Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

'Zware aardbeving op komst bij LA'

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

SAN DIEGO - Het zuiden van de Amerikaanse staat CalforniŽ moet zich voorbereiden op een zware aardbeving. De situatie daar is rijp voor een grote klap in de omgeving van Los Angeles en San Diego terwijl de autoriteiten niet zijn voorbereid op een ramp van dergelijke omvang. Dat meldden Amerikaanse media.

Het zuidelijk deel van de Andreas-breuklijn in de aardkorst, waar het de afgelopen twee eeuwen rustig is geweest, staat momenteel onder enorme druk. Daardoor kan elk moment een aardbeving ontstaan, zei wetenschapper Yuri Fialko van het Scripps Institute of Oceanography in San Diego tegen de nieuwsdienst CNet.

Wanneer zo'n natuurramp zich zou kunnen voordoen, is niet helemaal te voorspellen, aldus Fialko. "Het kan morgen zijn, maar ook over een jaar of tien of meer." Wel staat voor hem vast dat het gaat gebeuren.

Druk

Doordat er de afgelopen eeuwen in het gebied geen aardbevingen van enige betekenis zijn geweest, is de druk op de breuk - die de staat CaliforniŽ over een afstand van ruim duizend kilometer in noord-zuidrichting doorsnijdt - zo hoog opgelopen dat er een aardbeving met zeker een kracht van 7 of meer op de schaal van Richter ontketend kan worden.

Normaal gesproken zit er enige beweging in de tectonische platen langs de breuk, zo'n 1,5 centimeter per jaar. Maar de afgelopen periode was daar geen sprake van omdat de platen tijdelijk tegen elkaar zijn vastgelopen. Dat moet tot een 'ontlading' komen, zei Fialko, wiens onderzoek ook gepubliceerd wordt in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Zeldzaam

Fialko stelt dat de platen plotseling wel zeven tot tien meter langs elkaar kunnen schuiven. Een zo grote verschuiving komt zeer zelden voor. Ter vergelijking: de aardbeving bij het noordelijk deel van de breuklijn die in 1906 San Francisco verwoestte, was het gevolg van een plotselinge beweging van bijna 6,5 meter. Een dergelijke beving in het zuiden van de staat zou veel plaatsen aan de kust treffen, zei Fialko.

Uit een rapport van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid blijkt volgens de Californische krant The Desert Sun dat CalforniŽ totaal niet is voorbereid op een zware aardbeving. Het zou schorten aan mogelijkheden een grootschalige evacuatie te organiseren, aan medische zorg, aan onderdak voor ontheemden, aan een goed waarschuwingssysteem en aan coŲrdinatie met particuliere instanties.

Gebreken

De Californische rampenbestrijdingsdienst heeft volgens de krant alleen maar de schouders opgehaald over het rapport. "Iedereen die zich bezighoudt met hulpverlening bij rampen, weet dat al. We doen ons best om de gebreken te verhelpen."

Bron: http://www.nu.nl
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

is in principe geen nieuws.. dit speelt al jaren, en die domme amerikanen blijven het maar negeren.... Word zo moe van dat volk..
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Nou, eigenlijk toch wel nieuws:

Het zuidelijk deel van de Andreas-breuklijn in de aardkorst, waar het de afgelopen twee eeuwen rustig is geweest, staat momenteel onder enorme druk. Daardoor kan elk moment een aardbeving ontstaan,
      Verderop in het artikel staat namelijk ook dat er al een tijdje geen ontladingen zijn geweest in de vorm van kleine aardbevingen, wardoor de druk erg groot is geworden en de kans dat er een grote aardbeving zal plaatsvinden nu ook een stuk groter is dan een tijdje geleden.

Commentaar

@demelza,
        ja maar met een tijdje bedoelen ze honderden jaren. Er is een wetenschapper die er z'n werk van heeft gemaakt om deze breuklijn te bestuderen (ik weet niet of we het dan over dezelfde persoon hebben). Maar hij waarschuwt al tientallen jaren voor een op stapel staande aardbeving. En natuurlijk wordt het met de dag aannemelijker dat die er "binnenkort" gaat komen....

Commentaar

Is dat zo? Hmmm... Dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd. Dat maakt het bericht niet minder inderessant vind ik. Ik ben aan de ene kant wel nieuwsgierig naar de tijdsduur. Hoelang zou het nog gaan duren?

Commentaar

Hij is al ver over tijd! Hij heeft een grond sample genomen waarin af te lezen was dat er eens per x jaar een aardbeving plaatsvond op die breuklijn, en daar zijn we al overheen.
            Maar datzelfde geldt voor het omkeren van het magnetisch veld. Dat had ook al lang plaats moeten vinden. Ik vrees dus dat we nog in ons leven een paar nare gebeurtenissen gaan meemaken...

Commentaar

Ach, het zit er een keer aan te komen dat de San Andreas-breuklijn weer eens gaat barsten. Met als gevolg vele doden, want alle mensen stoppen gewoon hun kop in het zand in blijven wonen in een miljoenenstad boven op 'Earthquake Alley', waar veel gebouwen nog steeds niet earthquake-proof zijn en waar bewezen is dat de autoriteiten helemaal niet zijn voorbereid op een ramp. Ze denken allemaal 'het zal mijn tijd wel duren' maar ik denk dat een gigantische ramp de inwoners van het gebied staat te wachten.
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Dit doet me denk aan de miniserie die gisteren op RTL 7 was.
                Earthquake 10.5 ofzoiets.
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

10.5? Bij mijn weten gaat de Richter-schaal niet verder dan 10. Bovendien is het een logaritmische schaal; 9.5 is bijvoorbeeld vele malen krachtiger dan 9.0. En via deze schaal 10.5? Dan scheurt de planeet aan stukken!

Commentaar

Uuuhm hoe kun je nou een aardbeving van -9,5 hebben dan?

Hier is de link http://www.rtl.nl/films/rtl7_films/
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Huh? Oh, nee joh dat is geen 'min' maar een koppelstreepje - ik heb er nu ; van gemaakt

Commentaar

Werken...
                      X