Announcement

Collapse
No announcement yet.

profielwerkstukken over sterrenkunde (ook ATM en ruimtevaart)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hier bij ons kan je nauwelijks boodschappen doen doen zonder Frans te kennen. Neem dit maar letterlijk. Maar goed, volgens mij ligt de fout ook bij de betutteling. Elke kinderfilm wordt bijna schaamteloos gedubt in het 'Hollands Nederlands'. Vroeger was dit gewoon Engels (voor bvb Disney films en series). Bijgevolg: ik heb een zoon met een mentale beperking. Die begrijpt wl Engels. en dat '*************** Frans' is wl een wereldtaal natuurlijk, hoe je het ook draait of keert. Samen met Engels en Duits.Toch zeker in Europa en verder. China niet te na gesproken dan.
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Nu heb ik Frans echter alleen maar nodig gehad in.. Frankrijk. En de reden daarvoor is omdat Fransen zelf weigeren Engels te leren. Wat dat betreft mag Frans wel in aardig wat landen gesproken worden, bijna overal echter kan men uit de voeten met Engels. Dat is wat ik dan een nuttige wereldtaal noem, iets wat bijna iedereen kan volgen. Dat Kinderen dit op de scholen zo slecht kunnen is dan inderdaad zorgelijk. Thuis ligt hier ook wel een taak denk ik, ik leer mijn kids zoveel mogelijk bij thuis, simpelweg omdat ik zie dat ze dat leuk vinden en ook kunnen.. op school is het niveau soms toch een beetje minder hoor.

Comment

Om middernacht verstreek de deadline voor het insturen van de motivatiemails. Tien dagen geleden vreesde ik het net als ESERO dat ik het zou moeten afgelasten. 16 mensen voor mij te weinig om er mee door te gaan...Nu hebben zich effectief 22 scholen ingeschreven !!! Ik heb moeten selecteren om het aantal van 70 niet te overschrijden. Ben hier heel erg blij mee. Na 25 februari bekijk ik om dit eventueel te herhalen in 2017. Tussen de deelnemers zitten heel waardevolle jonge mensen : van plan om in 2016 de studies aan te vangen in Leiden en Delft.

Comment

Zopas overlegd met Frank De Winne. Er zijn exact 70 mensen ingeschreven voor het bezoek. 22 scholen in totaal. Dat is een pak volk.
          Hoe de dag er zal uitzien op 25/2:
          9:30 : aankomst DLR
          10:00 : uitleg Frank De Winne over EAC, ESA en de toekomstplannen plus uitleg over zijn vlucht
          10:30 : rondleiding in het centrum
          12:00 : einde bezoek, lunchen in restaurant op de site plus mogelijkheid bezoek ESA shop

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
            Ik -moest- vroeger Frans leren......het is de reden dat ik overgestapt ben van 3 Atheneum naar 4 havo. Ik wou niet -nog- een jaar dat kl0te Frans waar ik absoluut het nut niet van inzag.
            De fout ligt hem in het feit dat je kinderen dingen wilt leren die ze niet willen en waarvan ze het nut niet inzien.
            Ik zag namelijk wel het nut in van exacte vakken, maar een taal van een land dat niet eens grenst aan Nederland? Ik heb wel met plezier Duits in mijn vakkenpakket gehad (en examen gedaan). Daar zag ik wel het nut van in en ik heb er in mijn professionele leven veel plezier van gehad. Ik heb (en had) nog nooit Frans nodig gehad voor mijn werk, Duits wel.

Tijden veranderen, voor sommige jobs moet je tegenwoordig 4 talen kunnen en dan nog eens 4 computer programmeer-talen
            Talen kan je altijd gebruiken... Reizen om te leren weet-je-wel
            Om "on-topic" te blijven, ESA-astronauten beheersen ook 4 5 talen, waaronder het Russisch !
            Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Comment

En ook dit schooljaar trek ik met 75 leerlingen en leerkrachten naar het opleidingscentrum voor astronauten. Tweede en laatste keer. Dan hou ik definitief op met de organisatie van dergelijke uitstappen.Dus echt wel een unieke kans. Momenteel zijn er al 42 inschrijvingen. Datum met Frank De Winne gisteren afgesproken : Maandag 6 maart 2017 van 9:30 tot 12uur. Mogelijkheid tot middagmaal in het restaurant op het domein aan zeer democratische prijzen. Nu nog even de haalbaarheid bekijken om een autocar in te zetten.

Comment

End oktober en ik heb al 52 gegadigden. Zonder twijfel zit het ook deze keer vol....

Een impressie van het bezoek afgelopen voorjaar in dit filmpje:

Comment

Inmiddels werd het getal '75' bereikt. Ik heb moeten selecteren (spijtig genoeg...) maar dat is nu eenmaal de maximumcapaciteit. Dit keer wordt er een bus ingelegd met drie opstapplaatsen. Ik vond het leuk om dit twee keer op rij te organiseren. Maar het slorpt enorm veel energie op. Verslag volgt nog.

Comment

Vandaag de laatste drie kandidaten kunnen bijproppen. 78 jonge mensen uit 26 scholen uit Belgi en Nederland....Er worden drie stoelen bijgeplaatst.

Comment

En zopas het definitieve programma doorgekregen voor maandag 6 maart

Click image for larger version

Name:	visit EAC.jpg
Views:	2
Size:	56.4 KB
ID:	1327929

Comment

Ik denk te mogen stellen dat dit alles overtrof wat ik totnogtoe heb meegemaakt. Op de planning die ze mij doorstuurden eindigde het bezoek om 13:30. Surprise echter op het grote scherm ginder; van 9:45 tot 17 uur.... We zijn er gebleven tot 15:30. Astronauten Andreas Mogensen en Samatha Cristoforetti waren er trouwens ook. Frank De Winne en de trainers die mee de rondleiding verzorgden waren unaniem' telkens als jij komt met een groep zijn dit laaiend enthousiaste mensen'. Uiteraard.... Ik werk met 'motivatiebrieven'. Wie meegaat is grondig gescreend! Volgend jaar opnieuw dus...
                        een foto impressie van Hans Braakmann (Tivoli): https://myalbum.com/album/l20FnAcE5ZB9
                        Click image for larger version  Name:	ssvi in eac.jpg Views:	1 Size:	25.7 KB ID:	1329585

Bewaren

Comment

En het foto album kan je hier bekijken : https://myalbum.com/album/oeabtAZ9ygfg

Comment

Working...
                          X