Announcement

Collapse
No announcement yet.

Workshop Spectroscopie SSA Almere - 21 april

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Workshop Spectroscopie SSA Almere - 21 april

SSA Workshop Spectroscopie

Op 21 april a.s. geeft de SSA te Almere een workshop over spectroscopie.

Spectroscopie is de studie van de interactie tussen materie en straling. Het stelt astronomen in staat om zogenaamde spectra van hemellichamen te maken, grafieken waarin voor ieder type straling afkomstig van hemellichamen wordt bijgehouden hoeveel straling er uit wordt gezonden. In deze spectra zit informatie over bijv. de samenstelling, temperatuur, dichtheid en vele andere fysieke grootheden van deze hemellichamen opgeslagen. De meeste hemellichamen staan zover bij ons vandaan dat wij er niet naar toe kunnen reizen om ze ter plekke te bestuderen. Echter, gewapend met spectroscopie kunnen astronomen vanaf grote afstand deze hemellichamen alsnog in detail bestuderen. Spectroscopie vormt daarmee het krachtigste instrument van astronomen om hemellichamen te bestuderen en daarmee het universum beter te leren begrijpen.

In deze workshop leggen we hands-on uit wat spectroscopie is en hoe het gebruikt kan worden om hemellichamen zoals planeten, sterren, gas- en stofwolken en melkwegstelsels te bestuderen.

In het eerste deel van de workshop worden basisbegrippen uit de spectroscopie en daarbij gebruikte instrumenten behandeld. Er worden demonstraties gegeven van verschillende soorten spectrografen.

In het tweede deel van de workshop werken cursisten aan data van sterren verkregen met de Star Analyser 100. Dit is een relatief goedkope tralie die makkelijk achter een telescoop kan worden geplaatst en waarmee al snel leuke resultaten zijn te behalen. In dit deel leren cursisten Star Analyser 100 data van sterren om te zetten in spectra waarmee bijv. de samenstelling van deze sterren kan worden bestudeerd.

In het derde en laatste deel vertellen we over spectroscopie van zogenaamde Be sterren. Deze heldere, blauwgekleurde, sterren hebben een oppervlaktetemperatuur tussen 10 en 30 duizend graden Kelvin. Door hun snelle rotatie stoten ze veel gas uit dat leidt tot de vorming van gas-schijven rond deze sterren.

Tot slot geven we tips en suggesties om zelf verder te kunnen gaan met spectroscopie.

In verband met het hands-on deel is het aantal deelnemers maximaal 15.
    Verder is het belangrijk om alvast BASS te instaleren op je laptop. Meer informatie vind je op:

https://uk.groups.yahoo.com/neo/groups/astrobodger/info

Tot 21 april!
    Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

Ik heb er zin in!

Comment

Het lijkt me ook een erg interessante werkgroep.
      Jan
      'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Ik verheug me op alle nieuwe dingen die ik ga leren. Het spectrum is zo iets wonderbaarlijks en zo mooi!

Comment

Het 10 uur op zaterdag 21 april 2018! De workshop Spectroscopie gaat beginnen. Rien Dijkstra begint met een algemeen verhaal over de afstanden in het heelal. Zo krijg je een idee waarom spectroscopie belangrijk is als we naar hemellichamen kijken. We krijgen uitleg over straling, korte golflengte en lange golflengte, absorptielijnen en emissielijnen. Ralph Snel laat traliefolie zien. Een eenvoudige manier om het spectrum te zien. Maar ook de Star Analyser 100 en de Spectra L200 komen aan bod. Leuk om te zien is een spectroscoop zo klein als je hand. En dan komt het echte werk. Het spectrum van Vega analyseren met behulp van het software programma BASSProject. Hiermee hebben we het spectrum kunnen uitrafelen en kun je alle elementen benoemen. Best ingewikkeld, maar ontzettend leuk om te doen. Aan het eind heeft Arnold de Bruin nog wat verteld over Be sterren. Kortom het was een leuke en leerzame dag, ook voor mensen zoals ik die niet zo heel erg bedreven zijn in de sterrenkunde.

Comment

Hierbij de foto's van een ontzettend leuke en geslaagde workshop.
            Attached Files

Comment

Originally posted by Vera View Post
              Leuk om te zien is een spectroscoop zo klein als je hand. .
              Ja, zo'n leuke hand-spectroscoop heb ik ook laatst op de kop getikt, voor 10 of 15 euro ofzo....,
              ik heb ze ook wel eens nieuw voor school gekocht en dan kost zoiets nieuw gauw 2 à 300 euro
              Het was een vintage Meiji Labax.... en zo goed dat je de Fraunhofer -lijnen in het zonlicht goed kunt zien....

Comment

Vera Ik vind het sowieso héél erg mooi dat er zo'n praktische sessies worden georganiseerd. Kan alleen maar positief zijn om de aandacht op dit mooie segment van onze hobby te vestigen.
                Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Working...
                X