Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klimaatverandering: jouw mening

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klimaatverandering: jouw mening

De wetenschappers die zich bezig houden met klimaatverandering zijn in 2 kampen gedeeld: de wetenschappers die denken dat de aarde opwarmt en de wetenschappers die beweren dat we op een nieuwe ijstijd afstevenen.

Men strooit met bewijzen in het rond die hun theorie moeten bevestigen, maar vaak is dat 'bewijs' maar een klein deel van een veel groter geheel.

Men houdt nog niet zolang het weer nauwkeurig bij met geavanceerde apparatuur. Tegenwoordig staan overal meetstations. Vroeger werd niet overal gemeten en vaak meette men in een boerenveld. De boer ging dan een paar keer per dag kijken hoe warm het was en keek hoeveel regen er gevallen was. Deze gegevens zijn natuurlijk niet al te betrouwbaar, want zo'n boer zal ook wel eens ziek zijn geweest of andere 'verplichtingen' hebben gehad. Deze gegevens werden uiteindelijk verzameld en daarop baseerd men tegenwoordig de gegevens van vroeger. Je kunt je voorstellen dat er vroeger thermometers waren die niet al te nauwkeurig waren. Als je thermometer bijvoorbeeld een halve graad verschil aangeeft, ga je dat op de lange termijn zien aan de statistieken.

Ik zou graag jullie mening willen weten en ook waarom jij dat vind: denk jij dat de aarde opwarmt en we een hete periode tegenmoet kunnen zien, of stevenen we af op een nieuwe ijstijd?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Mmm geen idee eigenlijk. Het leuke is, men zegt "De aarde warmt op, dat komt door de mens!". Hoelang in vergelijking met de leeftijd van de aarde meten wij al de temperatuur? Heel kort. Wie zegt dat het niet een sinusgolf is en dat het normaal is dat de aarde nu opwarmt?

Commentaar

We weten globaal wel wat de aarde vroeger voor temperaturen had, maar we kunnen het nooit op de graad zeker weten. Veel mensen geven inderdaad de schuld aan de mens, en de mens is ook wel een klein beetje schuld. Verstedelijking zorgt bijvoorbeeld voor een temperatuursverhoging op de kleine schaal. Er worden steeds meer steden gebouwd en alle kleine beetjes worden een grote. Dan heb ik het nog niet over het broeikaseffect, de uitstoot etc etc.

Maar ik geloof zelf dat wij nu in een natuurlijke cyclus zitten waarin de aarde opwarmt. Daardoor smelt het poolijs en koelt het water (oceanen) af. Hierdoor zou de golfstroom stil kunnen vallen waardoor er geen warm water meer getransporteerd wordt, wat er weer voor zorgt dat er geen warm water meer bij de warmere landen kan komen en het vervolgens gaat afkoelen en we regelrecht op een nieuwe (kleine?) ijstijd afstevenen.
      Dus eerst: opwarming, dan afkoeling. Een natuurlijk proces, maar ik geloof wel dat de mens de boel versnelt.

Commentaar

Wat kan het boeien, dan wordt het maar een graad warmer, dan stijgt de zeespiegel maar een paar meter. Maakt het uit.

Het maakt voor de aarde toch niets uit. En bovendien lost het probleem zichzelf toch wel weer op aangezien de fossiele brandstoffen over 50 tot 100 jaar toch helemaal op zijn. Dan zal de hoeveelheid kooldioxide weer langzaam afnemen en de planeet weer wat afkoelen.

En als Nederland dan voor driekwart onder water staat? Nou jammer dan, dan zullen ze daar vast wel weer iets op verzinnen.

Commentaar

Door een groot gebied af te koelen krijg je een groot gebied dat afkoelt,maar na een tijd weer een vrij gematigde zone krijgt waardoor
          het weer een warmer klimaat ontwikkeld,zo klaar als een snip verkouden
          Limbabwees,oet Geleean.!!
          Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Hier in elk geval wat onze Oosterburen er van vinden:

http://www.2xfun.de/view.php?file=5096#item

Total niedlich!

Lijkt me dus einfach toll.

Ah, en mijn mening. Om er maar weer een clichee tegen aan te gooien. Ze kunnen het weer van morgen vaker niet dan wel goed voorspellen dus wat het klimaat op langere termijn aan gaat lijkt me nog steeds speculatie dan wel een wetenschappelijk beargumenteerd gokje. Miljoenen jaren weershistorie, zoveel variabelen die allemaal onderlinge afhankelijkheden hebben, hooguit 100 jaar werkelijk betrouwbare gegevens.... dat wordt nog veel meer meten over veel meer tijd en dan alles in een tig modellen kloppen. ...
            "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Feit is dat de toekomst er niet heel erg rooskleurig uitziet. Ik heb toch wel een voorkeur voor een nieuwe ijstijd: denk dat poolkappen uiteindelijk sneller zullen smelten dan op een kluitje kunnen bevriezen.

Denk ik.
              XT10

Commentaar

er zijn verschillende theorien die wetenschappers hebben berekend. Een daarvan is dat de warme golfstroom verschuift en west-europa niet meer onder invloed is van die warme golfstroom.

een mooi voorbeeld is de vergelijking tussen het klimaat in Lissabon en New York. Lissabon is in de zomer snikheet en in de winter zacht. New York is in de zomer snikheet en in de winter steenkoud. terwijl deze steden ongeveer op de zelfde noordelijke breedtegraad liggen.

