Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klimaatverandering: jouw mening

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik denk dat de huidige opwarming van de aarde enkel en alleen door toedoen van de mens wordt veroorzaakt. Maar blijkbaar willen mensen dit nog altijd niet onder ogen zien. De hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer is de laatste 2 eeuwen spectaculair toegenomen. En zoals de naam zegt "broeikasgassen" is het dus logisch dat het warmer wordt. Misschien dat het even wat kouder zal worden in Europa door het stilvallen van de golfstroom maar daarna zal een ongekende en niet te stoppen opwarming ingezet worden. Zelfs als we de hoeveelheid CO2 terugbrengen naar een niveau van begin jaren 90 zal de aarde opwarmen.
    Zal de mens dit overleven? Ongetwijfeld. Maar onze beschaving en technologische vooruitgang zal ten einde zijn. Miljoenen mensen op de vlucht voor overstromingen, hongersnood en ander geweld. De mens moet eerst voelen voor hij het zal leren. Er zal eerst een catastrofale ramp moeten gebeuren voor men zal reageren. Het verbaast me trouwens dat jullie nederlanders het stijgen van de zeespiegel afdoen als een lachertje. Heel Europa zal overhoop liggen en zoals altijd zijn vluchtelingen niet welkom in andere gebieden.
    Het is veel verstandiger om nu in te grijpen, zelfs al weten we niet 100% zeker wat er zal gebeuren, want als het gebeurt zal het een ramp zijn.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ja, tuurlijk. En die opwarming van de aarde zoveel miljoen jaar geleden was zeker ook onze schuld.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Aaaah, dus het is gewoon toeval dat de temperatuur wereldwijd stijgt sinds we enorme hoeveelheden broeikasgassen uitstoten .
        Gezegde: Wie met vuur speelt kan zich branden
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Sinds? Hoelang worden er al nauwkeurige metingen gedaan? Heb je een linkje voor me?

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
            Aaaah, dus het is gewoon toeval dat de temperatuur wereldwijd stijgt sinds we enorme hoeveelheden broeikasgassen uitstoten .
            Gezegde: Wie met vuur speelt kan zich branden
            Google eens op maximum en minimum temperaturen. Zul je zien dat het weer zich vroeger ook extreem gedroeg. Of er nu nauwkeurige metingen waren of niet.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb het niet over nauwkeurige metingen, dat was Demelza. Ik ken het begrip paleoklimatologie wel. Ik denk dat iedereen het hier met me eens is dat de mens verantwoordelijk is voor de toename van broeikasgassen in de atmosfeer.
              En het is duidelijk dat er een verband is tussen de hoeveel CO2 en de temperatuur op aarde. Hier een klein grafiekje:
              http://www.worldviewofglobalwarming.org ... vostok.jpg

Commentaar

Ik denk dat de ompoling (noord zuid) hier ook iets mee te maken heeft. Hierdoor wordt de aarde minder beschermd. Maar of er oorzaak en gevolg is dat is misschien de vraag. Heeft de ompoling iets te maken met de klimaatverandering of omgekeerd of is er een wisselwerking?
                Mors et Vita

Commentaar

@Jefke: Ik was inderdaad degene die het over nauwkeurige metingen op de lange termijn had. Die zijn er namelijk niet.

Wat ik wil zeggen is dat de mens een van de oorzaken is. Niet de oorzaak. De zon evolueert, net als de aarde in de afgelopen miljarden jaren. Dat heeft invloed op het klimaat. Vulkanen, natuurrampen, cyclussen etc spelen de allergrootste rol in klimaatverandering. De mens is maar een kleine oorzaak! Zonder de mens zou de aarde ook wel opwarmen.

EDIT:
                  @Socrates: Ik denk niet dat ompoling (het wisselen van de magnetische noord- en zuidpool) veel invloed heeft op het klimaat.

Commentaar

Daar verschillen we dus van mening. Ik denk dat de mens de hoofdoorzaak is van de opwarming nu en dat de andere factoren slechts een bijrol spelen. Soms zullen ze de opwarming versnellen en soms de opwarming afremmen.

Commentaar

Niets mis met het hebben van verschillende meningen.

De mens is 'maar' onderdeel van de natuur en ik ben het grondig met je eens dat wij een dikke vinger in de pap hebben wat klimaatverandering betreft. Maar ik denk niet dat die vinger dik genoeg is om helemaal de oorzaak te zijn.

Daarbij is dit niet de eerste keer dat de aarde opwarmt (doet het dat eigenlijk wel?). Zelfs voor de mens er al was bestond er al een cyclus van opwarming en afkoeling.

Commentaar

Kan het ook niet zo zijn dat door de precessie van de aardas de seizoenen langzaam verschuiven?
                        De afgelopen 2/3 jaar hebben wij redelijk warme nazomers en natte "begin" winters (nov/dec).

