Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

inschrijvingstopic:opticadag 2019:op TNO TU Delft; Kijkerbouw VSRUG ism SSA Almere

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

inschrijvingstopic:opticadag 2019:op TNO TU Delft; Kijkerbouw VSRUG ism SSA Almere

DERDE OPTICADAG DER LAGE LANDEN

Op Zaterdag 9 MAART 2019 gaat op TNO TU Delft de derde opticadag der lage landen door.
    Van 10 tot 17 uur. Deze dag door in samenwerking Kijkerbouw VSRUG met Stichting Sterrenwacht Almere.
    de derde Opticadag gaat dit keer door in een heiligdom; de locatie is nu met zekerheid TNO TU Delft. Door de grote deur dus! Met dank aan Ralph Snel (TNO en Stichting Sterrenwacht Almere).
    De mensen van Optical Manufacturing (de optische werkplaats dus) zijn bereid om demonstraties te geven van de apparatuur. Op onze vraag hiervoor werd enthousiast gereageerd.
    Dit wordt een TOP event op een TOPlocatie. Er wordt eveneens onthaal voorzien met koffie en een lunch.
    Deelnameprijs wordt (vermoedelijk) 25 euro, Op basis van 80 deelnemers. onthaal met koffie en lunch inbegrepen. Ook kosten voor permanentie, bewaking en schoonmaak zijn inbegrepen in die prijs.
    Programma is bijna rond. BlackGEM wordt hoofdmoot met de optisch ontwerpers van het Systeem (Rutten en ter Horst) en Steven Bloemen, projectleider. Twee jaar geleden was dit ontwerp pas gelanceerd, maar nu werd het intussen 'volwassen'. Wereldproject...
    De link naar BlackGEM: https://astro.ru.nl/blackgem/
    • - Jan van Gastel en Arjan te Marvelde over paraboliseren met behulp van de Bath interferrometer,
    • - Harrie Rutten over de optiek achter BlackGem project.
    • - Steven Bloemen vult uitgebreid aan over BlackGem. Dit is intussen een wereldproject geworden met telescopen op La Silla....
    • - Jan van Daalen (house of outdoor) over verrekijkers
    • - Rik Ter horst;(over zijn ADC project met geslumpte spiegels)
    • - Jorg Versluys (ESTEC) onderwerp volgt .
    • - rondleiding TNO: Met dank aan Ralph Snel INSCHRIJVING : ENKEL via Kijkerbouw@ugent.be. Deelname vermoedelijk 25 euro. BETALINGSMODALITEITEN VOLGEN IN DE LOOP VAN MEI 2018. OPGEPAST ; aantal plaatsen zijn beperkt tot MAXIMAAL 80 deelnemers.
      alle info op http://www.kijkerbouw.be

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Inschrijvingen gaan bij deze definitief van start. Ter info; de spectroscopiedag was binnen de kortste keren volzet. Drie maanden voor aanvang waren alle plaatsen 'uitverkocht'. 9 maart is nog een eind weg, maar het is toch raadzaam in te schrijven (en over te schrijven) bij interesse..

INSCHRIJVING : ENKEL via Kijkerbouw@ugent.be. Deelname 25 euro. Maar hiervoor heb je koffie, warme chocolademelk of thee bij aankomst, en een lichte lunch op de middag. Inbegrepen in deze prijs is ook permanentie,, bewaking en schoonmaak. Inschrijving is pas definitief na overshrijving van 25 euro op rekeningnummer. BE70 7370 2514 0625 van VSRUG.BIC: KREDBEBB op naam VSRUG, rozier 44,9000 Gent met vermelding van je naam (namen) en 'Opticadagdag 2019'
    OPGEPAST ; aantal plaatsen zijn beperkt tot MAXIMAAL 70 personen.

Commentaar

Bij deze even melden dat er 48 uur na de start van de inschrijvingen er al 47 aanmeldingen binnen zijn. Meer dan een half jaar voor het evenement...
      Wie er bij wil zijn; best niet telang wachten.

