Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afstand???

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afstand???

Als ik op vakantie ben loop ik naar een gebergte. Als ik op de hoogste berg sta dan zie ik in de verte bergen(er zit zee tussen). Maar die afstand is ongeveer 200 km(waar ik sta en de bergen die ik zie). De berg waar ik op sta is ongeveer 300 m hoog. Maar als ik met de veerboot terug reis (de zelfde richting waar ik naartoe kijk) zie ik die bergen niet. Is er dan een verschil tussen kijken van 300 m en de zeespiegel??

Kan iemand misschien mij dit nader uitleggen alvast bedankt!!

Zeker weten. Je hebt te maken met de kromming van de aarde plus de atmosfeer is schoner/transparanter op grotere hoogte. Je kan dus verder zien. Je kan de effecten van de kromming van de aarde al zien op afstanden van minder dan 50km.

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
      Zeker weten. Je hebt te maken met de kromming van de aarde plus de atmosfeer is schoner/transparanter op grotere hoogte. Je kan dus verder zien. Je kan de effecten van de kromming van de aarde al zien op afstanden van minder dan 50km.
      Bedankt voor je reactie daarmee bedoel je dat je op hogere hoogte verder kan zien dan op lagere hoogte. De laatste zin begrijp ik niet helemaal. Kunt U dit misschien nader uitleggen. Je kan de effecten van de kromming van de aarde al zien op afstanden van minder dan 50km

bedankt

Commentaar

Ik bedoelde te zeggen dat objecten vanaf die afstand "achter" of "onder" de horizon lijken te staan.
        Als de atmosfeer goed schoon is en je ver kan zien, kan je bijvoorbeeld de masten van schepen zien terwijl de rest van het schip nog "onder" de horizon zit. Dit komt natuurlijk door de ronde vorm van de aarde.

Commentaar

Ik bedoelde te zeggen dat objecten vanaf die afstand "achter" of "onder" de horizon lijken te staan.
          Als de atmosfeer goed schoon is en je ver kan zien, kan je bijvoorbeeld de masten van schepen zien terwijl de rest van het schip nog "onder" de horizon zit. Dit komt natuurlijk door de ronde vorm van de aarde.
          Maar het kan zijn dat we bergen zien toch. Onze ogen bedriegen ons niet zoals je hier uitlegt!

Commentaar

Jawel. De kromming van de aarde zorgt ervoor dat de "bergen" die jij noemt onzichtbaar kunnen zijn op zeeniveau, terwijl ze op grote hoogte wel zichtbaar zijn (omdat de hoek van de kromming van de aarde dan minder is).

Aan zee kun je inderdaad hetzelfde zien bij een schip dat van de zon afvaart. Aan de horizon lijkt het schip plots te 'zinken', totdat je alleen de masten ziet en uiteindelijk niets meer. Het schip verdwijnt letterlijk 'over' de horizon. Het is o.a. door dit effect dat de oude Grieken al wisten dat de aarde rond was.
            This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Origineel geplaatst door DaMatrix
              Jawel. De kromming van de aarde zorgt ervoor dat de "bergen" die jij noemt onzichtbaar kunnen zijn op zeeniveau, terwijl ze op grote hoogte wel zichtbaar zijn (omdat de hoek van de kromming van de aarde dan minder is).

Aan zee kun je inderdaad hetzelfde zien bij een schip dat van de zon afvaart. Aan de horizon lijkt het schip plots te 'zinken', totdat je alleen de masten ziet en uiteindelijk niets meer. Het schip verdwijnt letterlijk 'over' de horizon. Het is o.a. door dit effect dat de oude Grieken al wisten dat de aarde rond was.
              Wat het ook bevestigd is ook dat die 'bergen' alleen de bovenksnt van de bergen kan je zien. De onderkant/middenstuk van de berg zijn onzichtbaar. Dit is toch ook een bewijstuk van jullie theorie??

Commentaar

Je kan de effecten van de kromming van de aarde al zien op afstanden van minder dan 50km

Hierbij meld je dat de effecten van de kromming minder dan 50 km is.
                Maar die afstand is minimaal 200km. Klopt het dan nog dat de kromming van de aarde een rol speelt en ook de atmosfeer schoner en transperanter is.

