Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

WGAS Urania: donderdag 8 november: Zin of onzin van zelfbouw

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

WGAS Urania: donderdag 8 november: Zin of onzin van zelfbouw

Even wat reclame maken voor volgende donderdag :-)
    Onderstaand staat te lezen op de site van Urania in Hove:

Vroeger waren telescopen zeer duur. Wie genoeg licht wou vangen, was bijna verplicht om zelf een telescoop te bouwen. Anno 2012 liggen de prijzen van telescopen - dankzij de massaproductie in vooral China - lager dan ooit. Waarom zou je dan nog zelf een telescoop maken? Jean-Pierre Grootaerd en Guy Wauters wegen de voor- en nadelen tegen elkaar af. Beiden zorgden de laatste jaren voor een kleine 'revival' in de Vlaamse zelfbouw. Vooral de resultaten van hun schoolprojecten verdient alle lof.
    Datum:
    donderdag, 8 november, 2012 - 20:00 tot 22:00
    Verantwoordelijke:
    Sven Baelden
    Type Activiteit:
    Algemene Sterrenkunde
    Lokalen:
    Multifunctionele zaal
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Zaten jullie maar hier om de hoek...

https://maps.google.nl/maps?saddr=de...t=h&mra=ls&z=8

-snif-
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

bwah...dat is maar amper 6 cm op die kaart !

jp

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
        Zaten jullie maar hier om de hoek...
        We hebben ooit tijdens een WGAS-avond realtime contact gehad met de Zuidpool.... dus dan zal Nederland ook wel lukken. Interesse als we alles via webcam doorsturen? Van de technische kant heb ik wel geen kaas gegeten, maar dat regelen we wel.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Daar zie ik nog een grote kans voor de toekomst: online bijeenkomsten bij kunnen wonen.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Misschien nog een beter idee : komend voorjaar houden wij deze lezing op Sterrenwacht Oriion.
            Daar worden twee schoolprojecten voorgesteld door de desbetreffende studenten zelf ; Sjoerd en Casper uit Lochem plus Christina en Orissa uit Den Haag.
            hun foto's zie je op de schoolpagina;http://www.kijkerbouw.be/index.php/s...cten-2011-2012

jp

Commentaar

Jean-Pierre & Guy bedankt voor de interessante avond! Ik heb nooit overwogen om zelf een kijker te bouwen, maar moet toegeven dat na de presentatie het toch een beetje is beginnen te jeuken . Ik zou zeggen tegen iedereen die meer noordelijk woont: ga naar de avond op VSW Orion, want het is de moeite!
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ook voor ons was het heel plezant om doen ! Wij hebben verdorie 2,5 uur doorgetetterd :-)
                Een heel dankbaar publiek !

jp

Commentaar

Wordt het niet eens tijd voor een soort "Stellafane van de lage landen......" ? Een weekend vol met ATM, ATM en nog eens ATM!
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dat is een goed plan!
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

zou mooi zijn toch :-)
                      Morgen ben ik trouwens op bezoek in Almere . Heel leuk om Jan ook eens bezig te zien. Prachtvent is dat...

jp

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                        "Stellafane van de lage landen......" ? Een weekend vol met ATM, ATM en nog eens ATM!
                        Ja, ik wil, waar kan ik tekenen, hoe laat, waar??
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Eerst even de ASH montering en de PICgoto afbouwen......

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                            hoe laat, waar??
                            is op komst
                            je hoort er binnenkort wel meer van :-)

jp

Commentaar

En iemand die daarna nog zegt dat ATM niet springlevend is, kan zonder schroom met (optische) pek en veren het veld in worden gestuurd.
                              http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Werken...
                              X