Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ATT bedreigd?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ATT bedreigd?

Vanaf juli 2019 geld een dieselverbod op de A 40 in Essen. Velen van ons gebruiken die weg om de ATT te bereiken. De eerstvolgende zal nog geen probleem zijn, die in 2020 wel, tenzij de organisatoren naar een andere locatie uitwijken.

https://www.hln.be/auto/duits-diesel...egen~a8571ee2/

Het gaat (voorlopig) voor diesels met Euro 4 of lager. Dus geen paniek.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

tja...vroeg of laat zullen keuzes moeten worden gemaakt wat transport betreft. We hebben wel de mond vol over wat 'lichtvervuiling' heet, iets wat een beetje overlast veroorzaakt naar men soms zegt :-)
      Maar we moeten met zijn allen even nadenken over 'Luchtvervuiling', iets wat jaarlijks miljoenen mensen (en dieren?) sowieso het leven kost en nog veel meer anderen hun gezondheid aantast. Ik kan het weten. Van een lampje min of meer heb ik weinig tot geen last. Van vervuilde lucht slapeloze nachten.
      Om ontopic te reageren: ik vind het onetisch om een beurs naar oorden te verplaatsen waar je met vervuilende auto's wél mag komen. Goed; vervoer kan je niet uitsluiten, nadenken over beperken van; dat wel....
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Zonder die lichtvervuiling hoef je niet met de auto weg om sterren te kijken. En dat gaat dan alleen nog maar over de hobby.

zonder dieselende vrachtwagens zijn de supermarkten leeg, en dan zijn de klachten over luchtvervuiling binnen een maand totaal irrelevant geworden. Gaan ze op benzine dan worden de transportkosten een stuk hoger, wat je in de prijs gaat zien. Gaan ze op electriciteit dan zijn er te weinig accu's om ze allemaal te laten rijden.

Het is gewoon niet zo dat je diesel zonder consequenties kan afschaffen. Het s momenteel de beste keus uit twee kwaden. Dat is vervelend voor de mensen die last hebben van het gediesel, maar zonder diesel gaan ze nog veel meer last hebben van wat anders.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

svdwal in mijn laatste zin staat; 'nadenken over beperking...dat wel'
          Nergens staat 'afschaffen'. Alle beetjes helpen. En als iets duurder wordt om het leven aangenamer te maken, dan is dat maar zo. Is ook altijd zo geweest.
          Luchtvervuiling is dodelijk (letterlijk...) lichtvervuiling is vooral ambettant.

Commentaar

De vraag is meer: hoeveel % van de bezoekers (en verkopers) rijdt diesel? En hoeveel % daarvan heeft nog een oud barrel met Euro 4 of lager?

Ik denk dat dat percentage vrij laag is. Om als gevolg van deze mogelijke maatregel gelijk vraagtekens te zetten bij het voortbestaan van een beurs vind ik een beetje te ver doordraven. Je kunt altijd nog proberen mee te rijden met een benzinewagen of een Euro-5 dan wel -6 dieselwagen.
            Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
            Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Commentaar

"een oud barrel met Euro 4 of lager"

Ha! Een (personen)auto van 13 jaar oud kan nog zeker 10 jaar mee, en het gewoon doorrijden met zo'n "barrel" veroorzaakt pakken minder vervuiling dan het produceren/transporteren van zijn vervanger (die dan op zijn beurt over een jaar of 10 verboden wordt..)

