Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat gebeurt er met je kompas

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat gebeurt er met je kompas

Ik zit eigenlijk al een tijdje aan iets te denken....
    Wat gebeurt er eigenlijk met je compas als je, je compasnaald blijft volgen en op het uiterste noorden uitkomt. Gaat je compas dan in het rondt draaien of zo of blijft hij altijd een kant op wijzen.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Volgens mij begint hij inderdaad rond te draaien.
    Maar ik geloof ook dat het magnetische noorden nooit stil staat. Dat het altijd in beweging is.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ja ik dacht ook dat de naald gaat draaien.

En nu we het hier toch over hebben, wat is precies dat magnetische?

Commentaar

Hoe bedoel je?
        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Komt dat magnetische veld niet door de ondergrondse lavastromen??

Is het niet zo dat het echte noorden net iets anders is dan het magnetische noorden?
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Klopt. De geografische noordpool verschilt van de magnetische noordpool. Die laatste verandert steeds, terwijl je het geografische noorden kunt aanwijzen op de wereldkaart.

Commentaar

Precies. Hoewel ook het geografische noorden langzaam een 'wobble' maakt, is die alleen waar te nemen vanuit de ruimte (verandering van de poolster is daar een resultaat van). Vanaf het perspectief van een wereldkaart (zoals in een atlas) ligt de noordpool natuurlijk 'vast'.

De magnetische noordpool heeft weinig te maken met de geografische noordpool. Het magnetisch veld wordt veroorzaakt doordat de vloeibare buitenkern van de aarde (de binnenkern is vast) sneller roteert dan de mantel, wat resulteert in frictie en uiteindelijk elektrische en magnetische geleiding. Ieder magnetisch veld heeft een noord en zuidpool. De magnetische polen verschuiven continu (doch zeer langzaam - niet meer dan meters per jaar) hoewel het soms ineens met een 'schok' vele kilometers kan opschuiven.

Door processen die nog niet geheel begrepen worden wisselt het magnetisch veld iedere paar 100.000 jaar van polarisatie - noord wordt zuid (kompassen wijzen naar het zuiden). Hierbij zal het magnetisch veld enkele decennia geheel verdwijnen. Toch is dat proces niet zo heel vreemd: de zon wisselt vrij regelmatig van magnetische polarisatie (al zijn de processen achter het solaire veld heel anders dan het aardse).

Commentaar

Origineel geplaatst door DaMatrix
                Precies. Hoewel ook het geografische noorden langzaam een 'wobble' maakt, is die alleen waar te nemen vanuit de ruimte (verandering van de poolster is daar een resultaat van).
                Niet helemaal, Damatrix. Je het inderdaad wel gelijk dat ook het geografische noorden verschuift, de hele aarde draait als het ware (als ik gelijk heb). Maar wat de verandering van de poolster betreft, komt dat niet alleen door kanteling van de aarde, maar ook omdat alles in het heelal in beweging is. Op die grote afstanden is dat in een mensenleven niet te merken, maar na 1000 jaar wel.

Trouwens: de geografische noordpool zelf verschuift toch niet? Dus met andere woorden, de aardas blijft toch hetzelfde? Of zit ik echt finaal fout nu?

Commentaar

Vanaf een positie op aarde blijft de noordpool altijd de noordpool. Vanaf een positie boven de aarde (3d ipv 2d) veranderd de 'tilt' van de aarde (de hoek die de aarde maakt met het ecleptisch vlak) langzaam, om naar ik meen na 12.000 jaar weer terug te keren op de startpositie. Die tijd is te kort om de bewegingen van de sterren heel erg te zien veranderen. De noordpool verschuift langzaam van de huidige poolster naar een andere positie. De plek van de noordpool op de wereldkaart blijft echter hetzelfde. De gehele aarde maakt immers de 'wobble', niet alleen de noordpool. De positie van de aardas ten opzichte van de relatieve positie op het aardoppervlak blijft hetzelfde, de hoek die de as maakt met de ecleptica veranderd echter wel degelijk.

Kijk naar de Egyptisch pyramiden. Die zijn gerangschikt naar de sterrenhemel, maar de posities verschillen van de huidige sterrenhemel - ze komen overeen met de 'tilt' van de aarde vele duizenden jaren geleden. De positie van de pyramides komt wel overeen met de sterrenhemel zoals die was vele duizenden jaren voor het begin van de Egyptische beschaving. Je zou dus zeggen dat de Egyptenaren het geheel 'geleert' hebben van een oudere beschaving, die geheel onbekend is voor de huidige wetenschap/archeologie. Sommige zien daar de historische bron van het mythische Atlantis in. Maar dat alles past in een nieuwe topic, bovendien heeft het een behoorlijk Niburistisch gehalte.

