Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Minder vlees eten kan de wereld redden

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hier een berichtje van http://www.eos.be:

Volgens onderzoekers van de universiteiten van Wageningen, Amsterdam en Twente zou het voor onze planeet goed zijn als we wereldwijd minder vlees zouden eten.

Alleen dan kan duurzame energie goed worden ontwikkeld, kunnen we verantwoord met onze watervoorraden omgaan en kan de biodiversiteit worden gered. Als waarschuwend voorbeeld schrijven de onderzoekers dat voor de productie van ťťn kilogram rundvlees 15 kubieke meter water en voor het verkrijgen van 1 kilogram dierlijke eiwitten 3 tot 10 kilogram plantaardige eiwitten nodig zijn. Minder vlees verbruiken zou het bovendien mogelijk maken dierenziekten efficiŽnter te bestrijden.
    Het probleem wordt des te nijpender doordat in snel groeiende economieŽn zoals China, India en BraziliŽ het vleesverbruik erg snel toeneemt. Alle onderzoeksresultaten staan in het rapport Sustainable Protein Production and Consumption: Pig or Peas? dat volgende week aan de Nederlandse minister van landbouw wordt overhandigd.

Hoe denken jullie hierover?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit, maar om daar nou mijn lekkere stukjes vlees voor te laten liggen?
    Het is trouwens voor het eerst dat ik hoor dat BraziliŽ een groeiende economie heeft :scratch:
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja, vond ik ook raar om te lezen van BraziliŽ.

Ik zou mijn stukje vlees ook niet kunnen laten liggen. Een tijdje geleden heb ik me hiervoor tijdens mijn studie in verdiept. Er komen steeds meer mensen op aarde. Veel van die mensen eten vlees.
      Een beest moet zelf ook eten, dingen die de mens ook kan eten, zoals graan en het verbruikt water. De 'input' van zo'n beest is vele malen groter dan de 'output'. Er gaat dus meer in dan eruit komt.
      De mens wilt vlees eten, dus wordt er maar doorgefokt (ook weer op land waar mensen zouden kunnen wonen).

Soja bijvoorbeeld heeft nauwelijks 'input'. Hierdoor zou het (theoretisch) verstandiger zijn als we met z'n allen zouden overstappen op soja.

Er zijn serieus een hoop medestudenten vegetariŽr geworden na dit onderzoek. In ieder geval is zeker 90% minder vlees gaan eten.

Op zich werkt dit maar naar 1 kant. Ik ben bijvoorbeeld tegen bevolkingsgroei. We zouden best met minder kunnen zijn. Wij overbelasten het milieu enorm door met zovelen op zo'n kleine aardbol rond te lopen. Daarnaast houden we vee, wat op zijn beurt ook weer het milieu belast.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
        Soja bijvoorbeeld heeft nauwelijks 'input'. Hierdoor zou het (theoretisch) verstandiger zijn als we met z'n allen zouden overstappen op soja.
        En dit is dus verkeerd bedacht. Er is vandaag een demonstratie geweest van Greenpeace. Die wou niet dat een boot vol met Soja uit BraziliŽ in Rotterdam aanmeerde.
        De meeste Soja velden die worden geplant ten koste van het regenwoud.
        Om iedereen te voorzien van Soja kun je alle bossen wel gaan kappen.
        Soja is dus ook niet de oplossing als je het mij vraagt.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik ben groot voorstander van semi-artificieel vlees gekweekt uit stamcellen (dat kan al!) . Dan is die discussie ook niet nodig.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Klopt inderdaad. Je hebt massa's soja nodig om iedereen te voeden. Maar ik zie net dat ik in mijn vorige post vergeten ben te vermelden dat ook veel mensen het vlees en de soja laten liggen en bijvoorbeeld meer peulvruchten eten (tja, het was al laat). Maar hoe je het ook bekijkt, bij iedere stap die genomen wordt, gaat het ten koste van iets anders. Vandaar dat in mijn ogen de enigste oplossing 'minder mensen op aarde' zou zijn.

Geef voorlichting in derde wereldlanden over geboortebeperking en deel condooms uit. Wil je kinderen, denk er eens over om een (kansloos) kind te adopteren etc. Tenminste, dat is mijn visie.

