Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Koolstof op een creditcard

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Koolstof op een creditcard

Ik was het volgende artikeltje aan het lezen, op de nieuwspagina van de BBC:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/6167671.stm

En ik moet zeggen dat ik het een veelbelovend idee vind! Ter verduidelijking: het artikel beschrijft een plan om mensen meer betrokken te maken bij het reduceren van de CO2-uitstoot door iedereen een jaarlijks 'saldo' aan CO2-emissie toe te wijzen. Bij aankopen en activiteiten die gekoppeld zijn aan CO2-uitstoot wordt een passende hoeveelheid van dat 'saldo' afgetrokken, ongeveer zoals bij een normale pinpas met je bankrekening gebeurt. En als je saldo op is, kun je CO2-saldo van andere mensen kopen! Koolstofhandel in het klein dus. Lijkt me simpel in de uitvoering, en het legt een (gedeeltelijke) oplossing van het CO2-vraagstuk in de handen van consumenten. Natuurlijk zitten er nog wel haken en ogen aan dit plan (Wie bepaalt hoeveel CO2-saldo er bij welke activiteit hoort? Hoe kan alles gecontroleerd worden, ook bij contante betalingen?), maar ik zie zoiets wel werken. Hoe denken jullie hierover?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Naast de problemen die jij opnoemt zie ik nou niet bepaald snel een wereldwijde overeenkomst gesloten worden. Het idee is verfrissend, maar ik vraag me af met hoeveel men zo de uitstoot verlaagd. En wat is bijvoorbeeld inderdaad de hoeveelheid van je saldo? En krijgen kinderen minder dan ouderen? Als ze evenveel zouden krijgen dan zou een oudere bijvoorbeeld al snel zijn saldo op hebben bij de aanschaf van een auto. Kan je dan een lening sluiten? En wat als het helemaal op is? Wat gebeurt er met een CO2 arme? En als kinderen inderdaad minder krijgen, vanaf welke leeftijd krijgen ze dan meer? Ik zie nog wel een heleboel vraagstukken.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
    X