Commentaar

Jullie kennen mij misschien van mijn draadje Mijn eerste telescoop. Daar vertellen Ralph en ik ons verhaal over het verbouwen van een Dobson telescoop die ik gekregen heb van Richard (donateur van Sterrenwacht Almere). Ik heb tijdens de bouw van onze telescoop zo ontzettend veel lieve en aardige reacties ontvangen en zoveel gekregen: de telescoop natuurlijk, maar ook een zoekertje, een focusser en als kers op de taart een volledig opnieuw geslepen en van een coating voorzien hoofdspiegel.

Waarom vertel ik dit verhaal? Omdat ik heel enthousiast ben over het project van Jean-Pierre Grootaerd: Sterren Schitteren Voor Iedereen (SSVI). Dit project geeft aan kinderen in achterstandsituaties hoop op een betere toekomst, door een telescoop te geven. Het idee is zo eenvoudig, maar zo mooi! Door kinderen naar de sterren te laten kijken, kunnen ze even deze wereld vergeten en dromen over een mooie toekomst. En misschien komt er over 20 jaar een meisje of jongen die verteld, dat hij/zij sterrenkundige is geworden, omdat er ooit een telescoop in het tehuis is aangekomen.

Op de oude telescoop van Richard zat een focusser en een oculair. Die heb ik als kleinood bewaard en heeft voor mij emotionele waarde. Dit kleinood wil ik nu doorgeven en dat wil ik doen door middel van een veiling. Tijdens de Opticadag wil ik mijn focusser en oculair omzetten in geld, zodat er een telescoop kan worden verzonden. Op deze manier wordt de liefde en kennis voor sterrenkunde overgebracht op een jongere generatie. Ik besef dat de focusser en het oculair qua geld niet veel waard zijn, maar qua emotionele waarde zijn ze onbetaalbaar.

Ook heb ik van de Sterrenwacht Almere twee oculairs gekregen, die ik ook mag veilen. Ik heb al een doel in mijn hoofd. De vrouw van één van onze donateurs is naar Nepal geweest en zag daar op een school, dat kinderen de planeten hadden getekend. Deze school is onderdeel van Beesal Shrestha Volunteer Society Nepal. Voor één telescoop heb ik 130 euro nodig. Dat moet toch lukken?

Ik hoop, dat jullie massaal willen bieden op 9 maart! Neem geld mee, want ik wil natuurlijk wel boter bij de vis

Kijk even op de foto's wat er geveild wordt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC06063.JPG views: 214 grootte: 3,63 MB id: 1405943Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC06064.JPG views: 205 grootte: 3,46 MB id: 1405944

Commentaar

Vandaag zijn Jean-Pierre en ik op bezoek geweest bij TNO. Samen met Ralph en de collega's van TNO hebben we verder overleg gevoerd over het programma tijdens de Opticadag. Het wordt echt een hele mooie dag. Heel veel presentaties, gave rondleiding en demonstraties. Tijdens dit bezoek hebben we ook gesproken over de veiling voor het project van Jean-Pierre: Sterren Schitteren Voor Iedereen. De collega's van Ralph hebben zo enthousiast gereageerd!

Er zal een stukje optica ter beschikking worden gesteld dat als Flight Spare is gemaakt. Het Flight Model is met een satelliet meegegaan. Bij de Flight Spare zal een certificaat meegeleverd worden.

Een andere collega heeft het idee om een stukje meteoriet aan ons te geven voor de veiling.

Jean-Pierre stelt spiegels ter beschikking die door Rick ter Horst zijn gemaakt. Deze spiegels worden bij TNO opgedampt met een speciale zilvercoating.

Robin, weer een collega bij TNO, brengt ook een spiegel in.

En als klapstuk: er mag een spiegel opgedampt worden van één van jullie. Dit kan tot 65 cm. Als je een spiegel hebt, dat je wilt laten opdampen door TNO (en dan moet je denken dat dit een waarde van 2000 euro heeft als dit in opdracht gedaan wordt) dan moet je een bod doen.

Ik zal later alle juiste informatie op dit draadje plaatsen. Dus hoe groot de spiegels zijn die aangeboden worden en wat je moet doen om een bod te doen voor het opdampen van je eigen spiegel. it bericht is om jullie enthousiast en nieuwsgierig te maken. Ik krijg foto's van de spiegels. Die zal ik ook plaatsen.

