Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aswolk Peruaanse vulkaan zorgt voor problemen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitgegeven: 20 april 2006 08:00
    Laatst gewijzigd: 20 april 2006 10:02

AREQUIPA - Tenminste duizend Peruanen hebben last gekregen van ademhalingsproblemen als gevolg van een aswolk die de vulkaan Ubinas de lucht heeft ingestoten. Twintig lama's lieten het leven. De dieren hadden vergiftigd gras gegeten, maakten de lokale autoriteiten woensdag bekend.

De 5670 meter hoge vulkaan in het zuiden van Peru is al een paar weken actief en heeft een gebied ten noorden van de vulkaan bedekt onder een dikke laag as. De slachtoffers komen uit vijf steden in de omgeving. De autoriteiten hadden in een gehucht eerder al gasmaskers uitgedeeld, maar die worden door de bewoners maar met tegenzin gebruikt.

Bron: http://www.nu.nl
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Raar dat ze dat dan met tegenzin gebruiken, kan me voorstellen dat het niet fijn is, maar zou het wel preferen boven wat naar beneden dwarrelt uit die aswolk.

Zo zie je maar weer dat we best blij mogen zijn met ons Nederlandje. We hebben hier nagenoeg geen last van aardbevingen, vulkanen of tornado's. Alleen water geeft problemen, maar daar gaan we ook steeds beter mee om.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Geen last van tornado's? Ze zijn zeldzaam ja. Toch is in de jaren '70 een camping op Ameland platgelegd door een tornado (een F2 - de schaal gaat van F0 tot F5). Resultaat: 4 doden.

In de jaren '60 werden Chaam en Tricht getroffen door een echte Amerikaanse F4 tornado die een spoor van vernietiging heeft achtergelaten. Resultaat: 7 doden.

Per jaar kent Nederland honderden windhozen. Waarvan een stuk of 3 per jaar uitgroeien tot echte tornado's (kracht groter dan F2). Hoewel ze meestal niet sterker worden dan F3 en dus relatief weinig schade veroorzaken. F4 en F5 tornado's komen in Nederland slechts 2 of 3 keer per eeuw voor.

De tornado in Chaam (echte ware foto!):

This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Enkele jaren geleden is er nog een tornado door een park in het centrum van Deventer geraasd! Ik heb vanuit de trein enkele dagen later een spoor van vernieling gezien, allerlei losgerukt plantaardig spul waaronder ontwortelde bomen. Maar vergeleken met de meeste andere tornado's zal het maar een kleintje geweest zijn.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Op Ameland zijn er jaren terug verschillende mensen gewond geraakt en er zijn zelfs doden gevallen door een tornado die over een camping raasde...

Het zijn altijd spectaculaire beelden op tv en altijd ergens ver weg in Amerika eo waardoor we vaak vergeten dat ze hier ook elke zomer voor komen.

In Augustus 2001 heb ik met een collega achter een water hoos aangefietst die recht op Lemmer/frieland afkwam, waanzinnig mooi ik heb er fantastische foto's van gemaakt! er zijn geen gewonden gevallen omdat deze zich vrij langzaam voortbewogen maar ze hadden(3 stuks) makkelijk slachtoffers kunnen maken.
          Hier dacht ik pas aan toen ik er zowat recht onder stond, en de slurf van de waterhoos zich eenmaal boven land zich introk tot in de wolk zodat deze zeg maar uiteen viel.een zware windstoot achterlatend.....wat een ervaring! ik zal de foto's es een keer inscannen voor de liefhebber

Martin
          Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
          Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

[offtopic] Coin, die foto's wil ik zeker nog een keer zien! Laat me weten wanneer je ze online hebt! [/offtopic]

Ik vraag me trouwens af hoe regelmatig zulke vulkaanacties voorkomen voor de mensen in dat gebied. Peru heeft wel meer vulkanen, en ik ben benieuwd of er in de loop van de eeuwen een soort volkswijsheid is ontstaan over wat te doen bij aswolken of uitbarstingen.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik zei ook 'nagenoeg' geen tornado's.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

toen ik nog heel klein was toen was er een kleine windhoos door de straat wat heel erg op een kleine tornado ging lijken. het waaide die nacht heel erg ik sliep al, was nog nie zo oud, maar heb het later van mijn ouders gehoord. die zagen hem tornado vorm aannemen (niet zo groot dus maar wel de vorm) hij heeft toen mijn raam kapot geblazen, daar werd ik natuurlijk wakker van en toen heb ik hem ook nog even gezien.
                ik heb die nacht verder geslapen met planken tegen mijn raam aan. want raam was echt eruit.

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                  Ik vraag me trouwens af hoe regelmatig zulke vulkaanacties voorkomen voor de mensen in dat gebied. Peru heeft wel meer vulkanen, en ik ben benieuwd of er in de loop van de eeuwen een soort volkswijsheid is ontstaan over wat te doen bij aswolken of uitbarstingen.
                  Ik denk niet dat daar veel echte uitbarstingen zijn of vulkanen die as spugen. Ik heb er tenminste niet veel over gehoord zo. Maar ja, een volkswijsheid, ik zou wel weten wat ik moest doen: maken dat ik wegkwam!
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                  X