Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Napraat astrofotografie bijeenkomst Oss

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Napraat astrofotografie bijeenkomst Oss

De bijeenkomst werkgroep astrofotografie was dit keer weer georganiseerd in het vertrouwde "oude Theather" in Oss.
    we hebben een ruwe schatting van het aantal bezoekers van rond de 110 ŗ 120 bezoekers.
    Veel bekende gezichten en een aantal nieuwe .
    Hoewel de bekende dealers niet aanwezig waren , waren er een aantal tafels gevuld met tweedehands spullen die gretig aftrek vonden.

John Sussenbach , bracht de Venus overgang van juni j.l. in een totaal ander perspectief door de geschiedenis van de overgangen aan te halen en wat de betreffende waarnemers er toen voor gedaan hadden om een accurate waarneming te doen.

Ferry Zijp gaf een zeer uitgebreide lezing over het Bathinov masker , is scherp nou echt scherp?
    beloofde een technische lezing te worden maar door zijn kennis van zaken en goede manier van spreken bleef het een zeer interessant verhaal.

De Prestatie prijs 2012 is gewonnen door " ja daar is tie weer" Andrť van de Hoeven , een welverdiende award voor een fotograaf die alle aspecten van de hobby beheerst. Unaniem gekozen.
    nogmaals Andrť deze award zet alle andere veren in de plek waar de zon niet schijnt in de schaduw.

Na de pauze , waarin we van een zeer goed verzorgde lunch hebben genoten , was Astro virus Tim Schuurman overtuigend in zijn verhaal dat met een beperkt budget en een paar rechte handen veel te bereiken is.
    Mooie opnamen en een aantal goede tips om zelf accessoires te bouwen.

De presentatie van onze buitenlandse gast Ivan Eder was ronduit spectaculair , fantastische opnamen met een Canon 5D markII gemaakt in Hongarije en NamibiŽ.
    Naast dat Ivan een zeer getalenteerde fotograaf is , is hij ook een ware bouwer.
    Ookal moest hij even op gang komen in het Engels waren de reacties zeer lovend.

Als laatste is altijd een blok voor eigen opnamen , deze editie was het aanbod enorm en liep de bijeenkomst een uur uit , hoogwaardige opnamen van eigen bodem.

De Chinees was als vanouds lekker , in totaal 32 personen aten mee.

Als bestuur hebben wij genoten van een zeer geslaagde en leerzame dag en we kunnen wel stellen dat de nieuwe verenigings beamer zijn first light zeer goed heeft doorstaan , een waanzinnig dynamisch bereik liet de opnamen in zijn ware schoonheid zien.

Tot de volgende keer,
    Frans Lalleman
    Bert van Dijk
    Peter van Vliet
    Jan Koet
    Menno van de Mark
    Maurice Toet
    Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
    Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Het was een zeer leerzame/gezellige dag geweest die tot in de puntjes verzorgt was,er ontbrak niks aan.

De opnames en de werkwijze hierop van Ivan Eder inspireerde mij enorm,alsmede de lezing van Ferry Zijp over het bathinovmasker.

Het eten bij de chinees was heerlijk,en gezellig kunnen kletsen met andere astroforum leden.

De werkgroep astrofotografie heeft er in iedergeval weer een lid bij!!

Gr Dave Bevers
    Skywatcher 8"photonewton-heq5pro-Atik 314c-lid van sterrenwacht Halley

Commentaar

Pima bijeenkomst. Er blijven wat vragen in het hoofd hangen, gewetensvragen zelfs. Dat is een goed teken. Ben ik nou de enige die zich na het aanschouwen van Eder's resultaten stiekem afvraagt: "Was de investering in een ccd camera nu echt wel gerechtvaardigd geweest?" Laat dat kleine stemmetje maar eens even op je inwerken.

Ook tot nadenken stemde de Bahtinov presentatie. Het masker vind ik een voortreffelijk hulpmiddel. Weer dat stemmetje, dat de vraag influistert of een softwarematige scherpstelling op basis van een diffractiepatroon nu beter is dan op basis van bijvoorbeeld de half flux diameter?

En zo nog meer.

Wie goed wil zien, moet opgevallen zijn dat er veel goede ontwikkelingen zijn. Ik noem de getoonde Mesu mount, deze is doorontwikkeld. De kop lijkt compacter geworden, en is transportabel geworden. Ik zie prachtige designdetails. Heeft iedereen gezien dat er een vlakke baan is gefreesd op de contragewichtstang, zodat de contragewichten netjes uitgelijnd staan? De weggewerkte aandrijfschijven, de poedercoating? Kennen we een montering met een betere prijs/kwaliteitsverhouding?

Of Andre van der Hoeven, die op het punt van publicerenstaat van een paar meesterwerkjes. Ik heb met lichte scherts de immer serieuze Andre gefeliciteerd met zijn resultaten, en gevraagd of hij toe zou treden tot het gezelschap van standhouders.

Pas achteraf realiseerde ik mij dat we in Nederland niet gewoon zijn om trots te zijn op onze eigen successen. Degenen die de basis voor het succes hebben gevormd moeten ofwel stokoud worden, of het tijdelijke voor het eeuwige hebben verruild alvorens volmondige erkenning te krijgen. Dus deze dag moet meer brengen. In nederland geen astrophysics, 10micron, of titan monteringen meer om de grote jongens te tillen, maar de betere Mesu.

