Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

WNF luidt noodklok over toekomst

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PEKING - Als de wereldbevolking doorgaat met consumeren zoals ze nu doet, zijn in 2050 twee aardbollen nodig om die consumptie bij te houden. Dat meldt het Wereld Natuur Fonds (WNF) dinsdag vanuit de Chinese hoofdstad Peking, waar het zijn Living Planet Rapport presenteert.

Het rapport verschijnt eens in de twee jaar en geeft de 'gezondheidstoestand' van de Aarde weer. Die toestand meet het WNF aan de hand van biodiversiteit en de vraag naar en aanbod van natuurlijke bronnen als bossen, water en fossiele brandstoffen.

Volgens WNF verbruiken we onze natuurlijke hulpbronnen in zoín hoog tempo, dat de aarde niet in staat is deze op tijd weer aan te vullen.

Voetafdrukken

Uit het rapport blijkt dat vooral inwoners van de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten met zevenmijlslaarzen door de ecologie struinen. Het WNF berekende dat de 'voetafdrukken', het aantal vierkante meter dat gemiddeld per persoon nodig is om in de dagelijkse behoeften te voorzien, van deze landen 11,9 en 9,6 hectare groot zijn. Per wereldburger is slechts 1,8 hectare beschikbaar.

Europeanen hebben een gemiddelde voetafdruk van vijf hectare nodig voor energie, voeding en andere behoeften. Nederlandse voetafdrukken zijn 4,4 hectare groot. Afghanistan legt het minst beslag op natuurlijke bronnen: die afdruk beslaat slechts 0,1 hectare.

Duurzaamheid

"Het is de hoogste tijd om te kiezen voor duurzaamheid. Op dit moment gebruiken we al een kwart meer aan natuurlijke hulpbronnen dan dat de aarde aankan", aldus Jim Leape, directeur-generaal van WWF International.

"Het goede nieuws is, dat we weten waar we moeten beginnen, en wel bij ons energiegebruik. De manier waarop we energie opwekken en verbruiken neemt bijna de helft in van onze voetafdruk op deze aarde. Met de juiste keuzes op dit vlak zijn snelle verbeteringen te maken. De benodigde technologie is al voor handen."

Bron: nu.nl
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Ik heb eens voor mijn vorige opleiding mijn eigen voetafdruk moeten berekenen. Die bedroeg maar liefst 6,74 hectares! Het maakt je behoorlijk bewust.

Die uitkomst kwam uit 4 catergorieŽn: eten, transport, wonen en overig. Als iedereen zo zou leven als ik toen deed, zouden er maar liefst 3,4 aardes nodig zijn! En dan had ik nog lang niet de grootste voetafdruk. De Amerikanen zijn het ergst.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Re: WNF luidt noodklok over toekomst

Origineel geplaatst door Demelza
      Het goede nieuws is, dat we weten waar we moeten beginnen, en wel bij ons energiegebruik. De manier waarop we energie opwekken en verbruiken neemt bijna de helft in van onze voetafdruk op deze aarde.
      Dit is al zo lang bekend! En toch worden bruggen, kerktorens, parkjes, AFGESLOTEN overdekte parkeergarages, bouwterreinen enz. 's nacht hel verlicht door ontelbare 1000 Watt lampen. Zelfs overdag zie ik op verschillende bouwplaatsen de schijnwerpers voluit branden. En dan hoor ik een spotje op de radio waarbij we als tip krijgen om het standby-lampje van de tv uit de drukken.... Hoeveel mensen moeten hun standby-lampje uit doen om te energie van 1 overbodige bouwlamp te compenseren?
      Begin bij de grootverbruikers! Zo moeilijk is het toch niet om de boel gewoon uit te zetten? Waar wachten we op? Doe de lampjes uit uit en je hebt geen laserbeamer meer nodig om spektakel aan de hemel te zien.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
      X