Het klimaat in europa is sterk beinvloed door de warme golfstroom. dit zorgt in de zomer voor een aflandige wind door hoge druk gebieden boven midden en oost europa. In de winter zorgt het warme zeewater voor een aanlandige wind. dit resulteert in een vochtige en zachte winter.

als die golfstroom weg valt voor europa dan gaan we af op een landklimaat. dat houdt in dat we snikhete zomers krijgen en strenge winters met veel sneeuw. een witte kerst of een elf stede tocht zijn dan jaarlijkse fenomenen.

wat de exacte gevolgen zijn van de hoge co2 gehaltes in de atmosfeer zijn moeilijk in te schatten.

maar wat duidelijk is dat we anders om moeten gaan met ons energie verbruik. en vooral moeten we af van de olie.
                trouwens er is een intressante documentaire geweest bij het programma tegenlicht van de VPRO. op de site van de VPRO is deze documentaire terug te vinden. energie war heet het geloof ik. er staan er nog wel meer op. :smartass
                Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

ik denk eerder dat we weer tegen een ijstijd aanstaan dan tegen een hittegolf, maar misschien heb ik wat teveel naar day after tomorrow gekeken .. daar zou trouwens toch wel een kern van waarheid in kunnen zitten?

Commentaar

ik denk dat een ijstijd ook best wel mogelijk zou zijn. maar zoals day after tommorow kan helemaal niet. de wereld als een groot lage druk gebied kan niet. er moet dan ook ergens hoge druk zijn en dus rustig weer zonder sneeuwstormen.
                    ik denk dat als het een ijstijd wordt dan gaat dt heel geleidelijk en duurt het een paar jaar voor het echt alleen nog maar vriest.
                    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

ja ik bedoel ook eigenlijk alleen dat stukje aan het begin. dat er ergens in de oceaan ineens een ander drukgebied is, en dat dat de rest ook verstoord.. zou dat niet kunnen?

Commentaar

Hmm, erg interessante post Eriko. Een strenge winter en een warme zomer lijkt mij wel wat.

Ik zou mezelf zeker niet vooraan zetten als het over dit onderwerp gaat, maar ik denk wel dat we te maken hebben/krijgen met een natuurlijke cyclus, enigzins versnelt door de mens. Hoe dan ook blijft het belangrijk dat we binnen niet al te lange tijd een alternatieve vorm van brandstof vinden, of desnoods volledig overstappen op (kern)energie. Grote verschilmaker moet uiteraard de brandstof zijn voor het vervoer. Dat we een betere brandstof moeten hebben is niet alleen belangrijk voor de uitstoot (en gezondheid), maar ook als reddingsmiddel indien het straks écht extreem gaat worden met het weer. Niet erg handig, om dan met een gasfornuis te zitten zonder gas.

En toch hou ik ergens het gevoel dat het wel los loopt. Naar mijn weten is men al druk bezig met het vervangen van autobrandstof, maar kan dit niet direct op grote schaal. In Berlijn staan de eerste waterstoftankstations, en op zo'n manier moet deze industrie groeien. Onze markt is nu eenmaal te groot geworden om drastische maatregelen uit te voeren.

Nu besef ik me overigens weer dat het topic niet over het brandstofprobleem gaat, maar over het broeikaseffect. Ook daar denk ik wel dat het tot een bepaald niveau losloopt. Er gaat een periode komen dat het zwaar wordt, maar ik weet wel zeker dat die periode de mensheid niet de das om gaat doen. Nee ik denk niet dat het broeikaseffect het einde is van onze levende planeet, omdat ze sterk genoeg is om zichzelf daarvan te herstellen. All we need to do is hang on!
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

@Miranda: jij bedoelt de warme golfstroom die opeens afzwakt? Die is in de laatste jaren als (ik geloof) met zo'n 30% afgenomen. Dus ja, dat is wel degelijk mogelijk.

Die film was erg overtrokken, maar er zat zeker een kern van waarheid in. Zo snel zal het echter niet gaan, en zoals Eriko al aangeeft is het onmogelijk dat de hele wereld 1 groot lage drukgebied is.

Commentaar

De laatste 2-3 jaar zijn wel extreem vreemd.

Ik heb al een aantal jaartjes meegemaakt dus dan heb je hopelijk wat een beter beeld dan iemand van 15/16.

Dit jaar is helemaal vreemd, de seizoen vervagen.
                            Vandaag ook nog gewoon wespen die vliegen, niet veel maar toch.
                            Ze hadden allemaal al lang dood moeten vriezen om deze tijd.

Ik hoop maar op een goed winter, want anders is het volgend jaar een overschot aan insecten en veel verzwakte andere dieren die winter nu wel overleven.

Maar wat er komen zal in de toekomst ....

Het enige zeker dat daar over kan zeggen is dat we van niks zeker zijn.
                            En dat alle 'feiten' (over wat komt) slechts aannames zijn.

We kunnen alleen spreken over dit jaar en dit seizoen, verder kijken is speculeren.

Commentaar

Nou ben ik al lang geen 15 meer, maar het verschil is inderdaad wel degelijk te merken. Er valt lang niet meer zo veel sneeuw als vroeger. Nu mag je blij zijn als er al wat valt. Het is verdorie 7 november en nog wordt ik lek gestoken door muggen. Het verschil is er en het is groot, maar wat het nou gaat doen? Vervagen de seizoenen, schuiven ze op, krijgen we een heel nieuw klimaat? Ik zou het niet weten. Als ik uitga van dit jaar zou ik eerder zeggen dat ze opschuiven, maar van 1 jaar mag je niet uitgaan. Het zou evengoed een dipje kunnen zijn dat al een paar jaar bezig is. Misschien krijgen we binnenkort weer de goeie ouwe zomers en winters van vroeger terug.

Feit is trouwens wel dat er steeds meer records gebroken worden en het klimaat extremer is dan een tijd geleden.

Commentaar

Werken...
                              X