Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarom géén enkele astrobeurs in Nederland ( meer )???..........

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarom géén enkele astrobeurs in Nederland ( meer )???..........

Ik vraag mij af waarom er geen astrobeurzen in Nederland zijn ??.........Gaat het de heren van de Nederlands telescopenzaken zo voor de wind en is het niet nodig om een dergelijke jaarlijkse beurs te organiseren ??...... Te veel werk om dit op poten te zetten ??.......Te weinig te verdienen op zo'n dag ??.............Tjaa ik weet het echt niet waarom in alle ons omringende landen er wel allerlei atrobeurzen worden georganiseerd en hier helemaal niets........niet eens meer de kofferbakverkoopdag van Robtics ! Heel jammer.........De eenmalige door Guy de Nooij opgezette 1e ABN ( Astronomie Beurs Nederland ) zou een vervolg krijgen......nooit meer iets van gehoord.....................Dan maar weer richting Duitsland aankomend weekend......Bis Samstag alle und ein schöne Tag in Hattingen !! Tjuss....

classicscopes
    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Stichting de Koepel organiseerde begin dit jaar, in februari, iets in Museum Sonnenburgh. Het zou mooi zijn als dat een vervolg krijgt.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Het is inderdaad spijtig dat we geen astro beurzen hebben in Nederland.

Maar je moet je realiseren dat Nederland relatief gezien maar een kleine astrodoelgroep heeft in vergelijking met de ons omringende landen.
      Natuurlijk zijn we super fanatieke en uiterst toegewijde Astromafkezen, maar we zijn gewoonweg met te weinig om een grote astrobeurs ala de ATT rendabel te maken...
      In Duitsland (81 mln), Engeland (52 mln) en Frankrijk (64 mln) wonen simpelweg meer mensen dan in Nederland, waardoor het aantal Astromafkezen daar navenant hoger is.

Guy's initiatief was top, ik ben er van overtuigd dat hij toentertijd echt serieus was toen hij meedeelde dat hij het een jaarlijks evenement wilde maken.
      Maar Guy heeft naderhand helaas zijn webwinkel moeten opgeven en moeten kiezen voor een meer betrouwbare vorm van inkomen. Die keuze heeft er voor zover ik weet ook voor gezorgd dat hij zijn initiatief voor de astrobeurs heeft moeten laten varen.

Je kan de 'astrobeurs' kwestie een beetje vergelijken met het Veluweweekeind, een erg goed initiatief wat iedereen toejuicht, maar uiteindelijk zijn er meestal maar een 30-tal deelnemers...
      Alles is circumkollasum...

Commentaar

Ik probeer om alle telescoop winkels op de 1/2 jaarlijkse bijeenkomst van de vereniging voor astrofotgrafie te krijgen , helaas komen ze niet altijd .
        Reden hiervoor is dat de omzet niet echt top is op zo,n dag en er soms personele tekorten zijn(anders moet de winkel dicht).
        Toch zullen ze proberen om aanwezig te zijn bij de volgende editie in April 2013.
        Ook roep ik altijd alle amateurs op om hun tweedehands spullen mee te nemen en uit te stallen.
        De laatste keer werd dit veelvuldig gedaan en werden er meerdere dealtjes gemaakt.
        Ook al is dit dan geen ATT , is het toch een minbeursje wanneer ze er zijn.
        groeten
        Frans
        Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
        Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Erg jammer inderdaad, al snel op het buitenland aangewezen voor de interessantere beurzen en conferenties. CEDIC (Central European Deepsky Imaging Conference) staat bij mij op het programma in maart 2013 in Oostenrijk, deze is wel gericht op astrofotografie. Uiteraard ben ik sinds dit voorjaar ook steeds van de partij op onze eigen astrofotografiedag.

Commentaar

De Nederlandstalige doelgroep is nu éénmaal te klein voor allerlei activiteiten, waaronder sterrenkunde.
            Als je dan toch een uitstap plant naar een beurs, even mijn persoonlijke top 3

Top 3 Astronomie bijeenkomsten/beurzen:

1. NEAF show in VSA
            North East Astronomy Forum in Suffern, net buiten New York (45 minuten met auto).
            Schitterende jaarlijkse beurs met de allernieuwste snufjes inzake hardware & technologie voor de amateur-astronoom. Steeds in de lente en dus de ideale periode om de Oostkust van de VSA te bezoeken.
            Een impressie = http://www.kiroastro.com/writings/neaf2011.html
            Datum 2013 reeds bekend: http://www.rocklandastronomy.com/NEA...ILING_2013.pdf

