Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Workshop Ronchi- en Foucault testen bij Sterrenwacht Almere

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Workshop Ronchi- en Foucault testen bij Sterrenwacht Almere

Op zaterdag 21 september 2019 organiseert Sterrenwacht Almere weer een workshop Ronchi- en Foucault testen. Tijdens deze cursus leer je wat een Ronchitest is en wat een Foucalttest is, wat je met deze tests kunt (en niet kunt) en hoe je de tests gebruikt om een spiegel te testen. Alles wordt ter plekke onder begeleiding van ervaren testers geoefend, met bij de sterrenwacht aanwezige testapparatuur en op enkele bij de sterrenwacht aanwezige spiegels. Aanmelden: uiterlijk 7 september, per email bij Jan van Gastel: jhm.vangastel@ziggo.nl . De cursus gaat door bij minimaal drie deelnemers. Maximaal aantal deelnemers: 8 personen. Kosten: 12.50 (donateurs van Sterrenwacht Almere 8,--). De cursus start om 13:00 uur en stopt om uiterlijk 17:00 uur. Het is handig om tijdig aanwezig te zijn, zodat we echt om 13:00 kunnen starten. Adres van de sterrenwacht: Markt 29, Almere-Haven.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Jeetje wat leuk, ik ga zeker kijken of ik kan. Is het evt ook een optie dat een eigen spiegel wordt meegebracht en dat die dan getest wordt?
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Dat is lastig tijdens zo'n workshop, omdat je steeds met meerdere personen aan een spiegel bezig bent. Omdat je aan het leren bent hoe te testen, is het tijdens zo'n workshop ook zo goed als onmogelijk een spiegel in zijn geheel echt goed te testen. Het enige wat wel zal lukken is kijken of de kwaliteit van de rand van de spiegelgoed is en of er sprake is van ruwheid. Dat gaat redelijk snel en is gemakkelijk te zien. Wil je de vorm van je spiegel echt laten testen, dan ligt een interferometrische test veel meer voor de hand. Zie http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...ath/testen.htm
      Jan

Commentaar

Zou graag komen. Is het ok om een spiegel mee te nemen om te testen?

Commentaar

Zouden degenen die zich willen aanmelden dat per email willen doen en niet per pm (zie post #1)? Ik wil vooraf wat toesturen en daarvoor heb ik de emailadressen nodig.
          @toolmaker: bedoel je interferometrisch testen van een spiegel, zoals in de link hierboven uitgelegd? Het is prima daarvoor een spiegel mee te nemen, maar het testen kan niet ter plekke gebeuren. Die moet je dan later bij mij thuis, waar ik test, komen ophalen.
          Jan

Commentaar

Werken...
          X