Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

inschrijvingstopic spectroscopiedag 16/11/2019 Sterrenwacht Tivoli

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

inschrijvingstopic spectroscopiedag 16/11/2019 Sterrenwacht Tivoli

Vijfde spectroscopiedag der Lage Landen op Sterrenwacht Tivoli 16/11/2019
    Datum voor de vijfde spectroscopiedag werd definitief vastgelegd op ZATERDAG 16 NOVEMBER 2019 op Sterrenwacht Tivoli in Oudenbosch. Zelfde locatie als gewoonlijk dus.
    Hoewel het nog heel ver weg is: sinds gisteren 27/12 zijn er al 24 inschrijvingen bijgekomen van mensen die er persé bij willen zijn op 16 november.
    Voor mei maak ik er niet teveel reclame meer voor, maar de mensen die er afgelopen editie bij waren kregen de link naar de website al.
    Bij 55 deelnemers stop het. Mensen op de lijst die willen deelnemen krijgen de kans om zich aan te melden.
    De link waarop alle verdere updates zullen verschijnen (ik hou het via dit topic hier ook bij); http://www.kijkerbouw.be/node/54

De dag gaat door van 10 tot 17 uur.Onthaal vanaf 9u
    INSCHRIJVING : ENKEL via Kijkerbouw@ugent.be. Deelname 20 euro. Maar hiervoor heb je koffie of thee bij aankomst, en een lichte lunch op de middag met koffie of thee. Inschrijving is pas definitief na overshrijving van 20 euro op rekeningnummer. BE70 7370 2514 0625 van VSRUG, rozier 44,9000 Gent met vermelding van je naam (namen) en 'Spectroscopiedag 2019'
    OPGEPAST ; aantal plaatsen zijn beperkt tot MAXIMAAL 55 personen.

Het wordt een dag waar twee 'disciplines' worden belicht : astronomische spectroscopie én radio astronomie.
    De eerste sprekers liggen al vast;
    -Prof. Dr. Henk Koppelaar met:
    Onnauwkeurigheid van Spectraal-analyse, die optreedt bij niet- of matig-periodieke verschijnselen, kan verbetert worden. Een praatje over twee onderwerpen :
    A. de onderliggende oorzaak door de meest voorkomende niet-periodieke golven: solitons.
    B. aangepaste/verbeterde spectraal-analyse door de onderliggende veronderstelling los te laten dat een te analyseren signaal periodiek is.

- Dr. Ralph Snel (TNO):
    Strooilicht in spectrometers.
    Een van de beperkende factoren in de meest geavanceerde spectrometers is strooilicht, licht dat op de verkeerde plek op de detector van de spectrometer terecht komt. Hierdoor ontstaat contrastverlies in het spectrum, of ontstaan er juist spectrale structuren in de meting die er niet horen te zitten. Voor spectrometrie met hoge radiometrische nauwkeurigheid moet het strooilicht van de spectrometer goed bekend zijn, en bovendien goed gecorrigeerd kunnen worden. Deze presentatie belicht enkele eenvoudige en state-of-the-art technieken voor het bepalen van en corrigeren voor strooilicht in spectrometers.

- Frans de Jong van (CAMRAS-VERON (Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland) met volgende onderwerpen:
    1. Dwingeloo radiotelescoop, nadruk op Doppler techniek en melkweg waarneming.
    (gedetailleerd hoe men omgaat met de doppler techniek (= radio spectrografisch) en daarmee de spiraal armen ontdekt maar ook een 'Dark matter' vraagstuk geeft)
    2. Waarnemen van het Andromeda stelsel (M31) met de Dwingeloo radiotelescoop.
    (een gedetailleerde Doppler oefening om een extra-galactisch stelsel te meten)

* Mensen die graag een lezing houden; suggesties welkom! Aan het programma wordt uiteraard nog volop gewerkt!
    * de verwachting is ook dat er wat nieuws te vertellen valt over zelfbouw.
    Presentaties editie 2016 en 2017
    Presentaties editie 2018

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Ja, schrijf mij maar in, email verstuurd.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

e-mail verstuurd, geld onderweg ;-)
      Full WMN-member.
      GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ik ben er bij, schrijf mij maar in JP
        ''Waarnemen samen beleven''

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardP Bekijk bericht
          Ik ben er bij, schrijf mij maar in JP
          Genoteerd! en niet te geloven: de kaap van 40 deelnemers is overschreden! Het is nog elf maanden ver... wel leuk om zien hoe de mensen reageren :-)

Commentaar

Schrijf mij ook maar in. Geld is overgemaakt.