Global warming zoals dat zo mooi genoemd wordt bij onze grootste CO2 producent hier op aarde wordt volgens mij veroorzaakt door puur "natuurlijke" fenomenen en de mens helpt gewoon een klein handje mee. Uiteraard kan ik dat niet hard maken.
                        Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

de effecten waar we het nu over hebben zoals muggen die nu nog rondvliegen en steken kun je niet rechtstreeks toeschrijven aan de opwarming van de aarde. Er zijn altijd perioden geweest die afwijkend zijn ten opzichte van normaal. koude perioden en warme perioden. war zouden de relatief zachte winters van de jaren 30 aan moeten worden toegschreven? Met de strenge winters van de jaren 40 daarna? en opnieuw de zachte van de jaren 50?
                          spelingen van de natuur.
                          afgelopen winter had het op ongeveer 100-200 km gescheeld of we hadden een winter gehad die zeker in de top 10 strengste winters was geeindigt.
                          Minder sneeuw dan vroeger?
                          is ook niet helemaal waar. men denkt dan vaak aan de strenge winter van 1963 waar de sneeuw bijna 3 maanden bleef liggen. maar ook toen was een sneeuwlaag die een aantal weken bleef liggen vrij uitzonderlijk.
                          soms kan het een paar jaar achter elkaar gebeuren en dan weer een decenium niet.

een mooi voorbeeld is de witte kerst. vroeger hadden we heel vaak een witte kerst zullen de oudere onders ons zeggen. klopt deels maar dan praten we over de tijd tussen 1800 en 1900.
                          maar de eisen van het KNMI in de Bilt zijn erg discutabel: op beide dagen moet er een gesloten sneeuwdek liggen op het grasveld achter het gebouw van het KNMI.
                          daarom is een officiele witte kerst niet meer voorgekomen sinds 1981.
                          terwijl kerst 2000 noord, oost en zuidoost Nederland onder een dik pak sneeuw lag. maar in de Bilt lag net niet genoeg. dus geen witte kerst in de boeken. zo zijn er nog een aantal jaren te noemen.
                          is dat een klimaat verandering? of is het spelen met cijfers en regels?

dus als een "ouder" spreekt over dat er vroeger veel meer sneeuw viel......... dan heeft dat meer te maken hoe mensen dingen herinneren.

Maar ik denk dat de opwarming van de aarde ons zeker nog gaat opbreken. al gaat daar hoe dan ook een eind aan komen want de olie is toch voor 2030 op. ik hoop dat er voor die tijd veel is geinvesteerd in zonneenergie en en andere CO2 neutrale en duurzame energie bronnen.
                          Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                          The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Waarom de ompoling misschien wel een rol speelt:
                            "Op zichzelf is dit niets bijzonders. De zon ondergaat elke 22 jaar zon ompoling; en met de aarde is het de laatste 4 miljoen jaar als 16 keer gebeurd. De laatste keer 730.000 jaar geleden. Misschien is het niet toevallig dat uigerekend toen onze aapachtige voorouders zich zo snel tot echte menselijke verder ontwikkelden. Onderzoekingen wijzen namelijk uit dat sommige diersoorten overgevoelig zijn voor het uitvallen van het beschermende magneetveld. Men verwacht daarom dat zich ook in de loop van de komende duizenden jaren vele mutaties (spongsgewijze veranderingen in de levensvormen) zullen voordoen, vooral als het herstel van de aarddynamo lang duurt. We kunnen echter met geen mogelijkheid voorspellen hoeveel tijd dit hele proces in beslag gaat nemen. In het ergste geval zal de nagenoeg vrij binnendringende zonnewind niet alleen over de hele wereld het klimaat danig in de war schoppen, maar ons ook blootstellen aan een bombardement van deeltjes met griezelig hoge snelheden."
                            uittreksel http://www.kennislink.nl/web/show?id=13 ... &cat=60360

ook maakt de aarde een bepaalde beweging

http://www.kennislink.nl/web/show?id=112383
                            Mors et Vita

Commentaar

Interessante posts, Eriko en Socrates!

Ik ga met jullie beide mee.

Eriko: Waarschijnlijk heb je gelijk. Mensen hebben een selectief geheugen en eigenlijk mag je niet uitgaan van hun verhalen over het weer. Vraag eens aan iemand wat het weer een tijdje geleden gedaan heeft. Bijna niemand herinnert zich de sneeuw en kou in maart, de uitzonderlijke hittemaand juli en de zeer natte augustusmaand. Of de uitzonderlijke sneeuwval in maart 2005, toen het verkeer in grote delen van West-Europa plat lag.
                              2 Hete dagen na een periode van kou en regen en we lopen alweer te klagen over het weer. En eigenlijk is een mensenleven te kort om te zeggen: vroeger was het weer anders. Misschien zijn het gewoon natuurlijke schommelingen.

Socrates: ook jij hebt hier een punt. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik zal binnenkort je linkjes eens doorlezen.

Commentaar

Die sneeuw van 2 maart 2005 zal ik nooit vergeten. hier in stadskanaal lag toen precies 50 cm!! :lol: dat was echt heel bijzonder.
                                ik ben trouwens heel benieuwd hoe deze winter gaat worden.
                                Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                                The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Werken...
                                X