Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarover weten we meer: De oceanen op aarde, of het heelal?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarover weten we meer: De oceanen op aarde, of het heelal?

Ik ben heel benieuwd hoe mensen hier over denken.
    Ik denk namelijk dat we veel meer over onze oceanen weten als over het heelal.
    Tuurlijk weten we over onze oceanen niet veel, maar dat zegt volgens mij meer iets over het heelal...
    0
    De Oceanen op aarde
    0%
    0
    Het heelal
    0%
    0
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Ik denk juist dat we op heden meer weten van het heelal, dan dat we weten over onze oceanen of eigen aarde.

En eigenlijk is dit te belachelijk voor woorden. Waarom die druk om te ontdekken buiten onze eigen aarde, en niet op aarde onderzoeken doen, naar andere dieren of levensvormen van planten.
    En nog belangrijker hoe we het kunnen beschermen en behouden. We investeren miljoenen zo niet miljarden dollars/euro's aan ruimtevaart techniek en hebben er voor gezorgt dat we geland zijn op Titan en daar onderzoek gedaan naar de bodem.
    Terwijl ik dan weer denk...had een deel opzij gelecht voor onderzoek op aarde, want wij de mensheid en flora en fauna leven hier en niet daar !.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Als je de vraag heel letterlijk op vat dan weten we meer over de oceanen dan over het heelal. Tenminste, als je alles wat buiten de Aarde valt tot het heelal telt. De grootste mysteries van de oceanen zijn toch wel de dieren, en dan hoeft er maar één planeet te zijn met leven en dan weten we daar bijna per definitie al minder van dan onze oceanen. Tel daar al die andere planeten bij, alle andere mysteries van het Heelal, en dan lijkt me toch wel duidelijk wie de 'winnaar' is.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ja Steem, dat was idd ook de reden dat ik dit topic geplaatst heb.,.. Ik ga er ook stilzwijgend vanuit dat er nog ergens in het gigantische heelal een leefbare planeet is met vloeibaar water...

Commentaar

Nou ja, heel letterlijk weten we meer over het heelal. In verhouding denk ik ook wel. Vergeet niet dat 2/3 van de wereld uit water bestaat. We zijn in staat om sondes te sturen naar de meest afgelegen plakken van ons zonnestelsel, maar niet om een duikboot o.i.d. te ontwikkelen dat tot de bodem van de oceaan komt.

Ik vind dat er best meer geld gestoken mag worden in onderzoek naar (leven in) de oceanen.
          Misschien is het een leuke taak voor Nasa of ESA om zich hier mee bezig te gaan houden.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

ik ben toch erg verbaasd over het percentage mensen wat denkt dat we van de oceanen minder weten als over het heelal....?

We weten van ons heelal toch veel minder af? Als er nog ergens een planeet is waar water aanwezig is, dan overtref je dit al??

Commentaar

Het ligt eraan hoe je de vraag interpreteerd. Relatief gezien denk ik dat we gewoon meer weten van het heelal. Letterlijk genomen kunnen we natuurlijk nooit meer over de oceanen te weten komen dat van het heelal, omdat dat vele malen groter is.

Maar Gijsraaf, jij denk dus wél dat we meer over de oceanen weten? Zou je willen uitleggen waarom je dat denkt?

Commentaar

ik denk ook dat we van het heelal meer weten.. het is een raar idee, maar het lijkt wel of we dat veel interessanter vinden om uit te zoeken.

Commentaar

Het lijkt met sterk dat we meer zouden weten over het heelal dan over de Oceanen !!.......

Commentaar

Ik denk ook dat we meer weten over het heelal, maar dat komt dan gewoon omdat we wel verder in het heelal kunnen kijken. We kunnen zeg maar niet een telescoop de diepte in laten kijken, want tot op een bepaalde diepte zien we het niet meer...

Commentaar

Nou Demelza, ik denk dat we over onze oceanen meer weten als over ons heelal, omdat deze oceanen simpelweg veel kleiner zijn als het gigantische heelal. Alleen het feit dat we weten dat onze oceaan er is, en uit welke bestandsdelen het bestaat verklaard al dat we er meer van weten...

We kunnen wel ver in het heelal kijken, maar wat zien we dan daadwerkelijk?! We zien sterrenstelsels en planeten. Maar we zijn nog lang niet zover dat we kunnen zien wat er op deze planeten en in deze sterrenstelsels zich bevind...

