Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Broeikaseffect

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voor de mensen die zeggen dat de zeespiegel niet zal stijgen: waarom hoor je dit dan van alle kanten? Ik bedoel, het is een serieuze kwestie waar veel over gepraat wordt, en het is toch een hele andere discussie dan klimaatverandering. Dit is iets dat je kunt meten, dus er zal vast wel ergens iets te vinden zijn waarom de zeespiegel wel of niet stijgt lijkt me.

Over de zon: net als met metingen van de temperatuur zijn we nog helemaal niet zo lang bezig met het meten van de zonneactiviteit. We hebben veel te weinig gegevens over de zon om een echte voorspelling te doen. Wat is normaal en wat niet? Is er nou meer activiteit, of juist minder dan zoveel jaar geleden? De ene grafiek laat iets heel anders zien dan de andere grafiek. Wat is nou waar? Ik denk dat je je eigen conclusies moet trekken over deze twee onderwerpen, simpelweg omdat we veel te weinig gegevens hebben om te zeggen: "dit is 'normaal'."

Ik ben persoonlijk van mening dat de opwarming van de aarde een natuurlijk proces is, in combinatie met menselijk 'ingrijpen'. Een proces dat al op de agenda stond, maar dat de mens versnelt heeft. Het is gewoon een feit dat de mens een grote invloed heeft op de aarde, en het zou een stuk beter zijn als we wat bewuster met de natuur en het milieu omgingen. Leer de kinderen vanaf de basisschool bijvoorbeeld bewust met de natuur om te gaan, zodat ze van jongs af aan weten wat het is, en wat hun invloed hierbij is. Als kinderen hier bewust iedere dag mee bezig zijn, zullen ze dat als ze volwassen zijn ook niet snel meer vergeten en hopelijk ernaar leven. Oude gewoontes leer je niet snel af, maar als ze niet aangeleerd worden, hoef je ze ook niet af te leren.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

mooi demelza, als je het ze niet aanleert hoef je ze het niet af te leren!

en dan gaan we nu de vrije markt aanpakken?
      bedrijven, tegen die kerels is niet op te boksen, die zien er wel voor dat ze de jongsten hebben te pakken met hun reclame en lokmiddeltjes :-)

en die klein mannen die toch voor de appel grijpen ipv snoep, en meer interesse hebben in hoe de natuur werkt ipv. hun playstation? zijn schaars aan het worden.

In elk geval wat je zegt over combinatie van natuurlijk proces, en de mens die als accelerator dient lijkt me toch het meest plausibel, ik sta niet aan de kant van de mensen die geloven dat wij totaal geen impact hebben op het gebeuren op onze bol.

Maar steeds blijf ik bij een theorie, dat het mss onze programmatie is?
      of iets wat in werking gezet is bij het nakende eind van de aarde om data door te sturen...
      we hebben gewoon totaal geeeen perspectief van wat hoe en wie we zijn.
      maar wel denken dat we Het zijn, en zo geweldig en uniek..
      wat maakt ons verschillend van mitochondria of witte of rode bloedlichaampjes of een virus als je de schaal doortrekt?
      wat als heel onze evolutie die mss maar 40000 jaar bestaat een knipoog in universumtijd, uiteindelijk maar een heel simpel en oeroud proces is wat in werking wordt gezet ťťnmaal als de tijd en omstandigheden daar zijn?
      Het omzetten van aardse materie naar andere apparaten en machines gewoon om ons doel te voltrekken... aangeboren nieuwsgierigheid en leergierheid.
      we moeten die radiotelescopen ombouwen en gewoon heel de tijd de data die we hier verzamelen het heelal insturen :-)

Broeikaseffect, op dit forum hebben ze het erover, en duizenden anderen waarschijnlijk ook, je hebt voor en tegen wetenschappers.. en zolang dat er niemand gelijk krijgt, gaat ook niemand echt iets aan de toestand veranderen, en blijven we verder doen tot als het echt wel duidelijk wordt dat we dringend iets moeten veranderen, en dan is het te laat!
      en als het dan toch blijkt dat het te laat is, zullen ze daar ook nog wel geld proberen uit te slaan... doomsdaydekentjes, of juist niet koelingspakken, zuurstofbars 'beginnen nu al te bestaan in grooote steden' :-)
      ach we zullen wel zien zeker?

