmte opslaan niet reflecteren.

Gassen dat weten we wel.
    Mss niet genoeg.

STOF niet alleen verbranding etc maar alles waar mensen mee bezig zijn.
    Dit stop reflectie van zonlicht etc. effecten zoals woestijzand uit de Sahara.

Vergeten we eigenlijk dat we van 1960 3 Miljard mensen naar nu 2007 6.6 miljard mensen zijn gegaan.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Population_growth

Als het mieren waren was het een schommeling, maar wij zijn toch de erfgenamen van de Aarde.

Commentaar

Ik stoor me aan de media die slecht nieuws altijd het beste nieuws vindt. Ik stoor me aan mensen die dat nieuws slikken als zoete koek. Ik stoor me aan de lobbyisten die veel belangen (Firma Eigenbelang) dienen behalve de rede en de waarheid. Ik stoor me aan de overheden en overheidsorganisaties die zich verschuilen achter spitsvondige machinaties waardoor brave burgers en minder geslepen landen aan een lijntje worden gehangen. "We have ways to make you think".

Hier een stukje belangwekkend leesvoer dan :

De angst voor klimaatverandering is irrationeel
      "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Origineel geplaatst door elvicente
        Ik stoor me aan de lobbyisten die veel belangen (Firma Eigenbelang) dienen behalve de rede en de waarheid.
        Je bedoelt de olielobby in de VS?
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door elvicente
          Wij gaan als soort niet uitsterven. En wat dan nog? Betekent dat dan dat er miljoenen mensen zomaar mogen geofferd worden, zolang de soort maar blijft bestaan? Een soort van "Na mij de zondvloed, er overleeft toch wel iemand"? Laat de kerels in woestijnen maar creperen, ze wonen "verkeerd" en dus is het "natuurlijk" voor hen om te sterven; pech gehad?

Ik zou die kerel wel graag gezien hebben in het tijdperk waarin de menselijke soort uitgedund is tot ongeveer 20000 individuen. Ja, de mensheid heeft het overleefd, maar prettig zal dat wel niet geweest zijn.

Voor de mensen die (korrekt) beweren dat er nog een kleine kans is dat de opwarming niet grondig door de mens beinvloed wordt: steek de straat eens over met je ogen toe. Er is ook een grote kans dat je niet overreden wordt, dus waarom je ogen openen?
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: De media over de opwarming van de aarde

Origineel geplaatst door Demelza

Ja, en flatulentie ook. Maar als we iets moeten doen, dan maar liever beginnen met iets dat meer impact heeft dan de billen dicht te nijpen.

Commentaar

Re: De media over de opwarming van de aarde

Okee. Ik wordt er nu officieel een beetje moe van. Dagelijks kom je berichten tegen over de opwarming van de aarde en dat het toch echt onze schuld is.
              Kijk jij nog TV?

Sorry. Misschien is die vraag een tikje provokant, maar het is wel precies dat wat ik wil zeggen. Je stoort je aan de berichtgeving over een thema wat jou persoonlijk erg raakt.
              Heb je eens de moeite gedaan al het andere "nieuws" in de verschillende media kritisch te bekijken? Waar is de qualiteit gebleven? Het fenomeen is niet alleen van toepassing op de aandacht voor de opwarming, maar helaas voor ieder ander thema.
              Je wordt dommer als je de kranten leest of een van die private zenders kijkt.

Ik denk dat mijn mening over de opwarming van de aarde wel bekend is. Kort gezegt geloof ik dat het een natuurlijk proces is, maar dat de mens het hele proces versnelt. We zijn niet goed bezig en zouden ons meer met het milieu bezig moeten houden.
              Daarmee sta je er niet alleen voor. Ik zie het ook zo. Maar het is ook zo dat er genoeg mensen zijn die het nog steeds niet zo zien. En zij lezen meestal ook het soort kranten of zien die berichten op TV waaraan jij je stoort. Voor hen is het helemaal niet verkeerd dat ze bang worden, want iets anders beoogt dit soort berichtgeving niet. Misschien veranderen ze dan toch nog van mening.

CS,

Maurice

Commentaar

Nog als toemaatje: de meningen zijn veel meer verdeeld in "de media" dan in peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften; zeker de laatste jaren.

Hoewel die minder bol staan van de hyperbool, en ja, aan die mediaoverdrijving kun je je aan storen, maar krantenkoppen zijn altijd meer dan een beetje ontworpen om de aandacht te trekken, en dat doe je (blijkbaar) niet met subtiliteit. Ook niet in artikels over andere onderwerpen, zoals Maurice inderdaad opmerkt.

Commentaar

Tuurlijk kijk ik wel eens tv. Ik vind het gewoon jammer dat vaak (niet altijd!) nieuws op een sensationele manier gebracht moet worden. En het klopt, Maurice, dat het niet alleen over dit onderwerp zo is, maar met veel meer. Maar we kunnen hier helaas niet alle aspecten over de media gaan belichten, vandaar dat voorbeeld, dat momenteel toch een 'hot issue' is.
                  Ik zou graag meer nieuws willen zien waarin verschillende kanten van het verhaal belicht zouden worden, in plaats van 1 kant. Mensen geloven vaak wat ze zien en lezen, en als nieuws eenzijdig gebracht wordt dan denken veel mensen niet eens zelf meer na.
                  Het is goed dat men bewuster gemaakt wordt van de dingen die belangrijk zijn, zoals de natuur, het milieu en het klimaat, maar als ik berichten lees over gsm's die bijdragen aan de opwarming van de aarde etc, dan begint het me te jeuken. Natuurlijk is dat bericht niet uit de duim gezogen, maar ik vind het jammer dat het zo 'spectaculair' gebracht wordt. Leg de mensen het hoe en waarom uit. Daar bereik je misschien nog wat mee.

@Sixela: ik ben het er zeer mee eens dat men bewuster moet worden van dit alles. En mensen die denken 'na mij de zondvloed' zijn egoïstisch bezig. Maar ik denk ook niet dat Elvicente dat bedoelt. Maar nogmaals: leer de mensen hoe ze hiermee om moeten gaan, want stel, we leggen met z'n allen de mobieltjes weg, dan nog zal de aarde blijven opwarmen. Met alléén dat soort berichten bereik je dus helemaal niks.
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                    maar als ik berichten lees over gsm's die bijdragen aan de opwarming van de aarde etc, dan begint het me te jeuken. Natuurlijk is dat bericht niet uit de duim gezogen, maar ik vind het
                    GSM: maximaal 8 Watt - als ie in gebruik is, niet in wachtstand. Stoot niet rechtstreeks CO2 uit, en een groot deel van de radiostraling gaat de ruimte in (in tegenstelling tot de straling van bijvoorbeeld gloeilampen).

Ja, dat lijkt me een "groot" probleem.

Als je konstant belt dan zijn die 8 Watt een pak schadelijker voor je eigen hersenen dan voor de opwarming van de aarde.

Vervang één gloeilamp door een spaarlamp en je staat al heel wat verder.

Commentaar

Werken...
                    X