2. AstroFest in Groot-Brittannië
            AstroFest is zowat de Europese tegenhanger van NEAF met stands van veel fabrikanten alsook schitterende voordrachten (deze moet je wel best vooraf boeken en betalen). In hartje London dus gemakkelijk bereikbaar...
            http://europeanastrofest.com/

3. ATT Messe in Duitsland
            Jaarlijkse beurs in Essen, waar je veel Belgen en Nederlanders tegen het lijf loopt. Niet altijd het allernieuwste op de stands maar de Teleskop-Service stand is de bekendste. Grote tweedehands markt alsook voordrachten.
            http://www.att-boerse.de/

Interesse in meteorieten? mijn Top 3:

1. Tucson Rock & Gem show in VSA
            Jaarlijkse beurs in hartje Arizona met meteorieten, mineralen, geologische vondsten, fossielen, etc... Steeds in de maand Februari: http://emol.org/tucson/gemshow/

2. MineralienTage in Duitsland
            Jaarlijkse beurs in Munchen met meteorieten en mineralen. Europa's grootste beurs... Steeds in de maand Oktober: https://munichshow.com/?lang=en

3. Ensisheim show
            Jaarlijks treffen van meteorieten verzamelaars en handelaars nabij het drie-landen punt (tussen Strassbourg & Bern). Kleine beurs maar de moeite waard: http://imca.cc/index.php?option=com_wrapper&Itemid=208
            Je kan er tevens de Ensisheim meteoriet uit 1492 bezichtigen en de vindplaats bezoeken: http://en.wikipedia.org/wiki/Ensisheim_meteorite

Last bewerkt door RefractorPhill; 25-12-12, 12:49.

Commentaar

Komt nog daarbij dat Nederland ook in vergelijking met de omringende landen ook nog minder geschikt is voor waarnemen (lichtvervuiling).
              My eyes are the best optical devices provided. Others:
              GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Ik ben het hier niet helemaal mee eens; gezien de enthousiaste reacties en het bezoekersaantal van de 1ste ABN denk ik dat er wel degelijk belangstelling is in Nederland voor iets dergelijks.

En.....het geld wat je anders kwijt bent aan reiskosten naar buitenlandse beurzen kan je toch mooi in apparatuur/accessoires, etc steken :wow
                Meade LX200 10", Intes MK 67, Meade N6, TAL 100RS, TAL-2m150, 11cm Kutter, Lunt 35/B600,AZ-EQ6 GT,ASI 120 MM, G.O. 20 x 110

Commentaar

Als je het zo graag wil: doe iets goeds voor de hobby, regel net zoals in Duitsland een schoolgebouw, en organiseer die beurs. Dat is beter dan wachten totdat iemand anders het voor je doet, lijkt me.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Stichting De Koepel organiseerde in februari een beurs. Weet iemand of ze dat dit jaar weer gaan doen?
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ja, op zondag 10 maart 2013 is er weer een astrobeurs van Sonnenborgh en De Koepel.
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                        Als je het zo graag wil: doe iets goeds voor de hobby, regel net zoals in Duitsland een schoolgebouw, en organiseer die beurs. Dat is beter dan wachten totdat iemand anders het voor je doet, lijkt me.
                        Hearhear!

Ergens in het midden van het land...in Amersfoort...in een sterrenwacht...:idea:

Volgens mij zijn er genoeg winkels en webshops in NL die hun waar willen verkopen.
                        En natuurlijk amateurs die een zolder leegverkoop willen doen.
                        Gooi er nog wat workshops tegen aan en je hebt een leuke beurs.

Met het kleine aantal astrogekken in NL kan je toch wel een aardig beursje maken.

Maar goed, ik ben ff hardop aan het brainstormen
                        Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Commentaar

Origineel geplaatst door Astroland Bekijk bericht
                          Hearhear!
                          Gooi er nog wat workshops tegen aan
                          workshopje kijkerbouw ? :idea:
                          Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Het wordt hoog tijd voor een astrobeurs in Belgie!
                            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Nou Jean Pierre kan vast wel een leeg schoolgebouw (S9?) regelen Ze hebben wel twee prachtige kijkers op het dak staan, volgens mij een 50cm en een 60cm cassegrain!

Casper
                              Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Werken...
                              X