Maar goed, de meeste mensen willen na een paar jaar een nieuwere auto (ook de ATT bezoekers), dus die beurs zal daar echt niet onder gaan leiden, denk ik.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

jeanpierre

Nadenkend zie je de beste keus tussen twee bekende kwaden die al gemaakt is. Verder zie je in Nederland als extraatje dat dieselautos zwaarder belast worden buj aanschaf. Die verrekening is dus al gemaakt, en ook nog eens door een democratisch gekozen parlement, dus een plek waar al die conflicterende belangen zijn afgewogen. Dan moet je met een beter verhaal komen, met name dat de belangenafweging opnieuw moet wegens nieuwe informatie die op een eerder moment niet bekend was of zo.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                  "een oud barrel met Euro 4 of lager"

Ha! Een (personen)auto van 13 jaar oud kan nog zeker 10 jaar mee, en het gewoon doorrijden met zo'n "barrel" veroorzaakt pakken minder vervuiling dan het produceren/transporteren van zijn vervanger (die dan op zijn beurt over een jaar of 10 verboden wordt..)
                  Je hebt helemaal gelijk, Roel
                  Ik overdrijf graag een beetje. Toen ik klein was waren wagens van 13 jaar oud echt 'barrels', als ze überhaupt nog vooruit kwamen. Nu zijn ze gelukkig een stuk beter.
                  Maar zoals je constateert, de meerderheid ruilt zijn wagen na 5-6 jaar in, zodat het percentage wat getroffen wordt (en dan ook nog eens dieselrijder) door deze maatregel niet echt heel hoog zal zijn.
                  Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                  Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Commentaar

svdwal mijn laatste post hierover: een beter verhaal: (vooral bestemd voor wie niet stekeblind en potdoof is)

- vier injecties Xolair per maand waarbij je telkens twee tot drie uur in het ziekenhuis moet nablijven om de 'bijwerkingen onder controle te houden'. (op reis gaat zit er dus niet meer in)
                    - twee keer twee inhalaties met 'Trimbow' 's morgens en 's avonds heel stipt op gezette tijden.
                    - tussendoor inhalaties met Ventolin
                    - en bij acute aanvallen : Bretaris
                    - drie keer per week Azithromycine tabletten (soort antibioticum)
                    - drie keer per week Kinesitherapie om ademhaling te stimuleren. (reizen voor meer dan twee dagen zit er dus ook hier sinds kort niet meer in)
                    Noteer even dat het meeste van deze medicatie niet op 'gewoon voorschrift' kan worden gegeven. (enkel voor Ventolin is dit het geval, de rest is 'bijzondere toestemming' voor vereist.)
                    Kosten voor ziekenkas per maand om mij in leven te houden (wat 'leven ook moge betekenen'; 1400 euro, kosten voor mezelf 130 euro/maand.
                    Nevenaspect: brandend maagzuur dag en nacht, en maagzuurremmers mogen niet bij deze medicatie. Goedkope karnemelk kan nog wel.
                    Noteer even dat dit levenslang is. Naar ik zelf hoop niet telang.
                    Ik hoop dat dit onder 'een beter verhaal' kan worden gerekend. Deze post kan je nog altijd schrappen, maar 'parlementjes, conflicterende belangen, verrekeningen en belangenafwegingen', daar heb ik in dit geval een beetje lak aan.
                    Dank luchtvervuiling.
                    En nu steek ik het licht even aan. Symbolisch...

Commentaar

Uiteraard is milieu en luchtvervuiling belangrijk. Mij gaat het er meer om dat de maatregel op een te korte periode uitgevoerd wordt. Een Euro 4 wagen een oud barrel? Tot vorig jaar reed ik met een Euro 3 wagen, die deed het nog prima, Niet iedereen kan het zich veroorloven om de 5 jaar een nieuw karretje te kopen. Diesel is in Nederland misschien minder populair, in België is dat heel anders. Tot enkele jaren geleden werd Diesel zelfs gepromoot door de regering omdat hij minder CO² uitstootte, je kreeg er zelfs subsidie voor. Nu ben je bijna een misdadiger als je met een Diesel rijdt. Men had volgens mij beter gewerkt met een systeem dat jaarlijks opschuift, zo krijgen de mensen wat meer tijd om aan te passen. VB Euro 3 toegelaten tot 2020, Euro 4 tot 2022 ...

Commentaar

Werken...
                      X