Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitzetting van planeten, waarheid of fictie?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitzetting van planeten, waarheid of fictie?

Hallo allemaal!

Allereerst zal ik me even voorstellen, ik ben stephan224 en ik ben nieuw op het forum. Ik volg al meer dan een jaar de headlines, maar ik bezocht het forum eigelijk nooit, tot vandaag dan. Ik vind dat er leuke verhalen en speculaties op staan dus ik dacht zelf ook eens iets bij te dragen.

Het is niet mijn meest favoriete site, maar een kennis wees me vandaag op (ahum!) Zapruder. Ik las daar een verhaal dat de aarde, de maan, mars, europa enzovoorts allemaal uitzetten. Vrij controverseel vind ik zelf, maar er zit wel iets in lijkt wel. Dus ik vroeg me af wat jullie ervan dachten! Ik heb even snel de volgende sites met filmpjes en uitleg bij elkaar verzameld;

Zapruder
    http://www.zapruder.nl/portal/artikel/i ... l_kleiner/

Aarde 2 min
    http://www.youtube.com/watch?v=z1oza6jybOA

Aarde 10 min
    http://www.youtube.com/watch?v=oJfBSc6e7QQ

Mars 2 min
    http://www.youtube.com/watch?v=d44Jj_3g ... ed&search=

Europa 2 min
    http://www.youtube.com/watch?v=hH_5SFHX ... ed&search=

Ik denk zelf dat er iets in zit, als je kijkt naar de logica. Uiteraard lijkt het ook veel op een alternatieve theorie waar je snel in kan trappen door tuckjes. (ik zal niet precies uitleggen hoe, hoe het op simpele feitjes die je altijd doen denken dat het wel waar moet zijn zodat je de echte waarheid niet meer kan zien)

Even terug te komen, er wordt dus beweerd dat oa de Aarde alsmaar groter wordt, lijkt logisch want dat doet (zover we weten) het universum ook. De vraag is alleen hoe. Ik zat aan de kern van de Aarde te denken, die is actief. Dit verklaart Mars weer niet.... kortom twijfels. Wat is jullie gedachte hierover???

oow, nu stap ik het. Vroegah fietse ik in 10 min naar school, maar nu 30 min haha.

Nee geintje, dat is wel een interessante theorie! :smartass
    Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

is er geen nieuwe theorie rond vacuum dat de grootste kracht zou zijn in het universum , en dat die ervoor zorgt dat het universum ook steeds sneller uitdijt.
      Mss heeft ie ook wel effect op de planeetjes in dat universum.

dat een levende actieve planeet zulk gedrag vertoont lijkt me niet gek, maar idd koude dode planeten?
      maar ja mars raast ook tegen een enorme snelheid door het universum en is ook onderhevig aan de aantrekkingskracht van de zon, en nog zoveel andere krachten en stralingen dat er wel beweging mogelijk is
      uiteindelijk blijft toch niets constant.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Het is een leuke theorie, maar ik geloof er niet in. Neil Adams interpreteert de feiten op zijn eigen manier en geeft er een eigen draai aan. De feiten en gebeurtenissen die hij noemt zijn ook te verklaren middels andere theorieën die in mijn ogen logischer zijn.

Trouwens: welkom op het forum, stephan224!
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Stephan224 probeert een discussie te starten, laten we dus niet allemaal reacties gaan plaatsen die niet inhoudelijk zijn. Dit kan best een interessante discussie worden, dus graag ontopic. Zie je niks in die theorie, onderbouw dan je antwoord.

Off-topic reacties en posts die niet inhoudelijk zijn, zijn inmiddels verwijderd.
          Zodra het over echte pseudowetenschap gaat, verschijnt er vanzelf een slotje op het topic.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
            Stephan224 probeert een discussie te starten, laten we dus niet allemaal reacties gaan plaatsen die niet inhoudelijk zijn.
            Mijn reactie *is* inhoudelijk. De bewering dat de aarde "uit balans" zijn met de continentplaten aan één kant is simpelweg larie; je kunt net zo goed beweren dat een glas met ijsblokjes omvalt als alle ijsblokjes aan één kant gaan staan (vergeet ook niet dat de korst maximaal 35km dik is, dat water ook nogal wat weegt, zeker water onder druk, en dat de straal van de aarde een paar grootteorders groter is).

