Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Laat je eigen spiegel(s) opdampen door TNO op 9 maart 2019: doe een bod!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik vond deze specificaties terug in mijn mailverkeer met Rik uit 2017.....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TORO kutter 25cm.png views: 190 grootte: 37,6 KB id: 1407057Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: torro1.png views: 182 grootte: 178,6 KB id: 1407058Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Torro.png views: 184 grootte: 123,4 KB id: 1407059
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Ziet er goed uit Jean Pierre !!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Andre Abre Los Ojos Bekijk bericht
        Ziet er goed uit Jean Pierre !!!
        helemaal mee eens :-)
        Rik heeft ook een 'opgevouwen' systeem uitgewerkt met dezelfde optiek. Wel een vlakke spiegel ertussen. Maar daar weet hij bij geïnteresseerden en een apart draadje wel meer over te vertellen, indien gewenst.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: kutter 25 cm.png views: 162 grootte: 241,3 KB id: 1407089

Commentaar

De afwezigheid van een obstructie maakt de beelden zo zuiver en daardoor ook iets minder gevoelig voor seeing. Diffractie ís er wel, maar de intensiteit van de eerste diffractiering is zo laag dat 't amper opvalt.
          Ligt dat puur aan de obstructievrije opstelling of heeft de lange f/# van 20 hier ook mee te maken?

Ik herinner me namelijk een opmerking van forumlid Philipdo (die ook een Kutter bezit) over een 20cm f/12 Newton:
          "Het klopt dat een vriend van mij een 20 cm F/D 12 newton heeft, voorzien van een uiterst kleine vangspiegel. De maan door die kijker is echt fenomenaal, met een uitgesproken 3D-effect dat ik nog bij niet veel kijkers heb gezien, zelfs bij hoge vergrotingen." uit post #261 in https://www.astroforum.nl/forum/inst...estfase/page18

Weliswaar een kleine obstructie maar toch extra diffractie, dus ik vroeg me af of de f/# ook een belangrijke rol speelt. Even er vanuit gaande dat het om vergelijking op de optische as gaat en niet om de coma (buiten de optische as dus).
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Wij noteren een eerste bod van 400 euro voor de Toro kutterset. De kop is er af!

Commentaar

Voor de Toro Kutter noteren we een bod van 500 euro.

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                Ligt dat puur aan de obstructievrije opstelling of heeft de lange f/# van 20 hier ook mee te maken?
                Edward, dit ligt echt aan de afwezigheid van de obstructie, hoewel een obstructie van 15% amper waarneembaar is. Wat je je wel moet realiseren is dat de bouw en buislengte van de telescoop en de mogelijke luchtwervelingen die in een langere buis plaats kunnen vinden ook meer invloed kunnen hebben op het beeld....

Commentaar

Hallo deelnemers aan de Opticadag,

Bart van TNO stelt een Flight Spare ter beschikking. Dat is een optica component dat is gebouwd voor HIFI (een instrument op een satelliet). Er worden altijd twee modellen gebouwd. Een Flight Model en een Flight Spare (als back-up). Deze FS mag geveild worden!

En van Wouter, een TNO collega, nog een inbreng voor de veiling tijdens de Opticadag:
                  Het betreft flight spare spiegeltjes van het MIPAS instrument dat heeft gevlogen aan boord van Envisat. Het gaat om een tilted flat mirror (3 stuks) en een aspheric mirror (3 stuks) = 6 stuks totaal.

Dus de veiling wordt alleen nog maar mooier!

Groet,
                  Veilingmeester Vera
                  Last bewerkt door Vera; 11-02-19, 12:58.

Commentaar

Het is echt ongelooflijk, maar ik heb nog meer spulletjes gekregen om te veilen. Herman ten Haaf is zo aardig geweest om het volgende in te brengen:

Kanon kijker 5 x 14 graden; 45 gr inkijk.
                    De Oude Delft, Rayxar 65/0,75
                    2 Verdeelde uurcirkels diameter 29 resp. 28 cm diameter.
                    Klapspiegeltje.
                    Zelfgemaakte super zoeker 4,5 x 30. Beeldhoek 15 gr!!
                    1 ¼” Zenith spiegel.
                    Carl Zeiss S-Tessar 4,5/150.
                    Practicar 1,8/50.
                    Mamiya sekor 2,8/135.
                    50 mm Zoeker zonder oculair.
                    Zoeker beugels met zwaluwstaart opname.
                    Dakkant prisma om een hoekie.
                    2 Stel Losmandy kijker steunen voor ????
                    EL-Nikkor 2,8/50.
                    Led kruisdraad verlichting.
                    2” verlengbuis.
                    2”Zenith spiegel.

Dus nog meer om op te bieden en nog meer kans op een prachtige telescoop om kinderen ergens in de wereld blij te maken.
                    Groet van veilingmeester Vera
                    En oh ja... het donatiekistje is klaar om gevuld te worden.

Commentaar

We hebben iemand die het hoogste bedrag genoemd heeft dat hij wil geven: 1000 euro voor de Toro Kutter. Mooi bedrag!

Commentaar

Werken...
                      X