Announcement

Collapse
No announcement yet.

Random walk in Almere Haven

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Random walk in Almere Haven

Ik ben geboren als foton in het centrum van de Zon. Ik wil graag weg uit het plasma. Het vrije heelal in. Eigenlijk kan ik met mijn lichtsnelheid in 2 seconden aan de rand van de Zon zijn, maar helaas, ik kom overal obstakels tegen. Dus ik begin met mijn random walk. Met de app Dice op mijn mobieltje ga ik, na het gooien van de dobbelsteen, een stapje naar links (1) of een stapje naar rechts (2) of een stapje naar voren (3) of een stapje naar achteren (4). Echt heel jammer dat ik in een 2-dimensionaal universum leef. Als ik 3-dimensionaal kan bewegen, dan kan ik ook nog omhoog en omlaag. Nou ja.... dan maar op deze manier. Na 30 keer de dobbelsteen gooien, samen met de andere fotonen, kom ik aan de rand van de Zon terecht. Nog één stapje en ik ben vrij! En door alle botsingen ben ik ook nog eens van golflengte veranderd. Ik ben nu geen gammastraal meer, maar zichtbaar licht. Oh en wat echt frustrerend is: die neutrino's kunnen wel in één rechte lijn het heelal invliegen.

Dit experiment heb je helaas gemist afgelopen zaterdag bij het derde college Sterrenkunde. Ben je nieuwsgierig naar het vervolg? Kom dan zaterdag 9 juni naar Sterrenwacht Almere. Dan vliegen we verder in het sterrenstelsel. Langs de Melkweg en het Adromedastelsel en kijken we met de Hubble telescoop naar het Hubble Ultra Deep Field. We eindigen bij de Oerknal.

Aanvang: 10 uur
    Last edited by Vera; 03-06-18, 11:48.
Working...
X