Als dat zo zou zijn zou ze nu ook uit balans zijn; je moet ze maar eens bekijken vanuit het zuidelijk ten opzichte van het noordelijk halfrond of van bovenop de Stille oceaan en van bovenop Eurasië om te zien dat alles nu ook niet netjes verdeeld is.

En de aarde draait natuurlijk niet als een tol op een vast puntje dat er krachten op uitoefent; ze draait gewoon rond haar massamiddelpunt (als je even absractie maakt van zon en maan), waar dat ook komt te liggen.

De aarde is trouwens geen bol, ook geen oblate ellipsoïde, maar een geoïde met kleine afwijkingen ten opzichte van de ideale ellipsoïde (als de afwijkingen wat groter zouden zijn zou ze meer op een aardappel lijken).

Merk wel dat de aarde inderdaad groeit. Ze vangt nog steeds stof uit de ruimte, zo'n 9000 kg per dag. Maar da's nog wat anders dan er op die web site staat geschreven.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Als geldt: zo beneden, zo boven..... dan zit er wel iets in. Ik blijf ook groeien rond mijn massa middelpunt...
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

volgens mij is sixela de wolfgang pauli van het forum.
                Niet slecht bedoeld hoor.

neal adams, Ja het is wat gaar, zeker als je zijn homepage bekijkt, dan krijg je comics, science en tektoniek door elkaar... hmm

de vraag was ook science of fiction.
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Stephan224
                  Er wordt dus beweerd dat oa de Aarde alsmaar groter wordt, lijkt logisch want dat doet (zover we weten) het universum ook. De vraag is alleen hoe. Ik zat aan de kern van de Aarde te denken, die is actief. Dit verklaart Mars weer niet.... kortom twijfels. Wat is jullie gedachte hierover???
                  De uitdijing van het universum is een verschijnsel dat zich alleen voordoet op zeer grote schaal. Zelfs wanneer we kijken naar sterrenstelsels binnen een cluster dan nog hebben de eigen bewegingen van de leden de overhand. Alleen de beweging van clusters die ver genoeg van elkaar staan ( > 50 miljoen lichtjaar) wordt gedomineerd door de algemene uitdijing. Er is dus absoluut geen sprake van dat een eventuele verandering in de diameter van de aarde daar iets mee te maken zou hebben.

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                  is er geen nieuwe theorie rond vacuum dat de grootste kracht zou zijn in het universum , en dat die ervoor zorgt dat het universum ook steeds sneller uitdijt.
                  Mss heeft ie ook wel effect op de planeetjes in dat universum.
                  Ook dit is iets dat, als het al bestaat, zich alleen op zeer grote schaal voordoet. Van deze afstotende kracht, die veroorzaakt zou worden door quantumeffecten van het vacuum, zijn nog geen exacte formules bekend, maar wel weten we dat de effecten op de schaal van planeten onmeetbaar klein zullen zijn. Dat is ook logisch, want anders zouden we deze kracht immers al veel langer als fundamentele kracht in het heelal herkend hebben.

Ik heb de filmpjes gedraaid en alles bij elkaar kom ik tot de conclusie dat we hier wel degelijk met een crackpot-theorie te doen hebben. Ik sluit niet uit dat er in de loop van de miljoenen jaren een zeer geringe wijziging in de diameter van de aarde heeft plaatsgevonden, maar die zal dan zeker een geologische oorsprong hebben, en ook zeker bij geologen bekend zijn in samenhang met de theorie van de continentendrift. Maar we moeten dan aan een effect denken dat eerder in meters dan in kilometers gemeten wordt. Kenmerkend voor een crackpot-theorie is , dat de commentaarstem suggereert dat wetenschappers dit allang weten maar het voor ons verborgen houden.

Dat er bij een herverdeling van de continenten over het aardoppervlak ook droge gedeelten onder water komen en stukken zeebodem droogvallen, dat vind ik nou best wel weer plausibel. Voor zover ik weet wordt er ook niet ontkend dat dat gebeurd is.

Commentaar

Werken...
                  X