Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

'Aarde dreigt warmst in miljoen jaar te worden'

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Demelza
    antwoordde :
    Ik heb ook begrepen dat de dikte van het ijs op de zuid-pool juist toeneemt. Het is nog allemaal erg onzeker en de metingen zijn recent. We praten hier over dingen als: "aarde warmst in miljoen jaar tijd" en dat soort dingen. Onze metingen zijn nog maar enkele decenia echt goed en betrouwbaar te noemen. Beetje voorbarig om dus al conclusies te trekken.

Feit is dat de aarde een aantal cyclussen kent: opwarming en afkoeling. Een van de twee staat voor de deur.

Laat een reactie achter ::

• Marijn
    antwoordde :
    Nja, als je tegen iemand zegt dat de wereldtemperatuur hoger wordt, hebben ze meestal ook de indruk dat het ijs van de polen weg gaat smelten en het zeeniveau drastisch hoog stijgt. Bleek dus niet zo hard te gaan, in ieder geval niet op de zuidpool. Volgens mij werd er zelfs gezegd dat de ijsdikte toenam...

Maarja, nog steeds aan het zoeken naar dat artikel. :P

• Demelza
    antwoordde :
    Dat weet ik, Marijn, maar volgens mij heb jij het over plaatselijke temperatuur. Ik heb het over de gemiddelde temperatuur over de hele wereld.

• Marijn
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Demelza
    Als je de statistieken van de wereld (temepratuur e.d.) eens goed gaat bekijken, dan zie je dat er een stijgende lijn te zien is. De aarde warmt dus op. Als de trent zo doorzet, betekent dat dus dat er meer ijs gaat smelten e.d.
    Ho! Hogere temperatuur betekent niet meteen het smelten van de ijskappen! Door sneeuwval e.d. wordt de hoeveelheid ijs weer aangevuld; moeder natuur past zichzelf aan!

Even een artikeltje zoeken dat ik meer dan een jaar geleden op NASA heb gelezen...

• Demelza
    antwoordde :
    Als je de statistieken van de wereld (temepratuur e.d.) eens goed gaat bekijken, dan zie je dat er een stijgende lijn te zien is. De aarde warmt dus op. Als de trent zo doorzet, betekent dat dus dat er meer ijs gaat smelten e.d.

Maar: echt bewezen is dat natuurlijk niet. Vroeger had men niet zo'n geavanceerde apparatuur als wij nu hebben en werd de temperatuur bijvoorbeeld door boeren gemeten. Als die boer ziek was, dan werd er soms een week niet gemeten. Hoe betrouwbaar zijn die gegevens dan?

Als je hier echt in geinteresseerd bent, en eens een goed leesboek wilt lezen, dan raad ik je 'Staat van angst' aan van Michael Crichton.

• Amica
    antwoordde :
    Dat wij het niet mee zullen maken had ik begrepen (wel een geruststelling eigenlijk ) Maar even serieus: Ik bedoelde dus of men nu echt 'bewezen' heeft dat het daadwerkelijk gaat gebeuren. Er is nu al jaren beweert dat het in de toekomst zou gebeuren door het broeikaseffect en laatst ving ik op dat het helemaal niet zo snel ging als dat men dacht. Kan het kloppen dat het hier ergens op het forum werd genoemd?

• Demelza
    antwoordde :
    Eh, Amica... De ijskappen smelten en dat water moet ergens heen. Dus ja: de zeespiegel stijgt voorlopig nog wel even verder.
    Of de zeespiegel zo hoog zal stijgen in de toekomst blijft natuurlijk de vraag. We zullen dat niet meer meemaken, maar ooit zal het wel gebeuren.

• Amica
    antwoordde :
    Moeten we ons hier zorgen om gaan maken? We weten immers dat de aarde flink aan het opwarmen is, maar is het niet zo dat men aangeeft dat het allemaal best wel meevalt?

Stel dat de zeespiegel weer zo'n eind stijgt, dat zou grote gevolgen hebben... Maar is dit zeker dat het gebeurt???

• 'Aarde dreigt warmst in miljoen jaar te worden'

'Aarde dreigt warmst in miljoen jaar te worden'

WASHINGTON - Door de snelle temperatuurstijging dreigt de aarde het warmst te worden in een miljoen jaar tijd. Daarvoor waarschuwt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA in een dinsdag gepubliceerde studie naar de verandering van het klimaat.

In de afgelopen drie decennia is de temperatuur met 0,6 graad Celsius gestegen. Daarmee is onze planeet nu al in 12.000 jaar niet zo warm geweest. Met een stijging van nog eens 1 graad wordt een gemiddelde temperatuur bereikt die vermoedelijk een miljoen jaar geleden voor het laatst heerste.

Als de opwarming onder dat niveau blijft, zijn de gevolgen relatief beheersbaar. Maar als door verdere opwarming de temperatuur 2 of 3 graden stijgt zullen we "een andere planeet krijgen dan die we nu kennen", aldus NASA.

In het midden van het plioceen ongeveer drie miljoen jaar geleden was het zo warm. De zeespiegel lag toen naar schatting 25 meter hoger dan vandaag de dag.

Bron: http://www.nu.nl
Werken...
X