Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

evenement rond Klassieke telescopen- Historische telescopen-'Rariteitenkabinet'?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• evenement rond Klassieke telescopen- Historische telescopen-'Rariteitenkabinet'?

Ik loop al geruime tijd met het idee rond; het organiseren van een twee- of driedaags evenement rond historische telescopen, vintage telescopen,rariteiten, en ook (onder zeer bepaalde voorwaarden) ATM telescopen...misschien in combinatie van een soort ruilbeurs-tweedehandsmarkt betreffende dergelijk materiaal. EN , als het weer een beetje meewil; gekoppeld aan minstens één waarneemavond.
    Plaats(en); als er voldoende interesse is wil ik het graag twee keer organiseren; een keer in het zuiden van Frankrijk (bij Xavier Debeerst, die heeft plaats zat) en een keer in Duitsland (net over de grens met Nederland) bij Romke Schievinck.
    NIET in Nederland of België. Ik wil het graag internationaal houden.
    Wat ook niet in het idee past; de klassieke Newtontelescoop (ATM) hoe mooi die ook is afgewerkt, of hoe goed die ook presteert. TENZIJ het een uniek stuk betreft, gebouwd op een speciale manier. Met een off axis vangspiegel bvb. Of bedoeld voor rolstoelgebruikers.

Periode wanneer ik dit wil doen ligt nog niet vast, maar in eerste instantie ten vroegste midden 2019 en de tweede keer in 2020.
    Maar goed; eerst even kijken of het de moeite loont om hier zoveel werk in te stoppen :-)
    Ideeën welkom...

• jeanpierre
    antwoordde :
    En een paar beelden van de voorbereidingen in Billerbeck. Meer info op www.campussternwarte.de
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-7726.JPG views: 1 grootte: 275,8 KB id: 1399346
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-7728.JPG views: 1 grootte: 224,8 KB id: 1399347
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-7729.JPG views: 1 grootte: 326,3 KB id: 1399348

Laat een reactie achter ::

• jeanpierre
    antwoordde :
    En hier gaan we dan voor het evenement bij Louwman Historic Telescope Museum. En meer...
    Ik stel de limiet bij 60 deelnemers.

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Hi JP Ik probeer zeker te komen die vrijdag en zaterdag 2 & 3 november. Eg goed initiatief. !!

• jeanpierre
    antwoordde :
    Donderdag 27/9 bij Peter Louwman. Hierbij twee filmpjes; eentje van het telescopen museum ( wél geluid opzetten, Peter geeft geregeld uitleg), en een tweede over de automobielencollectie. Vijf uur tijd voor het hele museum; dat is veel te weinig eigenlijk...
    Foto album (meg goede foto's, filmpjes zijn genomen met ipad) volgt vanavond of morgen! Selectie maken uit meer dan 400 foto's....
    Mogelijk organiseer ik volgend jaar een groepsbezoek in 2019. ALS daar tenminste animo voor is....

• EdwardP
    antwoordde :
    Ik probeer ook te komen Jean-Pierre, kan het nu nog niet met zekerheid toezeggen. Als mijn Duitse blauwe Weltblick D76 F1200, gerekend mag worden onder de klassiekers, dan neem ik die mee om op te stellen. Inmiddels zijn alle accessoires daarbij weer in de collectie gekomen. Dan is er op dat moment weer even voor zover ik weer een tweede Weltblick telescoop in Duitsland.

• jeanpierre
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Klaver Bekijk bericht
    Dat valt mooi in mijn verlof, is ook niet zo ver rijden vanuit mijn woonplaats. Dus: tot dan !
    Heel erg welkom Klaas!!! Ik ben er zeker op zaterdag (mogelijk al vanaf vrijdagavond).

• Klaver
    antwoordde :
    Dat valt mooi in mijn verlof, is ook niet zo ver rijden vanuit mijn woonplaats. Dus: tot dan !