Future is not what it used to be.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Je kunt mensen wel zeggen hoe het moet maar of ze het dan doen is een tweede. In veel ontwikkelingslanden zoals in afrika wil de westerse wereld dat deze landen onze eigen ontwikkeling met fossiele brandstoffen overslaat. Ze moeten dus geen kolenmijn gaan bouwen om stroom op te wekken maar alles met dure zonnepanelen doen met een laag rendement. Nu is er wel genoeg zon in afrika, maar hoe moet een land waar het inkomen 1/20e is van hier zonnepanelen gaan gebruiken terwijl zelfs hier in de westerse wereld zonne-energie nog altijd erg duur is. Dat is voor die mensen daar niet logisch dat ze zoveel moeten betalen voor energie terwijl het goedkoper en makkelijker kan. Het is wel belangrijk om het goede voorbeeld te geven, maar in de westerse wereld is meer geld om dergelijke vormen van energie te realiseren dan in een ontwikkelingsland. Dus het lijkt me handiger dat we liever zelf windenergie en zonne-energie gaan promoten en ook gaan gebruiken, net zoals auto's op biomassa te laten rijden. Gewoon bij jezelf beginnen.

Commentaar

daar heb je volkomen gelijk in!

maar vroeger had je zoiets als de staat hť..

voor mij heeeel logisch lijkt, bv ecovert een afwasmiddel dat goed werkt en tot vele malen minder schadelijk en biologisch afbreekbaar is...
          dat dat gewoon bijna verplicht moet worden.
          en dat elke rommel gewoon niet in je land mag ingevoerd of geproduceerd worden.

kbedoel er was een tijdje geleden toch ook iets als Ecotax??
          dus de consument moet dan meer betalen omdat ie iets in een plastic fles koopt? neeen leg gewoon die producent op dat ie anders moet produceren.

en idd. beste raad, begin bij jezelf!
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Tjek it out: http://www.theavclub.tv/ Drunk America episode 3 Global Warrming
            Samen komen we wel uit
            "Zu groŖ, zu klein, Er kŲnnte etwas grŲŖer sein..."

Commentaar

Ik twijfel zeer of de mens de grote versneller is.

Je argument is zeer sterk Demelza,
              maar toch: in de tijd dat de zon op 0 ging, ging de warmte op aarde ook op 0 en werd het koud op aarde. (Bijvoorbeeld in het Maunder Minimum).

Het kan best kloppen dat de zon nog actiever is geworden en stoot veel meer uit dan wij, dat is geeneens een vergelijking Daarom is dit een natuurlijk proces en de versnelling dat veroorzaken wij waarschijnlijk nauwelijks, in de trend van de zonneactiviteit de laatste jaren wordt de zon toch actiever(bijvoorbeeld het bekende 4 X-flare voorbeeld 10930 in december 2006)

Maar het klopt we weten er te weinig over, maar wat het meest logisch is is het bovenstaande.

Commentaar

Martijnske, meteen de grote accelerator, neenee gewoon als accelerator,
                meen je dan dat de mens geen invloed heeft?

Weet je hoe dun en toevallig deze atmosfeer wel niet is waar we in leven.
                10 km de hoogte in houd het al op, das uiteindelijk niet zoveel voor zo'n grote bol.
                En ik geloof zeker dat de mens daar een serieuze invloed op kan hebben.

of dat nu de reden is dat de aarde opwarmt? neen wss niet, maar denkt niet dat het helpt wat we de laatste 180 jaar aan het doen zijn.