We hebben de planeten in ons eigen zonnestelsel nog niet eens helemaal ontdekt, laat staan de vele miljarden overige zonnestelsels in het heelal.

Maar goed... het bewijst maar weer eens hoe weinig wij mensen weten.

Commentaar

Okee, als ik het goed begrijp bekijk je het nu dus in verhouding. En daarbij heb je gelijk. We zullen nooit meer van het heelal te weten kunnen komen, omdat het zo groot is. Onze oceanen zijn eindig.

Maar als je het nou eens relatief bekijkt. Hoe denk je er dan over?

Commentaar

Idd! Vooral het feit dat het zo dichtbij ons is en dat we er zo weinig vanaf weten. Er kan zich werkelijk van alles bevinden in de diepten der oceanen, zullen we dit ooit te weten komen überhaupt?

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                            Nou ja, heel letterlijk weten we meer over het heelal. In verhouding denk ik ook wel. Vergeet niet dat 2/3 van de wereld uit water bestaat. We zijn in staat om sondes te sturen naar de meest afgelegen plakken van ons zonnestelsel, maar niet om een duikboot o.i.d. te ontwikkelen dat tot de bodem van de oceaan komt.

Ik vind dat er best meer geld gestoken mag worden in onderzoek naar (leven in) de oceanen.
                            Misschien is het een leuke taak voor Nasa of ESA om zich hier mee bezig te gaan houden.
                            Nonsens, heel letterijk, figuurlijk of zelfs relatief weten we zo ontzettend veel meer van onze eigen planeet. Zie hier boven enkele posts die dit beargumenteren. Het is een drogreden om te zeggen dat we niet alles weten van onze oceaan (wat wel waar is).

Verder heb je kennelijk nog nooit van de bathyscaaf genaamd Trieste gehoord. Deze soort van duikboot kwam in 1960 aan op de bodem van de welbekende Marianentrog (het Challenger Deep) en meette een diepte van bijna 11km! Zelfs op de bodem werd leven aangetroffen. Hier is ook een documentaire over gemaakt met originele beelden van de bodem. Het was een fantastische reis naar beneden.

En dan de rest van je post.... Er wordt zat geld ingestoken om zo nog meer van onze oceaan te weten te komen. Hoe je bij ESA/NASA komt is mij een raadsel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mariana_Trench
                            Sigmoid: f(x) = 1 / (1+(e^-x)) [A nice and gentle slope]

Commentaar

Origineel geplaatst door mark
                              Nonsens, heel letterijk, figuurlijk of zelfs relatief weten we zo ontzettend veel meer van onze eigen planeet. Zie hier boven enkele posts die dit beargumenteren. Het is een drogreden om te zeggen dat we niet alles weten van onze oceaan (wat wel waar is).
                              We hebben het er hier over of we meer weten van de oceanen, niet van de aarde op zich. En nee, we weten nog lang niet alles van de zeeën, zie andere posts elders in dit topic en het onderwerp 'aarde'.

Verder heb je kennelijk nog nooit van de bathyscaaf genaamd Trieste gehoord. Deze soort van duikboot kwam in 1960 aan op de bodem van de welbekende Marianentrog (het Challenger Deep) en meette een diepte van bijna 11km! Zelfs op de bodem werd leven aangetroffen. Hier is ook een documentaire over gemaakt met originele beelden van de bodem. Het was een fantastische reis naar beneden.
                              Nee, niet specifiek. Wel van duikboten die inderdaad tot de bodem kunnen gaan. Maar echt veel kunnen ze daar niet uitvoeren en echt veel hebben ze er (in verhouding) nog niet mee gedaan. Wel vaker van dat soort documentaires gezien.

En dan de rest van je post.... Er wordt zat geld ingestoken om zo nog meer van onze oceaan te weten te komen. Hoe je bij ESA/NASA komt is mij een raadsel.
                              Omdat NASA en ESA constant nieuwe prototypes ontwikkelen, om maar verder het heelal in te kunnen, dingen worden verbeterd etc. Als de krachten gebundelt worden, is er meer kans op een nog betere techniek om zowel het heelal als de oceanen te verkennen.

EDIT: De volgende keer mag je wel iets genuanceerder reageren.

Commentaar

Werken...
                              X