Commentaar

Origineel geplaatst door tcpip Bekijk bericht
              Schrijf mij ook maar in. Geld is overgemaakt.
              done :-)

Commentaar

En we gaan straks verder met de organisatie van de spectroscopiedag. Nieuwe affiche is er! Dank Marian pontier.
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: affiche online version.jpg views: 184 grootte: 591,3 KB id: 1415423

Commentaar

Onze Sprekers (wordt nog bijgewerkt)

-Prof. Dr. Henk Koppelaar met:

Onnauwkeurigheid van Spectraal-analyse, die optreedt bij niet- of matig-periodieke verschijnselen, kan verbetert worden. Een praatje over twee onderwerpen :
                  A. de onderliggende oorzaak door de meest voorkomende niet-periodieke golven: solitons.

B. aangepaste/verbeterde spectraal-analyse door de onderliggende veronderstelling los te laten dat een te analyseren signaal periodiek is.

- Dr. Ralph Snel (TNO):

Strooilicht in spectrometers.
                  Een van de beperkende factoren in de meest geavanceerde spectrometers is strooilicht, licht dat op de verkeerde plek op de detector van de spectrometer terecht komt. Hierdoor ontstaat contrastverlies in het spectrum, of ontstaan er juist spectrale structuren in de meting die er niet horen te zitten. Voor spectrometrie met hoge radiometrische nauwkeurigheid moet het strooilicht van de spectrometer goed bekend zijn, en bovendien goed gecorrigeerd kunnen worden. Deze presentatie belicht enkele eenvoudige en state-of-the-art technieken voor het bepalen van en corrigeren voor strooilicht in spectrometers.

- Frans de Jong van (CAMRAS-VERON (Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland)

met volgende onderwerpen:
                  1. Dwingeloo radiotelescoop, nadruk op Doppler techniek en melkweg waarneming.
                  (gedetailleerd hoe men omgaat met de doppler techniek (= radio spectrografisch) en daarmee de spiraal armen ontdekt maar ook een 'Dark matter' vraagstuk geeft)
                  2. Waarnemen van het Andromeda stelsel (M31) met de Dwingeloo radiotelescoop.
                  (een gedetailleerde Doppler oefening om een extra-galactisch stelsel te

- Jan Cornelis:

Als zendamateur kan je je verdiepen in vele facetten van de hobby. Daar waar de ene zich het liefst bezig houdt met de techniek, houdt de ander zich bezig met het maken van verbindingen met collega's over de hele wereld. En er is 1 contact mogelijk dat niet op deze aardbol staat. En dat is het ISS station. We kregen contact om voor een school contact te maken met Alexander Gerst.
                  Astronomisch gezien bevindt het ISS zich vlakbij. En lijkt een contact maken evident. Maar ook voor het contacteren van het ISS zijn we gebonden aan de wetten van de fysica. Ook hier spelen fenomenen zoals Doppler shift en atmosferische invloeden.
                  Daarenboven is het ISS contacteren logistiek niet evident. Je kan geluk hebben dat je antwoord krijgt, maar dat is lang niet gegarandeerd. De agenda van de astronauten is altijd goed gevuld.

Een organisatie zoals ARISS (Amateur Radio on the International Space Station) geeft studenten en leerlingen de kans om een gesprek te voeren en vragen te stellen aan astronauten in het ISS. De verschillende ruimtevaartorganisaties steunen deze educatieve programma's om volgende generaties te inspireren voor carrières in STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Een lokale Radio vereniging biedt daarbij de technische ondersteuning om het contact mogelijk te maken.

In deze uiteenzetting lichten we toe hoe onze vereniging (ON4NOK) dit contact technisch heeft aangepakt, met welke fysica er rekening gehouden moet worden en de hoe ze de presentatie heeft verzorgd. (filmpje onder)
                  https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...j-radioverbin/

- Eduard Mol:
                  Click image for larger version  Name:	edward mol.jpg Views:	0 Size:	6.77 MB ID:	1416081
                  ik ben 19 jaar oud en studeer aardwetenschappen aan de universiteit van Utrecht. in mijn vrije tijd hou ik me bezig met astronomie.

