Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Historisch equinoxvraagje

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Historisch equinoxvraagje

Vroeger zou men kerken op oost-west georienteerd hebben door op een vaste plek te gaan zitten tijdens de lente- en de herfstequinox.
    De priester zou op het de dag van de lenteequinox een paaltje hebben geslagen en op de dag van de herfstequinox ook eentje op de plek waar de zon boven de horizon kwam.
    Het midden van de twee paaltjes was het oosten, en daarbij de entree van de kerk.

Ik krijg het niet uitgepuzzeld! Dank alvast voor een heldere uitleg.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Wat vind je van het volgende: men neme de poolster en met neme een blokhaak en een paar lange latten: zonder problemen een provisorisch kompas zonder kennis van magnetisme. Overigens worden al sinds jaar en dag (ik meen zelfs langer dan kerken) synagoges ook op oosten gebouwd (zelfde redenering als waarom moslims naar Mekka bidden). Dus je hebt geen ingewikkelde methodiek nodig om oosten en westen te vinden. aarbij zijn veel kerken maar bij benadering op het oosten/westen gebouwd en bij lange na niet zo precies dat je de methodiek die jij voorstelt nodig hebt.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Norbert, je bedoelt dat je de methode die je beschrijft in je post graag wat helderder uitgelegd zou willen zien? In dat geval probeer ik het hier hopelijk iets duidelijker te maken.

Stel, je staat ergens op aarde (neem voor het gemak maar gewoon een plek in Nederland, op zeg 51 graden noorderbreedte). Steek een stok in de grond die met zijn uitstekende eind naar de hemelpool (+/- poolster) wijst. Die stok staat op deze specifieke plek dus schuin in de grond, en maakt een hoek van 51 graden met de lokale horizontaal. Het equatorvlak van de aarde staat nu loodrecht op de stok. Bij de lente- en herfstequinoxen (is dat een goed meervoud?) komt de zon, aan de hemel, door het equatorvlak van de aarde. Je zou dus zeggen dat op beide equinox-momenten in het jaar de zon precies in het oosten op zou moeten komen: de lijn van je observatiepunt tot de zon staat dan bij opkomst van de zon precies naar het oosten (loodrecht op de stok en ook loodrecht op de projectie van de stok op de grond). Ik denk dat men het gemiddelde punt van opkomst van de zon van de twee equinoxen neemt omdat het exacte moment van de equinox niet plaatsheeft wanneer de zon opkomt. Omdat de declinatie van de zon continu verandert heb je namelijk maar een precies moment waarop de zon door het equatorvlak van de aarde gaat. Dat moment valt niet gegarandeerd samen met het moment waarop de zon opkomt, en dus is de kans slechts klein dat je met een enkel equinox-paaltje meteen precies het oosten te pakken hebt. Het gemiddelde nemen van twee opkomstpunten (die op de lente- en op de herfstequinox) verkleint de fout, denk ik. Het geeft volgens mij echter nog steeds niet precies het oosten aan.

Hopelijk klinkt dit niet veel te warrig!
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dank voor de uitleg!!! Ik print het even uit, ben niet zo mathematisch aangelegd! Reactie volgt
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
        X