Maar ja mens past zich wel aan zeker? Muterend naar een vorm die zich kan handhaven in warmere omstandigheden.
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                  Voor de mensen die zeggen dat de zeespiegel niet zal stijgen: waarom hoor je dit dan van alle kanten? Ik bedoel, het is een serieuze kwestie waar veel over gepraat wordt, en het is toch een hele andere discussie dan klimaatverandering. Dit is iets dat je kunt meten, dus er zal vast wel ergens iets te vinden zijn waarom de zeespiegel wel of niet stijgt lijkt me.

Door een zeker radioprogramma in de VS tijdens de 70-er jaren... Was alle pers er ook zeker van dat er een alien invasie zou komen...

De pers gebruikt Venus als broeikas voorbeeld... Omdat de pers te stom is om ook maar even moeite te doen voor meer ''research,'' nadat ze ietshebben gevonden dat ze kunnen gebruiken. Weten ze niet dat Venus 1; dichter bij de zon ligt (-_-) en dat Venus een wolkenlaag heeft van kilometers dik (die bevatten oa CO2 en zwavelzuur). Een wolkendek is wat anders dan de atmosfeer zelf

Commentaar

was dat niet war of the worlds in '1938' radioshow van orson welles???

tja ze dachten bij de eerste atoombomexperimenten van ach t'is ook wel ok, en staan ze op 2km met hun verrekijker te kijken, en dan toch goed ziek worden?

of moet je de lijst van E-nummers eens bekijken, eerst allemaal op de markt gebracht, dan wordt een gedeelte ervan gehaald omdat ze gevaarlijk zijn, zo zijn er nog steeds, enkele verboden, en sommige "verdacht"

Komt erop neer dat we vaak niet de gevolgen helemaal kunnen overzien.

Kheb ook gehoord dat "de amerikanen" met radiogolven delen van de atmosfeer opwarmt, om te kijken wat er gebeurt en iets met via die laag andere stralingen te deflecteren.
                    ergens toch lichtelijk onverantwoord
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

Iedereen zegt wat anders en we moeten dus afwachten, want we weten het niet wat er precies is en gaat gebeuren

Commentaar

Origineel geplaatst door martijnske
                        Iedereen zegt wat anders en we moeten dus afwachten, want we weten het niet wat er precies is en gaat gebeuren
                        Ten eerste: we moeten niet afwachten als iedereen iets anders zegt omdat voorzichtigheid niemand kwaad doet, en ten tweede, het is niet omdat iemand "iets anders" zegt dat een skepticus zegt dat we moeten afwachten - we moeten de verschillende standpunten kritisch onderzoeken. Ald ik plots ga zomaar ga verkondigen dat de aarde plat is, moeten alle skeptici dan plots gaan twijfelen aan het feit dat ze rond is?
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het enige probleem dat ik heb is dat mijn portefeuille weeral eens aangesproken wordt. Terwijl nog niet bewezen is dat de mens de schuldige is en hun maatregelen niets voorstellen. Voorzichtigheid ja, maar dat ze eerst eens nadenken en zelf wat minder Co2 uitstoten.
                          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                            Het enige probleem dat ik heb is dat mijn portefeuille weeral eens aangesproken wordt.
                            En daar hebben we de crux van het verhaal.

Voorzichtigheid treft de portefeuille van de rijkere landen en komt vooral de armere landen tegemoet (want die hebben niet de financiŽle middelen om sommige tegenmaatregelen te treffen - ik zie Bangladesh niet direkt een Deltaplan in het leven roepen).

Sommige wetenschappers (zoals diegenen die de invloed van de zonnecycli op het klimaat bestuderen) hebben zuiver wetenschappelijke drijfveren om bij de bestaande modellen kanttekeningen te maken (en het feit dat de laatste twee of drie jaar klimatologische modellen beter zijn geworden is ten dele aan hen te danken); andere "wetenschappers", zeker uit een bepaalde hoek in de Verenigde Staten, wordt door heel wat andere motieven gedreven.

