Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladies' night

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ladies' night

Amateurastronomie is nogal een mannenaangelegenheid. Dat is ontzettend raar want ik ken heel veel vrouwen die astronomie superleuk vinden. Het helpt alleen niet dat het nogal bekend is dat het vooral ouwe witte mannen (no offense, ik hou van jullie :P) zijn die zich met onze hobby bezig houden. Maar we zijn er wel. Voor mij hielp het ontzettend dat er al een andere vrouw van mijn leeftijd (wow, 1!) was en ik denk dat we wel een betere verhouding kunnen krijgen als we eens een star party organiseren specifiek voor vrouwen. Daarmee kunnen we dan hopelijk een vrouwelijk amateurastronomie-netwerk bouwen dat op lange termijn nog wat meer diversiteit start.

Het idee is om op een redelijk centrale, goed bereikbare (ook met OV) plek, een evenement te organiseren met sterrenkijken maar ook lezingen over waarnemen en telescopen en misschien ook -weetikveel- astronomie-cocktaails of koekjes of whatever. Ik wil minimaal 50% vrouwelijke organisatie, maar mannen die willen helpen: ook graag natuurijk!

Het zou het fijnst zijn om op die centrale, goed bereikbare plek ook een goed duistere hemel te hebben maar ik denk dat dat lastig is (ideeen zijn meer dan welkom!). Natuurlijk moeten we met zo'n uitgebreid programma gewoon een datum prikken en dan hopen dat het dan mooi weer is. ls het dan slecht weer is, dan kunen we alsnog contactgegevens uitwisselen en wijzen op de star parties die hier georganiseerd worden (waarbij het lastig is dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveelheid plekken is waar die star parties gehouden worden en nog veel minder waar daadwerkelijk vrouwen bij zijn).

Ik bedenk dit net in de bus en heb echt niet op alle vragen (wie wat waar waarom in welke volgorde en wie gaat dat betalen) antwoord maar ik wilde gewoon eerst eens vragen of er animo is om te helpen organiseren.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Ik vind dit een vet idee! Als ik klaar ben met verhuizen en veel teveel geld uitgeven, doe ik graag mee.
    Ik zie wel al een aantal lastig te verenigen randvoorwaarden: bereisbaar met OV en enigszins afgelegen gaan bijvoorbeeld al heel lastig samen, omdat op afgelegen plekken het OV er al heel vroeg in de avond mee uitscheidt. Dat (en het feit dat ik het voor mijn werk nodig had) was voor mij een reden om een auto te kopen.
    Ik ben het wel helemaal met je eens dat er iets moet gebeuren. Ik heb best een hoop vriendinnen die aan sterrenkunde doen (of deden) maar die krijg ik nooit mee naar starparties. Ik zal eens onderzoek doen waarom dat zo is.
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Ik ben benieuwd waarom dat is inderdaad! En heel fijn dat je wilt meewerken, ik denk dat je een heel goed voorbeeld bent.

Vooralsnog verder nog niet veel meer aangeboden hulp, behalve van Stijn voor een locatie. Ik besef inderdaad dat er een of meer van de randvoorwaarden voor de locatie gaat moeten sneuvelen, maar je kan beter een beetje ambitieus beginnen toch
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ik wil graag mee doen! Zal het ook op mijn blog / facebook promoten. Moet alleen wel zeggen dat het woord 'star party' en vrouwen heel raar klinkt..maar misschien ben ik dat alleen lol

Comment

Yay! Kijk eens aan, nu begint het erop te lijken, leuk! Ja het woord 'star party' is wat moeilijk en het idee om met een groep mannen ergens op een donkere plek iets te gaan doen natuurlijk ook. Dat wil ik met zo'n ladies' night openbreken.
          Spuit 9 op zijn minst...

Comment

De meeste mensen houden niet van moeilijk. Je moet daarom ook zeggen dat je wat leuks gaat doen.
            What where the skies like when you were young?

Comment

Oh hmm ik was eigenlijk van plan om er heel moeilijk over te gaan en blijven doen
              Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Is het misschien een idee om een locatie zoals bijvoorbeeld de Bosrand (van het Achterhoekweekend) af te huren, maar dan voor n avond/nacht? Of misschien iets vergelijkbaars op een iets centralere maar nog redelijk donkere locatie (Veluwe, Flevoland)? De optie OV vervalt dan uiteraard maar die lijkt me toch al niet echt haalbaar.
                Hiermee verlaag je wellicht de drempel van "donkere enge plek met allemaal mannen"; een camping is toch een wat prettiger omgeving in de beleving van veel mensen, dan onze starparty-locaties. Bovendien kun je op zo'n locatie zowel lezingen geven met de gewenste cocktails en koekjes als waarnemen, weather permitting.
                Mocht ik nog binnen het < 50% mannenquotum vallen dan help ik graag mee met materieel en logistiek, voorzover de agenda het toelaat.

En tja, waarom zijn er zo weinig dames in de amateurastronomie? Aan de interesse zal het niet liggen: de mensen die ik ken die enthousiast zijn over astronomie - buiten mijn waarneemmaten - zijn in meerderheid vrouwen. Misschien dat ik die eens kan verwittigen als deze avond concreet wordt.
                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Ik heb het Achterhoekweekend moeten missen door de verjaardag van mijn vrouw, dus ik kom graag nog een keer naar de Achterhoek.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Bedankt voor de suggesties, Remko! Het jammere van de Bosrand is dat het waarneemveld erg matig is.

Er zijn trouwens ondertussen wel ongeveer genoeg geinteresseerden om te helpen, dus het wordt tijd om ons wat meer te gaan verenigen en een datum te prikken.
                    Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Er zit in Dwingeloo een B&B met sterren studio's! Wellicht is dat een idee om te verblijven. Donkere omgeving en prima verblijf.

Comment

Klinkt heel interessant! Maar niet helemaal wat ik in gedachte had. Ik wil een avond plannen met waarnemen en eventueel lezingen, waarbij iedereen gewoon naar huis gaat aan het eind.

Overigens is ondertussen duidelijk geworden dat het agendatechnisch pas in de (late) herfst kan gaan plaatsvinden en dat is weertechnisch weer niet zo ideaal... hmpf. Volgend jaar dan maar?
                        Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Working...
                        X