Commentaar

Nog een puntje dat hier wel in past is de 'polar wander'. De draaiingsas van de aarde is ten opzichte van de aarde zelf ook niet eens vast! Met andere woorden: de posities van de noord- en zuidpool op de kaart varieren ook door de (vele) jaren heen. Dit is iets heel anders dan bijvoorbeeld precessie van de aardas, waarbij de aardas wel 'aan de aarde vast' blijft zitten, in dezelfde relatieve orientatie. Dus, hoewel dit proces zeer langzaam gaat, zitten de noord- en zuidpool zelfs niet op vaste plekken op de wereldkaart. Geen groot effect, maar het is er wel degelijk. En dan heb je ook nog de tektoniek die de boel extra verwarrend maakt...
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Heeft de inslaande komeet (dat gebeurt op 26 mei) nog invloed op de magnetische velden?

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                        Nog een puntje dat hier wel in past is de 'polar wander'. De draaiingsas van de aarde is ten opzichte van de aarde zelf ook niet eens vast! Met andere woorden: de posities van de noord- en zuidpool op de kaart varieren ook door de (vele) jaren heen. Dit is iets heel anders dan bijvoorbeeld precessie van de aardas, waarbij de aardas wel 'aan de aarde vast' blijft zitten, in dezelfde relatieve orientatie. Dus, hoewel dit proces zeer langzaam gaat, zitten de noord- en zuidpool zelfs niet op vaste plekken op de wereldkaart. Geen groot effect, maar het is er wel degelijk. En dan heb je ook nog de tektoniek die de boel extra verwarrend maakt...
                        Dat wist ik niet! Varieert de draaiingsas van de aarde zelf dan? Bron? Ik dacht dat de 'polar wander' slechts over de magnetische noordpool ging?

Plaattektoniek is niet belangrijk. Daarbij komt het land dat op dit moment bv. de zuidpool vormt op een andere plek te liggen, maar de pool zelf blijft op zijn plaats - het land boven de pool verschuift alleen. Maar om bij plaattektoniek zichtbaar verschil te krijgen moet je miljoenen jaren wachten.

Commentaar

Olaf, hier is een handige link:

http://www.madsci.org/posts/archives/no ... .Es.r.html

Zoeken op 'polar wander' bij Google levert op de eerste pagina al wel enkele relevante pagina's.

Tektoniek noemde ik trouwens omdat dat natuurlijk ook het aanzicht van de wereldkaart op zich al verandert. Het scheiden van de effecten van tektonische/continentale drift en werkelijke 'polar wander' (ik weet de Nederlandse term niet...) is een extra puzzel.
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Uit jouw link blijkt dat de polar wander (poolzwerving lijkt mij een goede nl vertaling) van de rotatie bij Mars vast staat, maar dat het bij de aarde zover we weten slechts 1 keer is voorgekomen, en niet eens 100% bewezen is. Dat vind ik te weinig om mee te nemen in deze discussie. Magnetische polar wander is wel een veel voorkomend proces.

Commentaar

Origineel geplaatst door DaMatrix
                              Vanaf een positie op aarde blijft de noordpool altijd de noordpool. Vanaf een positie boven de aarde (3d ipv 2d) veranderd de 'tilt' van de aarde (de hoek die de aarde maakt met het ecleptisch vlak) langzaam, om naar ik meen na 12.000 jaar weer terug te keren op de startpositie. Die tijd is te kort om de bewegingen van de sterren heel erg te zien veranderen. De noordpool verschuift langzaam van de huidige poolster naar een andere positie. De plek van de noordpool op de wereldkaart blijft echter hetzelfde. De gehele aarde maakt immers de 'wobble', niet alleen de noordpool. De positie van de aardas ten opzichte van de relatieve positie op het aardoppervlak blijft hetzelfde, de hoek die de as maakt met de ecleptica veranderd echter wel degelijk.
                              De hoek van de aarde/aardas tot het ecliptische vlak veranderd niet, die blijft 23,5 graad, de richting waarin deze wijst veranderd (maar volgens mij bedoel je dat ook). Deze 'precessie' duurt zo rond de 23.000 jaar.

In het jaar 9000 wordt Deneb(ola - Alpha Cygnus) de 'poolster' en omstreeks 13.000 wordt dat Wega (Alpha Lyr).
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X