Tussen haakjes, voor vele van de maatregelen is er gewoon geen excuus voor veel energieverspilling, behalve luiheid. Maar luiheid tegengaan zonder financiŽle drijfveren in het leven te roepen blijkt moeilijk, zeker als de lasten voor vandaag en de baten voor morgen zijn.

Een inwoner van de Verenigde Staten gebruikt drie keer meer energie dan zelfs een Duitser, en niet omdat de levensstandaard daar hoger is. Wel ten dele omdat verspilling hem niet (onmiddellijk) raakt in de portefeuille, dus waarom zou hij ook maar iets veranderen aan zijn gedrag?

Martin Durkin komt uit een bepaalde politieke hoek (ik ga het niet "rechts" noemen want het is zeker niet rechts-conservatief), en de documentaire die hij juist gemaakt heeft maakt dat duidelijk; reden te meer om kritisch te kijken naar wat hij verkondigt zelfs al ben je het eens met sommige van zijn bredere politieke analyses en het dus verleidelijk is om zijn complottheorieŽn te geloven.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                              Origineel geplaatst door Jefke
                              Het enige probleem dat ik heb is dat mijn portefeuille weeral eens aangesproken wordt.
                              En daar hebben we de crux van het verhaal.

Voorzichtigheid treft de portefeuille van de rijkere landen en komt vooral de armere landen tegemoet (want die hebben niet de financiŽle middelen om sommige tegenmaatregelen te treffen - ik zie Bangladesh niet direkt een Deltaplan in het leven roepen).

Sommige wetenschappers (zoals diegenen die de invloed van de zonnecycli op het klimaat bestuderen) hebben zuiver wetenschappelijke drijfveren om bij de bestaande modellen kanttekeningen te maken (en het feit dat de laatste twee of drie jaar klimatologische modellen beter zijn geworden is ten dele aan hen te danken); andere "wetenschappers", zeker uit een bepaalde hoek in de Verenigde Staten, wordt door heel wat andere motieven gedreven.

Tussen haakjes, voor vele van de maatregelen is er gewoon geen excuus voor veel energieverspilling, behalve luiheid. Maar luiheid tegengaan zonder financiŽle drijfveren in het leven te roepen blijkt moeilijk, zeker als de lasten voor vandaag en de baten voor morgen zijn.

Een inwoner van de Verenigde Staten gebruikt drie keer meer energie dan zelfs een Duitser, en niet omdat de levensstandaard daar hoger is. Wel ten dele omdat verspilling hem niet (onmiddellijk) raakt in de portefeuille, dus waarom zou hij ook maar iets veranderen aan zijn gedrag?

Martin Durkin komt uit een bepaalde politieke hoek (ik ga het niet "rechts" noemen want het is zeker niet rechts-conservatief), en de documentaire die hij juist gemaakt heeft maakt dat duidelijk; reden te meer om kritisch te kijken naar wat hij verkondigt zelfs al ben je het eens met sommige van zijn bredere politieke analyses en het dus verleidelijk is om zijn complottheorieŽn te geloven.

Dit lijkt me een verstandige bijdrage aan het debat !.. De aarde warmt op door toedoen van de mens, voor wie dat nog niet duidelijk genoeg is zo langzamerhand of diegenen die het willen bagetaliseren (invloed van de mens). Zouden eens een kijkje in China of Rusland moeten nemen.

Het probleem ligt voor een groot gedeelte bij de gevestigde macht, maar ook bij de verwende westerse burger. Mensen moeten veranderen, en dat doet meestal pijn.

Commentaar

ik heb hier een paar interessante links

http://globalwarminghoax.wordpress.com/
                                lijkt mij niet echt objectief, maar leuk om te lezen

Climate Momentum Shifting
                                wetenschappers die van mening zijn veranderd..

EDIT Demelza:
                                Linkje even ingekort i.v.m. lay-out.

Commentaar

Werken...
                                X