Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deepskydag 2019 in Belgie, bij Mira

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deepskydag 2019 in Belgie, bij Mira

Niet alleen Nederland, maar ook Belgie kent een deepskydag voor visuele waarnemers. Die wordt dit jaar weer bij Volkssterrenwacht Mira georganiseerd en wel op 9 november. Alleen dat feit al is een goede reden om er heen te gaan, want het is een prachtige sterrenwacht, waar pas geleden een nieuwe 50 cm telescoop in de koepel is geplaatst. Zie voor het programma in wording: http://www.vvs.be/system/files/vvs_d...19_in_mira.pdf . Ondertussen heb ik ook toegezegd een lezing te houden, over het waarnemen van Arp stelsels.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

En ondertussen is het programma compleet:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSD 9 november 2019.jpg views: 209 grootte: 240,4 KB id: 1431011
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Het was een leuke dag. Niet alleen de lezingen waren interessant (met ‘verstrooide professor’ Waelkens als hoogtepunt), maar ook Volkssterrenwacht Mira had veel te bieden. Onder leiding van de immers spraakzame Philippe Mollet kregen we bijvoorbeeld de nieuwe 50 cm te zien. Wat nog het meeste indruk op me maakte was de heliostaat, en dan vooral het spectrum van de zon. Voor de eerste keer de Calcium absorptielijnen gezien met m’n eigen ogen… dankzij een truckje van Philippe (i.e. fluorescerend wit papier). Trouwens het Wolfgetal was een dikke 0 (letterlijk dan).

Enkele foto’s van de DeepskyDag: https://drive.google.com/open?id=1Ol...qJsSeifK66jRnQ

En de presentaties staan op: http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgr...g-2019-in-mira

Hup naar een volgende editie!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSD Mira.JPG views: 133 grootte: 4,29 MB id: 1433008
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Inderdaad een zeer interessante deepsky dag was! Bedankt Janos voor de organisatie, en Mira voor de hosting. En bedankt aan allen voor de mooie presentaties. Veel bijgeleerd. Ik wist bv niet dat er zoveel objecten goed op Hbeta filter reageren. Dat lijstje van 22 objecten ga ik zeker nog eens aflopen met de desbetreffende filter. Ook geweldig om de nieuwe 50 cm telescoop te zien (wat een verhaal). En ik ga dus Jef navolgen met zijn Herschel 2500 lijst. Nog maar 1511 te gaan! Watch out Jef, ik ga u terug inhalen En natuurlijk ook de Arps waarnemen volgens de hints van Jan Van Gastel.
        Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Nog een druk programma dus, Olivier. Ik vond het ook een erg leuke en interessante dag. De lezing van prof. Waelkens gaf een mooi beeld van de manier waarop professionals met deepsky bezig zijn. Prachtige telescoop, die 50 cm. En ik verbaas me steeds weer over de grote hoeveelheid ruimte bij Mira. Wat een mooie sterrenwacht. Sterrenwacht Almere past er wel 10 x in.
          Jan
          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Origineel geplaatst door Olivier Bekijk bericht
            En ik ga dus Jef navolgen met zijn Herschel 2500 lijst. Nog maar 1511 te gaan! Watch out Jef, ik ga u terug inhalen
            Ik zal m'n voorsprong nodig hebben nu er een 45 cm met ArgoNavis in de nek komt hijgen

Commentaar

Werken...
            X