Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd over een mogelijke meteoriet.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies gevraagd over een mogelijke meteoriet.

Hoi, ik weet niet zo goed waar te beginnen , dus dan maar hier. Als dit niet het goede subforum was, wijs me dan naar het goede aub.

Ik spaar stenen, alle stenen. Maar vooral meterorieten, al 30 jaar.
    Ik heb net een mogelijke meteoriet gekregen die mogelijk gezien is door mensen van dit forum toen ie naar beneden stortte.

https://www.astroforum.nl/forum/visu...ing-veenendaal <- dit onderwerp

Uiteraard moet ik de steen nog verder onderzoeken, maar deze heeft toch wel alles weg van een echte, en mogelijk ga ik hem opsturen naar juiste instanties om hem te certificeren (of slag verklaren).

Is er op dit subject verder gerechercheerd? Of zou dit heel erg misschien de 6e meteoriet zijn die gevonden is in .nl, die ook nog daadwerkelijk waargenomen is?

Hij is gevonden in regio Veenendaal namelijk.

Gaarne advies.

grtz,
    Safu
    Last edited by safumufh; 28-04-17, 04:52.

Wat wil je precies weten? Jouw vraag is een beetje vaag.
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Nou ja, of deze waarneming in veenendaal verder onderzocht is voornamelijk.. En of deze bijvoorbeeld bij ESA is geregistreerd,

Comment

Heb de topic eens gelezen, en het lijkt me toch sterk dat dit aan mekaar gelinkt is.
        Vooreerst spreekt men over een waarneming op lage hoogte, daaruit maak ik op dat men de vuurbal laag tegen de horizon zag.
        Maar dat betekent meteen dat die zich heel ver weg bevond.
        Verder zullen eventuele restanten van een meteoor nog een eindje "doorvallen", en langzaamaan vertragen en uiteindelijk neervallen. Dit heet "Dark Flight", en je begrijpt meteen waar ik naartoe wil: het traject daarvan is dus niet zichbaar, maar kan enigzins wel uitgetekend worden, echter met een zeer grote onwaarschijnlijkheidsmarge. Kleinere brokstukken zullen sneller neerkomen, grotere zullen veel verder "vliegen". Zoek maar eens naar een episode van "Meteorite Men" op Youtube, daar wordt dat bijna elke aflevering piekfijn uitgelegd.

Er bestaat wel een plek waar vuurballen gemeld worden, maar dat is vooral voor Amerika: http://www.amsmeteors.org/fireballs/
        Ik weet niet of Europa daarin ook zit, maar daar is ook wel zoiets, echter minder actief. En voor 2008 vrees ik er eerlijk gezegd wat voor
        Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Dank voor je goede en duidelijke uitleg. Misschien is het dan niet de meteoriet die mensen denken gezien te hebben.
          Neemt niet weg dat het nog steeds een meteoriet kan zijn. Hoewel de statistieken niet in mijn voordeel zijn.
          Kan nog steeds

Ik heb inmiddels iemand bij tudelft bereid gevonden hem te onderzoeken.

Ik heb daar zelf ooit gestudeerd toen ik nog jong en fruitig was

Comment

Working...
          X