Oh ja...als je gaat bieden, dan wel geld meenemen! Ik maak een kistje waar al het opgehaalde geld in gaat. Dit kistje wordt aan het eind van de dag aan Jean-Pierre aangeboden.

Commentaar

Er wordt al flink geboden voor het opdampen van een eigen spiegel door TNO. Heel erg gaaf!! Dan kunnen weer heel veel kinderen blij gemaakt worden met een telescoop. En brengen we een beetje (sterren)licht in hun leven.

Maar....er is meer om op te bieden dan alleen het opdampen van een spiegel. Er worden nog twee set spiegels aangeboden. Lees alle informatie en kijk naar de foto's op: https://www.astroforum.nl/forum/over...19-doe-een-bod

En dan zijn daar ook nog mijn focuser en oculair en de twee losse oculairs. Die gaan dus ook geveild worden. Misschien niet met enorme bedragen, maar elke bijdrage is meer dan welkom. Vooral voor mijn focuser, waar een grote emotionele waarde aan zit. Dat verhaal vertel ik jullie tijdens de veiling.

Ik vertrouw er op, dat jullie een ruim hart hebben.

Commentaar

Vorige week was ik ter voorbereiding van de opticadag op bezoek bij TNO, met RCS als gids. Zonder hem was die dag er op deze locatie nooit gekomen... Een kleine impressie hier onder.
              programma van de dag in deze link : http://www.armandpien.be/page/kijker...en#scrollTop=0

Commentaar

Ik heb nog meer mooie spullen ontvangen voor de veiling. Dus kijk op: https://www.astroforum.nl/forum/over...-een-bod/page2

Commentaar

het programma van de opticadag vind je hieronder. Er kunnen nog wat puntcomma's wijzigen wat tijd of volgorde betreft, maar het programma STAAT!!
                  edit: Op het eind van de opticadag in 2017 in Gent stelde ik dat 2019 de laatste opticadag zou worden die ikzelf zou organiseren. Daar hou ik mij dus aan. Bedoeling is om van de editie 2019 een dag te maken die nog lang in het geheugen gegrift zal staan. Het programma is goed, de locatie is uitzonderlijk, de medewerking van iedereen en de sympathie voor het project SSVI is fenomenaal. Meer kan een mens zich niet wensen :-)

10u00- 10u10 :jp voorwoord
                    • 10u10- 11u50 Jan van Gastel en Arjan te Marvelde paraboliseren met behulp Bath interferrometer,
                    • 10u50- 11u20 Jan Nijenhuis over de ELT M1 support structure
                    • 11u20- 11u35 JP over SSVI
                    • 11u35- 12u00 Kees Buijsrogge, director of Space & Scientific InstrumentationTNO
                    • 12u00- 12u30 VEILING
                    • 12u30- 13u30 Middagmaal
                    • 13u30- 14u15 Harrie Rutten over de optiek achter BlackGem
                    • 14u15- 15u15 RONDLEIDING TNO
                    • 15u15- 15u45 Martijn (TNO) : “Spiegels voor ruimtevaart en astronomie bij TNO”.
                    • 15u45- 16u15 Jan van Daalen (House of Outdoor) over verrekijkers
                    • 16u15- 16u45 Rik Ter horst;(over zijn ADC project met geslumpte spiegels)
                  Last bewerkt door jeanpierre; 15-02-19, 10:42. Reden: correctie nav post Patrickduis (post 10)

Commentaar

Typefout: Rik ter Horst van 1615 t/m 1645
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                      Typefout: Rik ter Horst van 1615 t/m 1645
                      dank voor het melden: aangepast!

Commentaar

Leuk dat Jan van Daalen een presentatie geeft over verrekijkers. Zijn prachtige museumpje in de winkel vol met historische verrekijkers van 150 jaar geleden tot nu, incl. 2e wereldoorlog productie, is een werkelijke lust voor het oog. Ga dat zeker een keer zien. Hij heeft ook een grote verzameling Bleeker optiek incl. een unieke Polarex waar ze bij Bleeker nieuwe lenzen in hebben gezet.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                        X