‘In mijn lezing zal ik het een en ander vertellen over radioastronomie, met de nadruk op wat je als amateur sterrenkundige met radioastronomie kan doen. Hierbij zal ik beginnen met een stukje geschiedenis, vervolgens zal ik gaan vertellen over de bouw van mijn eigen radiotelescoop (zowel de schotel als de SDR ontvanger). tenslotte zal ik iets laten zien van de resultaten tot nu toe.’

-Paul Gerlach:
                  Click image for larger version  Name:	paul gerlach.jpg Views:	0 Size:	16.7 KB ID:	1416082
                  “er zal weer wat te vertellen zijn over de LowSpec. Ik ben weer actief met de verdere ontwikkeling bezig en heb ook contact met een aantal Amerikaanse enthousiastelingen die willen bijdragen.

Ik zal jullie binnenkort voorzien van een stukje tekst.”
                  (MEER VOLGT)

-Arnold de Bruin
                  Click image for larger version  Name:	arnold.jpg Views:	0 Size:	11.5 KB ID:	1416083
                  Heel kort over mezelf; dat ik mij alleen met spectroscopie bezighoud en dan nog alleen Be sterren....

De lezing gaat over het werken met een spectrograaf met spleet in de praktijk, in dit geval mijn L200.
                  Een soort van "what's next" (na de SA100). Zo min mogelijk theorie, meer van wat komt erbij kijken.

-Spectroscopiegroep Gent (nog verder te bepalen)

Commentaar

Lezing Paul Gerlach

'Amateurspectroscopie en de 3D printer'

Voor veel amateurs kan de ontdekkingsreis in de wereld van de spectroscopie een behoorlijk kostbare aangelegenheid zijn. Commerciële spectroscopen kunnen al snel enkele duizenden euro's kosten. De 3D-printer kan deze wereld voor meer amateurs toegankelijker maken.
                    Het LowSpec-project is een initiatief om beginnende amateurs de mogelijkheid te geven zelf een spectroscoop te printen en in elkaar te zetten. Wat begon als een privé-project is inmiddels aan het uitgroeien tot een internationale 'beweging'. Amateurs uit Duitsland, Engeland, Italië, Zuid-Afrika, Libanon en de VS hebben inmiddels de spectroscoop gebouwd.

In deze presentatie zal ik laten zien dat de 3D printer een belangrijke positie begint te krijgen binnen de 'zelfbouwgemeenschap' en zal ik de bouw en werking van de LowSpec toelichten.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: paul gerlach.jpg views: 132 grootte: 16,7 KB id: 1416540

Commentaar

Hoi Jean-Piere hierbij ook mijn aanmelding.
                      ''Waarnemen samen beleven''

Commentaar

en nog een extra (korte) lezing door Jac Brosens. Dit kreeg ik van hem.

''Bij de vele spullen die ondertussen aan de Sterrenwacht Tivoli gedoneerd zijn bleek een objectiefprisma te zitten, diameter 116 mm. Dat plaatsen op een passende kijker laat in het beeld van elke ster het spectrum zien en dat is dus heel mooi om voor een breed publiek de kracht van spectroscopie te laten zien. En de laatste ( voor een breed publiek) is iets waarmee ik ( in dit specifiek vakgebied) vooral mee bezig ben. Maar een dergelijke opname van de spectra is nogal ander dan gebruikelijk want de kalibratie is zeer moeilijk want er is geen 0e orde aanwezig en ook de dispersie is niet lineair. Daarom is het bij de huidige stand van de techniek geen erg gebruiksvriendelijke toepassing.

Maar aan de andere kant is een foto waarop spectra van verschillende sterren tegelijk zijn weergegeven zoveel rustiger dan die met een tralie want er is geen 0e orde en ook geen 2e-3e en ook geen spectra in de tegengestelde richting. Dat maakt een dergelijke opname meer geschikt voor een breed publiek lijkt me. Daarom heb ik met de gedachte gespeeld daar een kleine voordracht over te geven om het verschil van een tralie en prisma te laten zien. Ik heb al wat met dat prisma geëxperimenteerd maar zoals je weet ben ik met nog zoveel andere dingen bezig dat ik me daarop nog niet wilde vastleggen. Dat komt omdat ik ook een voordracht op de najaarsbijeenkomst van de Astrofotografiewerkgroep heb aangekondigd en uit ervaring weet ik hoeveel tijd dat gaat kosten om gedegen te voorschijn te komen.
                        De essentie is dus het verschil te laten zijn van een spectrum verkregen via een tralie en een (objectief)prisma.
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jac.jpg views: 114 grootte: 91,5 KB id: 1416740

