Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste vogels hadden vier vleugels

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste vogels hadden vier vleugels

Hier een opmerkelijk berichtje. Ik ga 'm niet helemaal vertalen, maar het lijkt er op dat de allereerste vliegende dino's (vogels dus), zoals Archaeopteryx en Microraptor, ook hun achterpoten gebruikten voor het vliegen. Ze hadden in feite dus vier vleugels! Hier het complete bericht, afkomstig van LiveScience

--------------------------------------------------------------------------------------

The earliest known bird had flight feathers on its legs that allowed it to use its hindlimbs as an extra pair of wings, a new study finds.

The finding, detailed in the current issue of the journal Paleobiology, supports the theory that early birds learned to glide and parachute from trees before achieving full-fledged flight.

"This paper puts forward some of the strongest evidence yet that birds descended from arboreal parachuters and gliders, similar to flying squirrels," said study author Nick Longrich, a doctoral student a the University of Calgary in Canada.

The missing link

Archaeopteryx was a crow-sized animal that lived about 150 million years ago and which looked like a cross between a bird and a dinosaur. It had feathers and a wishbone like birds but also reptilian features like a long bony tail, claws and teeth.

When the first Archaeopteryx fossil was discovered in 1861, it caused a sensation because it was the kind of transitional animal that the British naturalist Charles Darwin predicted in his theory of evolution only a few years earlier.

In 1877, a second Archaeopteryx specimen discovered in Germany showed a curious feature: long feathers covering its hindlimbs. For more than a century, the feathers were dismissed by most scientists as being simple, albeit unusual-looking, insulating body feathers—called "contour" feathers—that didn't play a role in the animal's flight.

But then, beginning in 2002, paleontologists began finding four-winged dinosaurs in China with hindlimb feathers that appeared to be important for gliding and perhaps even flying. In light of the new findings, Longrich decided it was time that Archaeopteryx was reexamined.

Flying with four wings

Longrich examined hindlimb feathers on five Archaeopteryx fossils using a dissecting microscope and found that the feathers had features typical of flight feathers in modern birds, including curved shafts, a self-stabilizing overlap pattern and vane asymmetry, in which the parallel row of barbs that make up the feather are longer on one side than the other.

Next, Longrich used standard mathematical models for flight to calculate how an extra pair of wings would have affected Archaeopteryx's flight. He found that hindlimb feathers would have allowed Archaeopteryx to fly slower and to make sharper turns.

Sharper turns would have improved Archaeopteryx's abilities to maneuver in pursuit of prey, to escape predators and to fly through the cluttered branches of trees and bushes. And the ability to fly slower meant Archaeopteryx had more time to avoid obstacles and to make safer landings.

Longrich speculates that the hindlimb feathers might have served other roles in addition to flight. Like modern pigeons, kittiwakes and vultures, Archaeopteryx's hindlimb feathers might have acted as airbrakes, or perhaps stabilizers, control surfaces or flaps, Longrich writes.

Scientists don’t know when in their evolutionary history birds switched from a "four winged" design to a two-wing one, but it's thought that hindlimb wings were sacrificed in order to free up legs for other functions, such as running, swimming and catching prey.

"The idea that a multi-winged Archaeopteryx has been around for more than a century, but it has received little attention," Longrich said. "I believe one reason for this is that people tend to see what they want or expect to see. Everybody knows that birds don't have four wings, so we overlooked them even when they were right under our noses."
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Ideaal bij de prehistorische Kentucky Fried Chicken: dezelfde hoeveelheid kippen, maar 2x zoveel chicken wings!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Ghehehe :lol:

Commentaar

Is dit niet al een tijdje bekend? Ik kan me een artikel van een aantal jaar geleden herinneren waar dit allemaal al in beschreven i is.

Interessant dat er in Chana zoveel nieuwe vogelsoorten ontdekt worden. Vroeger was het 'gat' tussen vogels en dinosauriers zo leeg, dat men zelfs niet zeker wist of dinosauriers de werkelijke voorouders waren.

Ik heb dat indertijd met belangstelling gevolgd en vind eh tnog steeds interessant.

Daar wordt in de media of documentaires eigenlijk nauwelijks aandacht aan besteeds, alle aandacht gaat meesta luit naar de 'grote' dinosauriers.

Jammer eigenlijk.

Vogels zijn tenslotten de laatste dino's op aarde!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
          Daar wordt in de media of documentaires eigenlijk nauwelijks aandacht aan besteeds, alle aandacht gaat meesta luit naar de 'grote' dinosauriers.

Jammer eigenlijk.

Vogels zijn tenslotten de laatste dino's op aarde!
          Waarschijnlijk wordt er zo weinig aandacht aan besteed omdat er niet zoveel over bekend is.

En er zijn toch meerdere dieren die als 'dino's' gezien worden? Nu weet ik niet zeker of de krokodil daar onder valt, maar ze zijn er toch?

Commentaar

Nee, nee, krokodillen zijn geen dino's! Het is wel zo dat dinosauriers en krokodillen beiden tot een bepaalde groep 'reptielen' (eigenlijk een loze term) behoren die de Archosauriërs worden genoemd. Daartoe behoren ook de Pterosauriërs (vliegende reptielen), allerlei krokodil-achtige wezens (bv. Postosuchus, zoek die maar eens op google) en tot slot de vogels zelf.

Vogels zijn de rechtstreekse afstammelingen van de dinosauriers. Sterker nog, de grens tussen "vogel" en "dino" is zeer vaag en eigenlijk niet-bestaand. Volgens het klassieke standpunt wordt "Archaeopteryx" algemeen gezien als een vogel. Een recent ontdekt beest als "Microraptor" is dan een dino. Echter, Microraptor kon beter vliegen dan Archaeopteryx zelf! Een een beest als "Rahonavis" was een actieve vlieger, ondanks het feit dat die slechts in verte aan de vogels verwant is. Vandaar dat men de vogels meer en meer gaat zien als onderdeel van de dinosauriers en niet als afstammelingen ervan.

@Arnaud: het was al langer bekend dat bepaalde soorten lange veren aan hun achterpoten hadden, maar men weet nu pas dat de achterpoten inderdaad als een soort vleugels gebruikt werden.

--------------------------------------------------------------------------------

Er is trouwens ook een wetenschappelijk denkbeeld die het tegenovergestelde beweerd. Vogels zijn geen dino's, sommige dino's zijn eigenlijk vogels! Zij beweren dat kleine, vleesetende dinosauriers (zoals de 'raptors') gewoon vogels zijn die het vermogen om te vliegen weer zijn kwijtgeraakt! Vandaar dat de meest primitieve raptors konden vliegen en de latere soorten niet.

Ik heb het hier een aantal maanden geleden al over gehad in dit topic:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2940

Commentaar

OK,

Ik herinner me dat topic nog. Ik wist wel dat ik het me goed herinnerde...
              Er waren een aantal jaar geleden al vogels gevonden met 4 vleugels.

Voor de rest sluit ik me bij DaMatrix aan. Krokodillen zijn geen dinosauriers

Commentaar

Maar wel, na de vogels, de nauwste levende verwanten van de dinosauriers.

Commentaar

Werken...
                X