• jeanpierre
    antwoordde :
    En dit is dan het eerste grote evenement waar ook Kijkerbouw aan meedoet;
    Een aantal dagen had ik het er al over; evenementen rond Klassieke en Historische telescopen. In NL, Duitsland en Frankrijk. Eerste (verkennende ) stap wordt het Louwman Historical Telescope Museum. Daar worden alvast afspraken gemaakt voor een lezingendag gecombineerd met museumbezoek. Ook het automobielmuseum.! Datum van ons bezoek 27 september.
    Een aantal weken later is er het evenement in Billerbeck bij Romke Schievinck en Co.
    Kijkerbouw VSRUG is er ook bij, MET een lezing en Kuttermateriaal; de Grote Anton Kutter telescoop bvb.
    En volgend jaar (voorjaar) is de beurt aan Xavier Debeerst in Frankrijk.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HTA2018Nederlands.png views: 1 grootte: 759,7 KB id: 1392495
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HTA2018Nederlands2.png views: 1 grootte: 708,6 KB id: 1392496

Bewaren

• Bert Bogchelman
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht

Hee Sander,
    Was je een jaar of wat geleden niet mee met het LWSK/WLS-uitje naar Peter zijn museum? Toen hebben skyfan en ik ook al die Kutter staan bewonderen. Die was inderdaad behoorlijk opvallend tussen al die oude refractors.
    Bij Peter's museum staat geen Kutter, maar z'n voorloper: de Brachy. Die was overigens niet obstructie-loos, de secundaire spiegel hapt in de lichtbundel. Ir. Kutter is het gelukt om de telescoop werkelijk obstructievrij te maken EN makkelijk te reproduceren voor amateurs. Er zijn twee langzame sferische spiegels voor nodig die volgens JP in 1 (lange) dag te slijpen en te polijsten zijn.

• patrickduis
    antwoordde :
    Ja, het Louwman telescope museum: dat is wereldwijd gezien, de meest unieke collectie. -DAAR- hoort zoiets als dit thuis (en ze hebben veel plek voor de uitstalling van andermans spullen natuurlijk, ook dat is belangrijk).

• jeanpierre
    antwoordde :
    ido.oosterveld patrickduis Drempels ken ik niet echt: in Biberach had ik zeven nationaliteiten. Van Australië tot Denemarken. een véél Nederlanders trouwens. (ik deacht twaalf in totaal) Gent? daar heb ik plannen mee, maar niet voor 2021 in elk geval.
    Frankrijk en Duitsland: ook daar leven mensen hé :-) Ik wil het letterlijk voor 'iedereen'. Maar ik kan het echt niet op alle sterrenwachten van NL en BE gaan organiseren natuurlijk. Op meerdere locaties meerdere evenementen: dat lukt perfect. Wie écht interesse heeft legt heus wel wat kilometers af hoor.
    Voor het Louwman Historical Telescope museum: daar ga ik eind september naartoe. Komt heel zeker iets uit de bus, en daar zie je dingen die je nergens tegenkomt.

• patrickduis
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht
    Tivoli is een oude hele mooie locatie voor zo'n dag/weekend evenement.
    Zeer goed (en uniek) initiatief. Helemaal mee eens.
    Als ik er inderdaad helemaal voor naar zuid-Frankrijk af zou moeten reizen zou dat te gek zijn voor me.
    Een (zater)dagje Oudenbosch en ik kom zeker (en vast)!

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Goed initiatief JP.
    Maar bij Xavier in Frankrijk of in Duitsland is een drempel voor velen om daar naar toe te gaan.
    Het is een specifieke doelgroep die niet zo groot is en als dat ver weg organiseert hou je weinig deelnemers uit NL en Vlaanderen over.

En inderdaad heb je geinteresserden die gaan voor de echt oude telescopen en anderen die 15-50 jaar oude telescopen (uit hun jeugd) weer opknappen en gebruiken. (zoals ik)

Dan is Gent of Midden/zuid NL (Oudenbosch) een betere locatie, wil je het toch in buurt houden. Tivoli is een oude hele mooie locatie voor zo'n dag/weekend evenement.

My 2 cents

• svdwal
    antwoordde :
    Ik was toen niet mee, nee, helaas.

Werken...
X