Commentaar

De jaarlijkse spectroscopiedag nadert nu snel, de vijfde en meteen speciale editie; spectroscopie en radio-astronomie onder één dak.
                          45 mensen schreven zich al een tijd geleden in, 32 betalingen werden ontvangen.
                          Ik wijs er nog even op dat de inschrijvingen enkel definitief zijn NA ontvangst van de betaling. Wie er nog bij wil zijn, geef even een seintje aub? Eens het getal 55 is bereikt stopt het...Meer kan de zaal écht niet aan.
                          Het programma (Jac komt er nog bij, zie post hierboven) vind je in deze link :

https://www.docdroid.net/htrqulM/vij...cht-tivoli.pdf

Commentaar

Nog een lezing;
                            -Hugo Van den Broeck;
                            de bouw en het testen van een echelle spectrograaf.

Het doel is het bekomen van een astro-spectrograaf met een resolving power van R >= 10 000 over een groot golflengtebereik (4000 Å - 7000 Å) in één opname en dit met standaard optische componenten. De spectrograaf moet inzetbaar zijn op een "standaard" SCT telescoop, bij voorkeur met een verhouding f/10 (Meade - Celestron ...). Er wordt gestreefd om de prijs zo laag mogelijk te houden echter niet ten koste van de kwaliteit. Waar mogelijk zullen 3D geprinte onderdelen gebruikt worden. Het gefaseerde verloop omvat het theoretisch ontwerp, inclusief berekeningen en simulatie, de bouw ervan op een optische bank, het grondig uittesten met meetresultaten om ten slotte te eindigen met een mechanisch ontworpen spectrograaf die vlot na te bouwen is.
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: spectroscoop.png views: 50 grootte: 627,6 KB id: 1429949

- Mario Clemmens (AstroLab Ieper)
                            heel kort; ‘hoe we met spectroscopie aan de slag zijn gegaan in AstroLAB en op welke objecten we ons richten, en de eerste resultaten.’
                            Meer info volgt medio oktober

Het complete programma.

Commentaar

En de laatste sprekers van de dag liggen vast. Inmiddels is het maximum aantal deelnemers (55) bereikt.

-Mario Clemmens en Sigfried Vanaverbeke
                              SpectroLAB: werkgroep spectrografie op project- en volkssterrenwacht AstroLAB IRIS
                              Al meerdere jaren verkent een groep enthousiastelingen in AstroLAB IRIS het domein van de spectroscopie. Een boeiend proces van stap voor stap kleine vorderingen maken en gaandeweg bijleren. We maken kennis met de LISA lage resolutie spectrograaf en hoe we deze inzetten met onze 68 cm spiegeltelescoop, een combinatie die onwaarschijnlijk veel mogelijkheden biedt, in het bijzonder voor het maken van spectra van lichtzwakke objecten.

We tonen enkele van de gemaakte opnames van een verscheidenheid aan objecten en hoe deze werden verwerkt met de BASS software. We zoomen daarbij ook in op enkele obstakels die we onderweg tegen kwamen en op de oplossingen die we hiervoor hebben gevonden.
                              Vanuit de vaststelling dat heel wat amateur-astronomen interesse hebben in de praktische kant van de spectroscopie maar relatief weinig mensen er toe komen om zelf spectra te nemen en te verwerken proberen we via SpectroLAB de drempel te verlagen.

We focussen in onze werkgroep onder andere op spectroscopie van veranderlijke sterren en zijn daarbij heel complementair met de activiteiten van de werkgroep veranderlijke sterren. Recent werden ook de eerste stappen gezet om bij te dragen aan de spectrografische database van de AAVSO. Dit biedt ook mogelijkheden voor toekomstige ProAm werkingen.
                              Tot slot lichten we toe op welke manier we de bekomen resultaten van de werkgroep vanuit de projectsterrenwacht laten doorstromen naar de volkssterrenwacht en hoe we deze in de toekomst ook willen inzetten naar een breed publiek.
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: lisa.jpg views: 22 grootte: 1,46 MB id: 1430474

Commentaar

Werken...
                              X