Geen uitgaven van Sir Patrick Moore meer, maar die van Andre. Daarom is die mix van Nederlandse en buitenlandse sprekers zo inspirerend: in Nederland kunnen we verdraaid veel. En dat komt in de bijeenkomsten goed naar voren
      Last bewerkt door dieseltijger; 21-10-12, 10:12. Reden: Android heeft een waareloze cursor control
      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Als nieuw lid heb ik met heel veel plezier de presentaties beleefd. Met name de presentaties van Ferry en Ivan hebben me vanwege een mooie mix van theorie en praktijk doen realiseren dat ik bij de goede club zit EN (samen met Dieseltijger) het besef dat ik met mn gemodificeerde Canon EOS 1000D voorlopig prima zit! Realiserend dat Ivan een 2K euro Canon gebruikt zaten er gelukkig ook foto's tussen met een goedkopere Canon die mij al deden watertanden.
        Ik merk dat ik een beetje onder invloed van deze foto's koortsig wil blijven upgraden voordat ik nog maar een fatsoenlijke foto geschoten heb. Even met de benen terug op deze planeet en gewoon maar gaan proberen. Upgraden kan altijd nog!
        Het zou mooi zijn als er een aparte plek was met alle presentaties van de afgelopen najaarsbijeenkomsten voor de leden.......

groet en tot volgende keer,

Marc van Gestel
        Last bewerkt door StellaFerox; 21-10-12, 10:14.
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

....En als je wil upgraden... investeer dan in een snelle Newton, zodat je de sluitertijden van de DSLR onder de 7 minuten kan houden, zodat het ruisaandeel beperkt blijft. Skywatcher heeft aantrekkelijke modellen die prijstechnisch enigszins te behappen blijven. Dat waren de lessen van de twee presentaties!
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Ook op mij had deze dag het bizarre effect de aperture-fever minder te maken. Met mijn 80ED doublet + gemodde 450d kom ik een heel eind, er is nog een lange weg te gaan, als je ziet wat er mogelijk is in Ivan's opnames!
            Vond het een superdag!
            Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Beetje off-topic maar wat voor nieuwe leden WEL gemakkelijk zou zijn is dat leden een foto van zichzelf bij hun profiel plaatsen. Voor mij was dat een aanleiding om laagdrempelig andere leden die herkend werden van deze foto's aan te spreken.....
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Ik had ook willen komen om de "grote der aarde" te ontmoeten.......en toen ging de telefoon vliegtuig stuk dus werken.

Commentaar

Ook ik heb genoten van een leerzame dag.
                  Het was mijn 1e keer dat ik aanwezig kon zijn, en het beviel uitstekend.
                  Volgende keer hoop ik tot na de chinees te kunnen blijven

Over de presentatie's: leerzaam, inspirerend, humoristisch, aha gevoel, maar ook een kleine bijsmaak bij de getoonde foto's uit Namibie.
                  Ik begrijp dat het daar prachtig is en dat je er verbluffende foto's kunt maken. Realiteit is dat waarschijnlijk 90% of meer van onze leden nooit in Namibie zullen komen.
                  Daardoor het gevoel dat ik soms meer onder de indruk was van de in Nederland behaalde resultaten dan de 37min belichte opname uit het verre zuiden.
                  Het gaat er toch ook om dat we elkaar naar een hoger niveau in Nederland tillen, en in Nederland gelden toch iets andere belichtingstijden

Goed om te zien dat de canon prima plaatjes kan maken, ook de goedkopere modellen (Zoals mijn gemodificeerde 1000D). Het belichten tot de achtergrond toch redelijk licht was deed mij verbazen.
                  Dit ga ik zeker uitproberen.

Ik ben erg benieuwd wanneer Nebulosity de upgrade met Bahtinov grabber komt, echt goed dat iemand zijn tijd en moeite ter beschiking stelt om anderen hier mee te helpen!

Op naar de voorjaarsbijeenkomst in 2013
                  CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Commentaar

Hoi iedereen,

Het topic dat ik geopend had met de pdf(s) van de presentatie over het Bahtinov masker is verplaatst naar:

http://www.astroforum.nl/showthread....ighlight=ferry

Groet,

Ferry
                    Nanos gigantium humeris insidentes

Commentaar

Ook ik vond het een zeer geslaagde en weer enerverende dag. De maatgevende factor voor mooie deepsky-resultaten is simpelweg een donkere hemel. Ikzelf was verrast over het verschil in scherpte maar ook rijkdom aan (ster)kleuren tussen M8 vanuit Europa (laag boven de horizon) en vanuit NamibiŽ (M8 in het zenit). Het is jammer dat NamibiŽ lastig bereikbaar en vooral duur is.
                      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Was weer een zeer geslaagde dag, met een leuke verrassing Het bestuur nogmaals bedankt voor de leuke dag!

Ik was prettig verrast te zien wat er met een Canon bereikt kan worden onder (perfecte) omstandigheden...
                        Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                        TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Hier nog enkele foto's van deze zeer gezellige dag in Oss.
                          Voeg bestanden toe
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

En nog een paar.....
                            Voeg bestanden toe
                            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Heeft Frans zijn ogen dicht op de foto naast Menno? Of lijkt dat maar zo?
                              CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Commentaar

Werken...
                              X