Commentaar

ja weet je wat ook zou helpen. gewoon is wat minder bedreigde dieren afschieten, dadelijk blijft er niks meer over!! gisteren ook weer een stukje gezien.. waarover ging dat ook alweer.. OHJA!! de nationale bruine beren dag komt er weer aan in rusland!!
              jagers over de hele wereld komen dan even moeder bruine beren afschieten waardoor de welpjes zielig en alleen achterblijven en later sterven door de kou elk jaar 5000!!!!!!!!!!!!!! kom op zeg! waar gaat het heen!! hebbben die mensen geen hart ofzo?? zo trouwens ook met de tijgers, de afrikaanse olifanten, de apen, de ijsberen de walvissen en nog veeel meer!! pff

Commentaar

Maar dat heeft niets met belasting van de natuur ten goede van de mens te maken. Natuurlijk is het erg van die stropers, even als de oerbossen die gekapt worden, maar dat is weer een andere discussie. Nieuw topic aanmaken?

Commentaar

das waar... maar ik wilde het even zeggen toen ik alleen de titel van het stukje las om eerlijk te zijn had ik de rest nieteens gelezen hihi

Commentaar

Met gewoon minder mensen ga je er niet komen. Wat minder materialisme zou al veel beter zijn. Iedereen die telkens het laatste nieuwe wilt is een veel grotere belasting voor het milieu. Minder mensen, minder materialisme en wat meer respect voor de natuur en anderen.
                    Als iedereen minder vlees gaat eten gaan er minder mensen zich bezighouden met dieren kweken en worden vele boerderijdieren bedreigde dieren. Zoals nu al het geval aan het worden is met sommigte soorten.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Een flinke pandemie zou een goede oplossing zijn voor overbevolking. Niet het eten van minder vlees. Dat is eenzelfde discussie als 'stap uit de auto en stap in de trein'. Dat is puur idealisme en geen praktijk.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het is een beetje bot gezegd door Norbert, maar ben het wel met m eens.
                        Alleen heb ik er niet zo'n behoefte aan om getroffen te worden door een pandemie. En liever ook geen vrienden en familie.

Maar een pandemie in China en India ofzo...... :P
                        Nee gekkigheid, gun niemand de dood!!

Commentaar

Daar ben ik het nu helemaal mee eens! Een plotselinge, wereldwijde uitbraak van een of ander virus zou even de boel moeten schoonvegen hier. Misschien erg cru, maar vanuit het oogpunt van de natuur zou dit het beste zijn.

@Jefke: Daar heb je misschien wel gelijk bij, maar denk je dat mensen zomaar alles (of veel in ieder geval) willen opgeven omdat dat beter zou zijn voor de natuur? Tegen de tijd dat het voor hen (ons) merkbaar zou worden, zijn wij er toch niet meer. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens, maar ik denk niet dat de mens te porren is hiervoor.

Commentaar

Een pandemie zou een echte ramp zijn voor de wereld want de mensen die daarna nog overblijven zouden geen enkel respect hebben voor de natuur. Vele van ons zouden direct sterven of nadien van honger of kou. En een pandemie in een of ander apeland zou ook een ramp zou voor onze economie.

@ Demelza, iedereen weet eigenlijk wel wat er moet gebeuren, maar het gebeurt niet. Waarom? Omdat de mens alleen aan zichzelf denk. Anders was het allang gebeurt. Hopelijk bied de technolgie oplossing voor deze problemen. De mens heeft tot nu toe voor ieder probleem wel een oplossing gevonden.
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Een pandemie zou gewoon de beste oplossing zijn voor de natuur zelf, dus niet kijkend naar de mens. Helemaal geen mensen op deze aardbol zou nog beter zijn. Tja, ik ben nu wel een erg zwart scenario aan het schetsen, maar (nogmaals) voor de natuur zou het het beste zijn.

Jefke, zou de mens dit wel zien als een probleem? We zijn een erg dominante en arrogante diersoort. Ik weet niet of we ooit zover komen door een technologie te ontwikkelen die deze problemen wegneemt. Dit is zo grootschalig en al in zo'n vergevorderd stadium dat ik betwijfel of het ooit nog goed komt.

Als ik zo mijn post eens doorlees lijkt het alsof ik zo'n freak (geitenwollensok) ben. Ben ik dus niet. Ik probeer enkel vanuit het oogpunt van de natuur te denken, en dan krijg ik dingen die voor mezelf ook helemaal niet goed zouden zijn.

Commentaar

Werken...
                              X