Commentaar

Als je op Vlieland bent, heb ik het zelfde zij het in een andere formatie. Op de vuurboetsduin (bij de vuurtoren) kan ik de vuurtoren van Texel zien.

Mars als ik beneden ben, en op de dijk sta, dan kan ik de vuurtoren nog maar voor de helft zien. De vuurtoren van den helder is zelfs te zien...zij het alleen het ligt daarvan wat net boven de horizon uitsteekt terwijl hij tog een kleine 20 m hoog is ofzo. Maar door de kroming van de aarde lijkt het anders.

Dit zijn maar een paar kleine voorbeelden...
                  "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                    Als je op Vlieland bent, heb ik het zelfde zij het in een andere formatie. Op de vuurboetsduin (bij de vuurtoren) kan ik de vuurtoren van Texel zien.

Mars als ik beneden ben, en op de dijk sta, dan kan ik de vuurtoren nog maar voor de helft zien. De vuurtoren van den helder is zelfs te zien...zij het alleen het ligt daarvan wat net boven de horizon uitsteekt terwijl hij tog een kleine 20 m hoog is ofzo. Maar door de kroming van de aarde lijkt het anders.

Dit zijn maar een paar kleine voorbeelden...
                    Ik begrijp je we, maar de vraag is speelt de kromming van de aarde ook een rol op een afstand als 200 Kilometer. De vuurtoren waar je het over hebt is natuurlijk geen 200 km van vlieland. Hierboven werd net vermeld dat de effecten minder dan 50 km zijn. De vraag is of de kromming van de aarde ook een rol speelt op 200 km. Snap je me een beetje?

Bedankt voor je uitleg.

Commentaar

Beste mensen

Is er een mogelijkheid dat de effect van kromming van de aarde speelt op een afstand van 200 km. Sommige beweren dat de effecten van kromming van de aarde alleen een rol spelen bij een afstand van minder dan 50 km.

bedankt

Commentaar

Zelf heb ik wel eens gezien, op een dag met zeer schone lucht, dat schepen zich "voorbij" de horizon bevonden en alleen hun masten nog te zien waren. Ik schatte de afstand toen op 50km. Op 200km zou het effect alleen maar duidelijker zijn. Maar dan moet de atmosfeer het wel toelaten om objecten op die afstand nog te zien. Plus het object moet hoog genoeg zijn om uberhaupt nog boven de horizon uit te steken. Bij jouw bergen lijkt me dat geen probleem. Dat je de 'onderkant' ervan niet zag zou ik verklaren door het afnemende "zicht" (hoever kan je zien), op lage hoogte. De bovenkant is dan beter zichtbaar opdat de transparantie met de hoogte beter wordt.
                        Op een fatsoenlijk weerbericht wordt ook altijd het "zicht" opgegeven wat o.a. voor lucht- en scheepvaart van belang kan zijn. (en natuurlijk voor amateur astronomen ;-) )

groeten

Commentaar

Zelf heb ik wel eens gezien, op een dag met zeer schone lucht, dat schepen zich "voorbij" de horizon bevonden en alleen hun masten nog te zien waren. Ik schatte de afstand toen op 50km. Op 200km zou het effect alleen maar duidelijker zijn. Maar dan moet de atmosfeer het wel toelaten om objecten op die afstand nog te zien. Plus het object moet hoog genoeg zijn om uberhaupt nog boven de horizon uit te steken. Bij jouw bergen lijkt me dat geen probleem. Dat je de 'onderkant' ervan niet zag zou ik verklaren door het afnemende "zicht" (hoever kan je zien), op lage hoogte. De bovenkant is dan beter zichtbaar opdat de transparantie met de hoogte beter wordt.
                          Op een fatsoenlijk weerbericht wordt ook altijd het "zicht" opgegeven wat o.a. voor lucht- en scheepvaart van belang kan zijn. (en natuurlijk voor amateur astronomen ;-) )

groeten

Bedankt voor je reactie

Commentaar

Werken...
                          X